Nová Mazda CX-5 přijíždí s evolučním designem, velkým tabletem a zatím s jediným motorem. Půjde zase o bestseller?

Nová Mazda CX-5 přijíždí s evolučním designem, velkým tabletem a zatím s jediným motorem. Půjde zase o bestseller?

Tak konečně! Po všech špionážních fotkách i teaserech od automobilky se uskutečnila premiéra nové generace Mazdy CX-5. Oproti předchůdci je větší a luxusnější, ale také modernější – teď otázka, zda jde o správný směr k úspěchu.

Mazda CX-5 zaznamenala od svého uvedení v roce 2012 veliký úspěch a důkazem je i celkem 4,5 milionů prodaných vozů, z toho více než 1,6 milionů vozů se prodalo v USA a právem šlo o nejprodávanější model značky. Bylo proto otázkou času, kdy se představí nová CX-5, protože po premiérách vozů CX-50, CX-60, CX-70, CX-80 a CX-90 byla CX-5 tak nějak opomíjená.

Opět evoluční design…

Než se začaly objevovat první fotografie třetí generace CX-5, doufal jsem, že automobilka se více odváže a nastartuje s další CX-5 novou éru. Připravovaná CX-5 by tak byla první vlaštovkou nové kapitoly jako tomu bylo v roce 2012, ale nakonec se Mazda vydala opět evolucí než revolucí.

Designový směr Kodo na CX-5 neprošel žádnými radikálními změnami, a proto i nová generace půjde snadno rozeznat v ulicích. Vpředu je k nepřehlédnutí výrazná maska a sportovnější nárazník s většími průduchy vzduchu, ale také lemující hranaté světlomety s novým světelným podpisem. Menší změny jsou k rozeznání i na profilu vozu, kde jsou jinak stylizované prahy a za zmínku stojí především delší zadní dveře pro snadnější vystupování a nastupování.

Největší proměnou prošla nejspíš zadní část auta. Štíhlé lampy, přepracované víko kufru a nové logo, resp. nápis MAZDA místo samotného emblému, což se mi upřímně nezamlouvá a věřím tomu, že nebudu jediný. Alespoň že zůstal dvojitý výfukový systém, set černých akcentů a sada 17-19palcových litých kol (dle výbavy). Jak už jsem podotkl v úvodu, nová CX-5 je větší oproti té předchozí – přesněji na délku narostla o 114 mm, na šířku o více než 13 mm a rozvor náprav se prodloužil o 76 mm.

Luxusnější interiér, ale co ten tablet a volant?

Kabina nové CX-5 představuje něco, na co jsme nebyli zvyklí u této značky. V prvé řadě došlo na změnu strategie ohledně ovládacích prvků, poněvadž kvůli čistšímu a modernějšímu vzhledu byla odstraněna plejáda fyzických tlačítek a nově se bude většina funkcí ovládat přes velký dotykový displej infotainmentu. Co jsem četl první názory po premiéře nového SUV, tak mnoho lidí nemá radost z této inovace…

Ale zpátky k tiskové zprávě – stupňovité palubní desce dominuje zmíněný 15,6palcový displej infotainmentu s vestavěnými aplikacemi Google. Jde o největší displej, který kdy byl montován do nějaké Mazdy. Nicméně, podle představitelů Mazdy nabídnou základní výbavy menší 12,9palcový displej ovládaný na dotyk.

Stejně jako na zádi, tak i na novém volantu je místo loga nápis MAZDA a musím říci, že mě to zklamalo. Nejen samotný nápis, ale také tvar volantu, protože například Mazda 3 či CX-80 se může pochlubit krásným volantem. Ale to jsme trochu odbočili, za skloňovaným volantem se vyjímá 10,25palcový displej digitálního přístrojového štítu. V kabině jsou i nová přepracovaná sedadla, panoramatické střešní okno a sedmibarevné ambientní osvětlení, které nově svítí i na panelech dveří.

Nejen díky prodlouženému rozvoru náprav narostl pochopitelně prostor pro cestující na zadních sedadlech v oblasti nohou, kolen a hlavy. K nárůstu došlo i v zavazadlovém prostoru, který byl zvětšen oproti předchůdci o 51 mm na délku a něco málo přes 25 mm na výšku. Výsledkem je tak zvětšený objem zavazadlového prostoru o 61 litrů. Navíc nová CX-5 má možnost také tahat přívěs o hmotnosti 2 tun.

Starý známý motor a ….to je vše!

Každý trh nabídne jiný motor pro CX-5, ale v této disciplíně bohužel Evropa prohrála, alespoň prozatím… V USA bude totiž nová CX-5 k mání s 2,5litrovým čtyřválcem Skyactiv-G o výkonu 190 koní a točivém momentu 251 Nm. Jinými slovy, stejný agregát jako u odcházejícího modelu, a to včetně šestistupňové automatické převodovky a standardního pohonu všech čtyř kol. Ale Mazda to nenechala jen tak, jelikož pohonná jednotka byla překalibrována pro větší flexibilitu s důrazem na ostřejší odezvu a tišší i uvolněnější chování v závislosti na způsobu řízení vozidla.

Zato Mazda nenadchne evropské klienty, jelikož bude nabízet také jediný motor, a sice inovovaný 2,5litrový čtyřválec e-Skyactiv G s 24V mild hybridní technologií a elektronickým brzdovým systémem. Oproti americké volbě jde o slabší pohonnou jednotku, protože její výkon činí 141 koní a točivý moment 238 Nm. S těmito parametry pak dosáhne zrychlení na stovku za 10,5 sekundy. V Evropě se bude nabízet jak s pohonem předních, tak s pohonem všech čtyř kol.

To je prozatím vše, co nová Mazda CX-5 může mít pod kapotou. Změna by měla nastat v roce 2027, kdy Mazda by chtěla uvést vlastní hybridní systém, který bude spolupracovat s právě vyvíjeným motorem Skyactiv-Z. Mazda neuvedla bližší informace, ale nový agregát údajně poskytne vyšší úroveň výkonu i lepší spotřebu paliva. Co se týče jízdních vlastností, bylo zlepšeno odpružení, řízení a také zapracováno na hluku a vibracích do kabiny.

Ještě letos?

Podle informací od kolegů z Garáž.cz se mají objednávky spustit letos v září a první vyrobené vozy by se měly ukázat ještě do konce letošního roku. Pokud jde o startovací českou cenu, byla stanovena na 875 900 Kč, ale na samotný ceník si musíme ještě počkat.

Osobní komentář:

Když jsem dnes uviděl poprvé fotky nové Mazdy CX-5, dostavilo se zklamání. Proč zase evoluční design? Proč zas první fotky v červené barvě? Proč takový tablet a co ten volant? A vzadu není logo, proč? Samé otázky, ale vzpomenu-li si na premiéru např. CX-60 nebo 3 BP, tak to jsem při zírání na fotky řekl: „Wow, to se mi líbí“. Ale u nové CX-5 jsem rozpačitý, protože tohle není ta Mazda, která byla jiná a svá. Důkazem jsou např. chybějící tlačítka a místo nich velký dotykový tablet. Inspirace z Mazdy 6e? Ať už je to jakkoliv, tohle se skalním příznivcům asi nebude zamlouvat.

Upřímně jsem očekával, že nová Mazda CX-5 bude pecka i po designové stránce. Auto, co nastolí nové prvky i pro jiné budoucí modely jako tomu bylo právě v roce 2012 s první generací. Místo toho dorazil spíše druhý facelift, se stejnou barvou a pod kapotou „jen“ motor, který už známe a čísly zrovna neoslní. Jsem si vědom toho, že Mazda jede evoluci než revoluci poslední roky, ale vše má svou hranici a pomocí tabletu v kabině se nemůžete vyrovnat konkurenci.

Samozřejmě si počkám ještě na osobní setkání s novou CX-5, ale trochu se teď obávám, zda si CX-5 udrží první příčku v prodejích, protože nenabízí extra nic navíc (např. nový motor, nový design, apod.) oproti současné CX-5. A to jsem ještě zvědav, jak se jí bude dařit v USA, kdy se teď ještě víc přiblížila CX-50.

Zdroj: Mazda, carscoops.com

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *