Mazda potvrdila, že vyvíjí dva nové sportovní modely. Půjde o novou MX-5 a …?

Tohle zní slibně! Je to už víc než dekáda, co Mazda ukončila výrobu RX-8 a opustila segment sportovních vozů (nepočítám samozřejmě stálici MX-5), ale v nadcházejících letech to vypadá na slušný návrat! Podle nejnovějších zpráv, které publikoval Motor Trend, by se měla představit sériová podoba Iconic SP už během příštího roku a stane se tak duchovním nástupcem legendární RX-7. A to není vše, Mazda pracuje již také na nové generaci MX-5.
Po debutu konceptu Iconic SP si většina fanoušků, včetně mě, myslela, že jde o vizi nové generace MX-5 v podobě kupé. To je však v rozporu při zjištění jeho délky 4180 mm, což znamená, že je o 265 mm delší než současná MX-5 (ND) a zároveň o 105 mm kratší ve srovnání s RX-7 (FD). Jinými slovy, Iconic SP krásně vyplňuje prostor mezi starou a novou identitou sportovních vozů Mazda.
Opravdu nejde o žádné mlžení protentokrát, poněvadž i samotný technický ředitel Mazdy, Ryuichi Umeshita, pronesl následující: „Můžete očekávat, že Iconic SP bude dobrým nástupcem RX-7.“ A Umeshita toho prohlásil ještě víc: „Počáteční plány mluvily o tom, že by se sériová verze mohla začít vyrábět už během příštího roku, ale načasování závisí samozřejmě i na dobrém obchodním modelu. A mohu prozradit, že nová generace rotačního motoru je téměř hotová.“
Samozřejmě novináři ze zahraničí přišli i s otázkou ohledně jména pro nový model, přesněji zda půjde o novou RX-7 anebo několikrát zmiňovanou RX-9. Jak už asi tušíte, Umeshita neprozradil nic najisto, ale řekl, že nový model nemá navazovat na žádné stávající označení, i když se v tomto případě nabízí oživení z minulosti či nastolení nového směru. Každopádně, Cosmo to prý nebude stoprocentně, protože v minulosti šlo o luxusní kupé, které se prodávalo v zahraničí.
Pokud si už nevybavujete, tak připomínám, že koncept Iconic SP měl v útrobách hybridní pohonnou jednotku s kombinovaným výkonem 370 koní. Tahle sestava se skládá konkrétně z dvourotorového rotačního motoru, který má funkci prodlužovače dojezdu, jednoho elektromotoru a baterií. Zatím nikdo nic nepotvrdil, ale mluví se o tom, že sériová verze bude mít podobnou techniku. Ale existuje však ještě jedna varianta, a sice rotační motor jako hlavní jednotka pohonu.
Každopádně, Umeshita prozradil, že v těchto dnech pracují inženýři na úpravě rotačního motoru coby prodlužovače dojezdu v MX-30, který bude výkonnější a hlavně splní americké emisní předpisy. Je celkem logické, že vývoj takového kupé je pro značku prioritou, ale i tak si je Mazda vědoma, že nástupce RX-7 bude málo prodávaným modelem, resp. nepůjde o auto pro masy. Umeshita i prohlásil, že se neobává pohlcení prodejů MX-5, ale spíš o doplnění.
Nová MX-5 za obzorem, ale kdy opravdu dorazí?
Možná tomu někdo neuvěří, ale současná MX-5 (ND) je na světě již od roku 2014. Pravda, je to už přes deset let, a proto není divu, že řada skalních fanoušků i potenciálních kupců se začala ptát – kdy bude nová MX-5? Jen tak to nebude, protože vývoj byl sice započat, ale uvedení na trh se očekává až za pár let. Jinými slovy, ND se ještě nechystá do důchodu a možná se dočká ještě nějaké modernizace.
O nové generaci MX-5 se rozpovídal i šéfdesignér Masashi Nakayama, který zmínil, že nová generace roadsteru si nadále zachová kompaktní rozměry, lehkovážnost a cenovou dostupnost, kterou započaly už předchozí generace. Pokud jde o design, není asi překvapením, že inspirací bude právě nádherný koncept Iconic SP, ale dojde samozřejmě na zmenšení ohledně rozměrů kvůli proporcím.

Nadcházející generace MX-5 bude zase dvoumístná, kdežto připravovaný nástupce RX-7 má být právě kupé v provedení 2+2. A co mě překvapilo nebo spíš šokovalo nejvíce, tak oznámení, že nová MX-5 dorazí opět s benzínovým čtyřválcem. Tím pádem se odliší od hybridního rotačního motoru v novém modelu a zachová si cenovou dostupnost.
Už v minulém článku jsem zmiňoval, že Mazda chystá i nový spalovací čtyřválcový motor Skyactiv-Z. Jeho hlavním cílem bude zlepšení spotřeby paliva a výkonu. S velkou pravděpodobností dostane tento agregát právě i nová MX-5. Pochopitelně půjde o atmosférický čtyřválec a nadále bude mít nová MX-5 pohon zadních kol i manuální převodovku.
Zdroj: carscoops.com