Dlouho ohlašovaný první elektromobil od Mazdy má po své premiéře, která se uskutečnila dnes na tokijském autosalonu. Jak už bylo předem avizováno, první model bez spalovacího motoru se zařadí do segmentu SUV-kupé.
Už je to nějaký pátek, kdy jsem psal o tom, jak si Mazda nechala zaregistrovat označení MX-30 a v zápětí jsme tak doufali, že třeba bude určeno pro nový sportovní model. Omyl, pod MX-30 se bude prodávat právě představený elektromobil.
Cíl byl jasný od začátku – vyvinout auto pro zákazníky, kteří přemýšlí nad pořízením elektromobilu a zároveň nechtějí přijít o potěšení z jízdy, na čemž si Mazda zakládá. Hned na úvod bylo řečeno, že Mazda MX-30 disponuje ekologickými materiály, ale také malým odkazem na model RX-8, neboť má také otevírání zadních dveří do protisměru. MX-30 je zároveň po uvedení motoru Skyactiv-X dalším krokem, jak celkově snížit vyprodukované emise.
Mazda MX-30 je auto s bateriemi, nikoliv baterie s koly, jak zaznělo při oficiálním představení. Generální ředitel Mazda Motor Europe, Yasuhiro Aoyama, prohlásil také:
„Stejně jako u našich ostatních modelů, i u automobilu s elektrickým pohonem měli naši konstruktéři a inženýři zcela jasný cíl. Přesněji tak bylo řečeno, že musí nabídnout vynikající design, skvělé jízdní vlastnosti a také něco, co je klíčové, jakési DNA, pro Mazdu a zároveň, co nás dělá jedinečným ve srovnání s konkurencí. A co je nejdůležitější, pozitivně přispět k celkovému snižování emisí.“
Aoyama také prozradil, že některá média měla exkluzivní příležitost usednout za volant testovacích prototypů MX-30. Po pár jízdách pak uvedla, že jde o jedno z mála elektromobilů, který disponuje jízdními vlastnostmi běžného auta se spalovacím motorem. Závěrem dodal: „Poskytujeme potěšení z jízdy v každém našem modelu a elektromobil nebude výjimkou.“
Stejně jako ostatní Mazdy, i představená MX-30 má poskytovat přirozený a citlivý pocit z jízdy tím, jak zrychluje, brzdí a zatáčí dle Vašich představ v každodenních jízdních situacích. Lithium-iontová baterie je integrována do konstrukce vozidla z důvodu zvýšení tuhosti karoserie, ale také rozdělení hmotnosti téměř 50:50. Ani MX-30 se bohužel nevyhnula instalaci „umělého“ zvuku z reproduktorů, protože Mazda si uvědomuje důležitost zvuku pro řidiče. Ten na základě jej pak vnímá rychlost a další důležité jevy. A navíc „umělý“ zvuk je synchronizován s točivým momentem ve smyslu frekvence a tlaku. To by mělo mít za následek lepší pocit z jízdy, navíc umocněný systémem e-GVC Plus využívající výhod elektromotoru.
Možná si říkáte, proč právě MX-30, ale automobilka má proto jednoduché vysvětlení. Označení MX se použilo kdysi zrovna ve chvílích, kdy Mazda ukáže model, se kterým jde proti přesvědčením ostatních. Například i taková MX-5 přišla, když zrovna ostatní značky zavrhly roadster. Jinými slovy, Mazda chce ukázat novou MX-30, že i elektromobil může mít pěkný design a skvělé jízdní vlastnosti, ale především radost z jízdy, kterou je Mazda známá dlouhá léta. Schválně si položte otázku, která značka Vám to dnes dokáže také nabídnout? Možná Tesla…
A teď trochu techniky, i když Mazda toho zase, jak je zvykem, moc nezveřejnila. MX-30 je vybavena jedním elektromotorem, který je umístěn v přední části vozu a má baterii o kapacitě 35,5 kWh. S těmito parametry lze pak očekávat celkový dojezd zhruba 200 km. Možná to někomu přijde málo, ale Mazda si nechala udělat průzkum v některých evropských zemích a oslovila 12 072 lidí s věkem nad 18 let. Většina z nich se shodla na tom, že denně ujedou cca 50 km. Bohužel výkon nebyl prozrazen, ale
u dřívějších zpráv s testovacími prototypy e-TPV bylo řečeno, že disponují 143 koňmi a 265 Nm točivého momentu.
Mazda MX-30, disponující na délku 4395 mm, na šířku 1795 mm, na výšku 1570 mm a rozvorem náprav 2655 mm, je postavena na platformě e-Skyactiv s McPhersonem vpředu/torzní příčkou vzadu a samozřejmě nechybí i velká škála bezpečnostních prvků. Například autonomní nouzové brzdění se systémem Turn-Across Traffic, který využívá radar a kameru směřující dopředu. K dispozici je také funkce Road Keep Assist, která dokáže detekovat krajnici i tam, kde nejsou namalované čáry. Vylepšen byl také systém Blind Spot Assist, který monitoruje obtížně viditelná místa i tzv. slepé úhly v zrcátkách.
Interiér MX-30 oplývá tříramenným volantem a obrazovkami – první z nich slouží jako infotainment, kdežto ta druhá, která je před voličem převodovky, se používá k ovládání klimatizace.
Nicméně, už nyní je možné Mazdu MX-30 předobjednat v některých evropských zemích, a to včetně ČR, kde byla stanovena cena na 899 990 Kčpři online rezervaci a skládá se dopředu záloha 26 tisíc korun, která je případně plně vratná. Každopádně tahle nabídka je limitovaná a nebude platit stále! Vozy budou pak předány svým majitelům v průběhu příštího roku.