Mazda Vision X-Compact je studií městského vozu menší než Mazda 2, spoléhá na umělou inteligenci
Japan Mobility Show 2025 je v plném proudu! Jak už jsem zmínil ve včerejším článku o futuristickém konceptu Vision X-Coupe, Mazda představila dohromady dvě studie na tomto veletrhu. Druhým v pořadí je koncept Mazda Vision X-Compact, který vypadá jako zmenšenina Mazdy 2. Co ale ve skutečnosti nabízí?
Stejně jako větší sourozenec Vision X-Coupe, i Vision X-Compact má uzavřenou masku chladiče, osvětlené tesáky se svítícím logem Mazdy, malé světlomety a digitální zpětná zrcátka. Pokud jde o karoserii, tak stojí za zmínku ještě prosklená střecha, zaoblená záď a aerodynamická kola. Jak už jsem prozradil v úvodu, Vision X-Compact je zmenšeninou Mazdy 2, což potvrzují i rozměry konceptu – 3825 mm na délku, 1795 na šířku, 1470 na výšku a rozvor náprav je 2515 mm (ve srovnání se zástupcem segmentu B je kratší o 255 mm a mezi nápravami je rozdíl 55 mm).
Minimalistický design vyčnívá i v kabině, kde se vyjímá volant se zploštělým věncem a kulatý digitální přístrojový štít. Displej s infotainmentem tady není k nalezení, neboť řidiči se budou spoléhat na svůj chytrý telefon. Navíc Mazda si představuje, že koncept Vision-X Compact bude využívat empatickou umělou inteligenci, která bude fungovat jako společník. Jinými slovy, lidem a vozidlům by mělo být umožněno vytvořit emociální spojení podobné srdečnému přátelství.
Zní Vám to jako sci-fi? Nejen Vám určitě, ale Mazda říká, že na tom aktivně pracuje, protože chce vytvořit skutečné spojení mezi lidmi a vozidly. Proto se umělá inteligence bude chovat jako přítel a lze očekávat od ní podobná hesla jako „pěkné spojení“ nebo „Hej, pamatuješ si tu kavárnu, o které jsi mluvil minulý týden? Je tam zábavná vedlejší silnice, která nás tam dostane.“ Krom toho by měla umělá inteligence zvládat i „čtení“ Vaší nálady a dle toho poskytnout v pravý čas perfektní playlist anebo třeba jen mlčet, když nechcete zrovna komunikovat.
Samozřejmě to nebude změna ze dne na den, ale Mazda už podniká určité kroky. Například v rámci aktualizace softwaru bude Google Assistant nahrazen aplikací Gemini, která bude lépe rozumět konverzačním příkazům a slibuje užitečnější a chytřejší zážitek.
Nebyly však zveřejněny žádné informace o použité technice či motorizaci, proto si osobně myslím, že tento koncept se nedočká sériové výroby a půjde tak jen o designové cvičení nebo testovací kousek pro technologie, které Mazda hodlá použít v jiných modelech během následujících let. Ale uvidíme, třeba se mýlím a Vision X-Compact se stane základem třeba pro novou Mazdu 2.
Zdroj: carscoops.com












