Nová Mazda CX-9 představena, pod kapotou má zcela nový přeplňovaný motor Skyactiv

Asi tak před dvěma týdny zveřejnila Mazda teaser, na kterém byl k vidění první náznak nové generace velkého SUV CX-9. A samozřejmě zveřejnila, že premiéra se uskuteční v Los Angeles.
Dva týdny uplynuly jako voda a během dnešní noci se nová Mazda CX-9 představila na losangeleském autosalonu. Další generace rodinného SUV se konečně vzhledem přiřadila k ostatním modelům japonské automobilky, nabídne přepracovanou kabinu, ale především zcela nový přeplňovaný motor s technologiemi Skyactiv.

Už předchozí generace po modernizaci šla částečně ve šlépějích současného designového jazyka KODO – Soul of Motion, ale teprve nová generace je plnohodnotná a hezky tak zapadá mezi ostatní modely. Představená CX-9 je kratší ve srovnání s předchůdkyní, přesněji o 30 mm a má tak nově na délku 5065 mm. Ovšem na druhou stranu má větší rozvor náprav o 55 mm, jinými slovy, byl zmenšen přední i zadní převis, což znamená, že působí dynamičtěji i díky 18 až 20palcovým kolům a posádce bude tak poskytnuto více místa. Došlo také na zredukování hmotnosti, konkrétně CX-9 s pohonem předních kol má o 90 kg méně, resp. CX-9 s pohonem všech čtyř kol o 130 kg méně.
Snížení váhy napomohlo inženýrům ke zlepšení odhlučnění v kabině díky zvětšení množství izolačního materiálu. Mazda prozradila, že v rychlosti 100 km/h došlo ke zmenšení vnitřního hluku o 12% ve srovnání s předchozím modelem. Jak už Mazda dříve deklarovala, CX-9 nabídne sedm míst v celkem třech řadách. Dokonce zástupci japonské automobilky prohlásili, že přístup na třetí řadu sedadel je tak jednoduchý, že to zvládne i dítě. Kabinu bude možné si vybavit koženým čalouněním Nappa, dekory z japonského dřeva od výrobce kytar.
Jinak interiér disponuje například i LED akcentováním, čtyřmi USB porty, audio systémem Bose s 12 reproduktory nebo multimediálním systémem Mazda Connect, který bude možné ovládat přes sedmi- či osmipalcový dotykový displej. Součástí infotainmentu je také bluetooth, navigace, telefon, Pandora nebo music stream Aha od Harmanu. V přístrojovém štítu je 4,6palcový TFT displej, chybět nebude ani barevný head-up displej, jehož obraz bude projektován na spodní část čelního skla.
Zásadní novinkou u představené Mazdy CX-9 je motorizace. U předchůdce byl pod kapotou 3,7litrový atmosférický šestiválec, ale to je již minulost. Nová CX-9 nabídne zcela nový 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec Skyactiv, který je založen na motoru Skyactive-G 2,5 z Mazdy6 či CX-5, a jde tak o vůbec první agregát s turbodmychadlem, který využívá technologií Skyactiv. Nejnovější „oturbená“ pohonná jednotka s přímým vstřikováním nabídne silnější lineární zrychlení, a to především v nízkých a středních otáčkách.
Mimo jiné je opět Mazda převratná a vyvinula úplnou technickou novinku, protože Skyactiv-G 2,5T, jak je motor nazýván, dostal unikátní systém Dynamic Pressure Turbo. Oč jde? Jde o vůbec první turbodmychadlo na celém světě, jenž užívá variabilní pulzování plynů z výfuku v závislosti na otáčkách motoru. Mazda řekla, že systém pracuje na stejném principu, jako když člověk palcem zacpe zahradní hadici a tím vytvoří velký tlak na malou plochu, a tak se dostávají výfukové plyny motoru do turbíny turbodmychadla, přes malé otvory v nízkých otáčkách.
Okamžitý vytvořený tlak je až 1,2 baru, když se motor dostane do vyšších otáček, sekundární ventil se otevře, což dovolí proniknout většímu množství výfukových plynů do turbodmychadla. Účinnost maximalizuje výfuk s uspořádáním 4-3-1, který prostřední válce slučuje do jednoho kanálku, zatímco venkovní válce (první a čtvrtý) mají každý své vlastní kanálky. Výfukové potrubí urychluje vytlačování zplodin a používá několik ventilů, které transferují výfukové plyny k turbodmychadlu skrze malé kanálky, což urychluje průtok vzduchu.
Výkon motoru není jednotný, protože záleží na druhu paliva. V případě použití 93oktanového paliva nabídne agregát výkon 254 koní při 5000 otáčkách za minutu a točivý moment 420 Nm při 2000 otáčkách za minutu. Pokud však bude motor spalovat 87oktanové palivo, klesne výkon na 230 koní. K motoru bude možnost připojit pouze šestistupňovou automatickou převodovku.
Samozřejmě nová Mazda CX-9 nabídne i plejádu bezpečnostních i asistenčních systémů – konkrétně Active Blind Spot (sledování mrtvého úhlu), adaptivní tempomat (pracující při rychlosti 30-145 km/h), Lane-Keep Assist společně s Lane Departure Warning (udržování vozidla v pruhu), High Beam Control (přepínání dálkových světel), Smart City Brake Support (nouzové brzdění ve městě), Distance Recognition Support System společně s Forward Obstruction Warning (přednárazový systém), Smart Brake Support (brzdový asistent pracující nad rychlostí 25 km/h).
Vzorník nové Mazdy CX-9 je následující – šedá Machine Grey (na fotkách), červená Soul Red, bílá Snowflake White Pearl, stříbrná Sonic Silver, modrá Deep Crystal Blue, černá Jet Black a tmavě šedá Titanium Flash. Každopádně, Mazda upozorňuje, že na některých trzích nemusí být dostupné všechny laky. Nová generace Mazdy CX-9 se začne prodávat na jaře příštího roku. Japonská automobilka by ráda prodávala 50 000 kusů ročně. Bohužel Mazda už oficiálně potvrdila, že nová CX-9 nedorazí na evropský trh. Ale víme, jak to bylo u odcházející generace, také posléze dorazila… 
Zdroj: Mazda



Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *