„Otec“ Mazdy MX-5, Tom Matano, zemřel ve věku 77 let. Nadčasová RX-7 (FD) je také jeho dílo

„Otec“ Mazdy MX-5, Tom Matano, zemřel ve věku 77 let. Nadčasová RX-7 (FD) je také jeho dílo

Legendární designér, Tom Matano, zemřel. Tahle zpráva koluje od neděle po internetu a mnoho lidí tomu nechce pořád uvěřit, protože Matano nebyl jen šikovným designérem, ale také fajn člověkem, což potvrzují i lidé, kteří měli tu čest se s ním potkat. Mezi jeho nejznámější výtvory patří bezpochyby Mazda MX-5 (NA) a RX-7 (FD). Co ale dalšího ještě stihl Tom Matano za svůj bohatý život?

Tsutomo „Tom“ Matano se narodil 9. října 1947 v Nagasaki. V roce 1969 absolvoval tokijskou univerzitu Seikei s inženýrským titulem, ale jelikož toužil po kariéře v automobilovém designu, tak rok po ukončení studia na univerzitě zavítal do USA, aby se zapsal na Art Center College of Design v kalifornské Pasadeně. Po promoci byl Matano najat společností General Motors do značky Oldsmobile a posléze vyslán i do Austrálie, kde byl součástí designového studia značky Holden.

U této australské značky strávil Matano sedm let svého života a poté se odstěhoval do Německa, aby se ucházel o pracovní pozici u značky BMW. Možná se to málo ví, ale Tom Matano se podílel na původních návrzích něčeho, z čeho se později stalo sériové BMW řady 3 (E36). Bohužel nebo možná bohudík mu neseděl německý přístup, na což zavzpomínal nedávno i při jednom rozhovoru: „Ve společnosti jako je BMW strávíte desítky let práce na jednom modelu, ale já se chtěl podílet na více projektech.“

Matano a Mazda MPV

Proto po ročním působení v BMW se odstěhoval zpět do jižní Kalifornie, aby přijal pozici hlavního designéra v severoamerickém designovém studiu Mazdy v Irvine v Kalifornii. Ve stejné době pracoval v Japonsku bývalý novinář a produktový plánovač Bob Hall na konceptu lehkého sportovního vozu ve stylu klasických roadsterů jako byly Lotus Elan, Alfa Romeo Spider, MGB a Fiat 124. Hallův projekt měl zastání v Kenichi Yamamotovi, což byl jeden ze 47 lidí, kteří stáli za zrození rotačního motoru u Mazdy. Yamamoto se pak v roce 1984 stal prezidentem značky a o tři roky později předsedou představenstva Mazdy.

Velká část počátečních prací na novém projektu, ze kterého později vznikla MX-5, byla odvedena v Japonsku, ale zapojily se i Spojené státy americké, kde automobilka uspořádala designovou soutěž mezi několika svými studiemi. Tom Matano sepsal v roce 1986 jakýsi plán pro budoucnost MX-5, který dával i najevo, že Matono nechtěl pouze vyrobit sportovní vůz, ale také se o něj starat po celou dobu jeho životnosti.

Pokud jde o Mazdu RX-7 (FD), to byl výsledek jiné designové soutěže, kterou právě vyhrálo Matanovo kalifornské studio. Zástupci Mazdy si sice vybrali design od Wu-Huang China, ale Matano byl právě tím člověkem, který udal tón vozu. V minulosti k tomu pronesl: „Mým osobním přáním nebo cílem bylo vytvořit nadčasový design.“ A to si osobně myslím, že se mu povedlo na výbornou – i dnes FD vypadá úžasně a přijde mi, že vůbec nestárne. Po úspěchu obou modelů, jak MX-5, tak RX-7, se Matano vypracoval v hierarchii značky. Jinými slovy, vedl výzkum a vývoj v Mazda North America a poté dokonce dohlížel na všechna globální designová studia značky.

Matano se řadil mezi automobilové nadšence, proto i chápal, že úspěch vozu jako je právě MX-5 nespočívá v jeho uvedení na trh, ale v jeho podpoře. Proto daný model neustále modernizoval, povzbuzoval mnoho závodníků s MX-5 a až do konce svého života podporoval srazy MX-5 osobní účastí i pod záštitou komunity Miata Reunion. Když byl Matano na nějakém setkání roadsterů, pochopitelně ho mnoho účastníků poprosilo o jeho autogram na karoserii jejich MX-5. Tomovi Matanovi to nedělalo žádný problém a podepisoval se tak na kapoty či víka kufru se sloganem „Always inspired – vždy inspirovaný.“

Možná byste to do něj neřekli, ale Matano byl také motoristickým novinářem a pedagogem. V roce 2002 odešel z Mazdy a stal se výkonným ředitelem školy průmyslového designu na Akademii umění v San Franciscu. Zde učil nejen začínající automobilové designéry, ale i studenty jakéhokoliv odvětví designu. Na akademii ukončil pracovní poměr začátkem letošního roku a šel si užívat zasloužený důchod.

Tom Matano nebyl však jen nějakým zaměstnancem či nadřazeným člověkem, protože byl pevnou součástí komunity, a to jak automobilové, tak i kolem MX-5. Krom toho byl každý rok hostujícím porotcem na soutěži v Pebble Beach, pravidelný účastník srazů MX-5 a dalších akcí okolo Mazd. A hlavně dle slov fanoušků to byl člověk, který měl vždy čas si popovídat bez ohledu na to, jak byl zaneprázdněný. Podle redaktora webu Motor1 šlo o jednoho z nejmilejších a nejpozornějších lidí v automobilovém světě a navíc jeho vášeň pro auta, design a lidi nikdy neustala. Po své domovině, čili v oblasti sanfranciského zálivu, jezdil pravidelně se svou RX-7 z roku 1996 nebo Miatou M Edition z téhož roku.

Miata Papa, jak se Tom Matano přezdíval na Instagramu, zemřel 21. září ve věku 77 let v sanfranciské nemocnici a za zhruba tři týdny by oslavil 78. narozeniny. Odešla tak legenda designu, velká persona Mazdy a milovník automobilového světa, ale i přesto jeho odkaz bude nadále žít ve více než milionu prodaných vozů MX-5, dále v nádherné ikoně RX-7 (FD) a v neposlední řadě v práci jeho mnoha studentů či v každém, kdo měl možnost se s ním setkat. Děkujeme, Tome, za všechno! Sayonara…

Zdroj: motor1.com

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *