První dojmy z nové Mazdy CX-5, co se zlepšilo a co naopak zhoršilo?

Od poloviny května najíždí do českých showroomů první kusy nové Mazdy CX-5, která je pochopitelně jednou z největších a nejdůležitějších novinek letošního roku.
Jak už bývá zvykem u každé automobilky, před zahájením prodeje na evropských trzích se koná pochopitelně školení k danému modelu. Bohužel jsme nebyli přítomni, ale dostali jsme odtud velmi zajímavé informace, o které se chci s Vámi podělit.

Nová Mazda CX-5 stále staví na ověřených pilířích automobilky, tzn. především design KODO – Soul of Motion a pak samozřejmě převratné technologie Skyactiv. Nerad bych se opakoval, proto pokud Vás zajímá preview k nové CX-5, přečtěte si postarší článek. Známý prodejce belgického dealerství byl také pozván na dané školení, a právě jemu vděčím za poskytnuté informace.
Hned na začátek je důležité zmínit, že nová CX-5 oproti své předchůdkyni je minimálně o dva kroky dopředu, za což může i nabídka neuvěřitelné radosti z jízdy a také ze života. Dílenské zpracování je na opravdu výborné úrovni a zlepšení se odehrálo i v samotné izolaci včetně odhlučnění. Hodnotit design není zrovna na místě, neboť jde o subjektivní pohled. Co se týče interiéru, bude každému sedět jinak, ale i v kabině je cítit znatelné vylepšení. Kolega si pochvaloval úžasná sedadla a větší prostornost. Pokud je nová CX-5 vybavena elektrickým otevíráním pátých dveří, tak se otevřou do určité výšky, avšak při nedostatku místa je lze ještě manuálně pozvednout cirka o 5 cm.
Mnohem více se zaměříme na techniku a nabízené motorizace. Kolega měl to štěstí, že se stihl projet se všemi agregáty. Dle jeho názoru je absolutně bezkonkurenční kombinací dieselový agregát společně s automatickou převodovkou, ale ani s manuálem neuděláte krok vedle. Svůj názor obhájil třemi stručnými výrazy – tichý, svižný a komfortní. Až byl překvapen, jak nová CX-5 má přesné řazení a užíváte si tak každý kilometr, dokonce si místy neuvědomujete, že sedíte v SUV. Novinkou u právě vyráběné CX-5 bude též adaptivní tempomat s funkcí STOP.
Bohužel nemá dobré zprávy pro příznivce benzínu, jelikož už dříve Mazda deklarovala, že nová CX-5 bude těžší, a to kvůli důrazu na bezpečnost a výše zmíněnou izolaci. Nějaké kilogramy samozřejmě přidá i pohon všech čtyř kol. Tím pádem se i mírně pozvedla spotřeba paliva, ale pořád se Mazda drží ve svém měřítku. Osobně si myslí, že málo vyhledávaná bude kombinace benzínového motoru, manuálu a pohonu 4×4. V této verzi auto prostě nejede a nemá chuť akcelerovat. Je možné, že to bylo pouze vadou přítomných vozů na školení, ale i tak se shodl s ostatními kolegy z jiných zemí, že je to katastrofa. Zážehové pohonné jednotky jsou stále technicky top, ale váha dělá své, ale někomu to může vyhovovat. Řešením tohoto problému by tak bylo přidání výkonu či aplikování malého turbodmychadla nebo kompresoru.
Pokud jde o systém G-Vectoring Control, pěje na něj spousta lidí velkou chválu. Vezmeme-li to s nadsázkou, tak auto se mírně vytáčí do „driftu“ a řidič má o to větší radost z řízení. Jsem zvědav, jak se s tím poperou jednotlivá dealerství v daných evropských státech. A to právě kvůli tomu, že některé země mají vládou omezován nákup vznětových motorů a jsou tak tlačeni do zážehových agregátů či alternativních pohonů. U nové CX-5 je vidět, jak inženýři věnovali spoustu času i peněz do dieselů, které však přestávají být trendem na trzích. Zato pohon všech čtyř kol 4WD (v kombu s automatem) má neuvěřitelnou stoupavost a kontrolu v terénu, o čemž se můžete přesvědčit i v tomto videu. Jinými slovy, při případném tahání přívěsu s koňmi v terénu se hledá těžko jiný konkurent.
A jak to bude vypadat v budoucnu? Od roku 2019 nabídne každý model od Mazdy buď hybridní, nebo elektrifikovanou variantu. Takže bude zajímavé sledovat, jak se automobilka popere s alternativními pohony. Sice je uváděna trhy právě nová generace CX-5, ale Mazda pracuje už na její modernizaci. Již nyní je jasné, že omlazená podoba dostane parkovací kameru s pohledem 360°. Dále se spekuluje o samoparkovací funkci. Bude-li se Mazda držet daných intervalů, tak inovovaná CX-5 by se mohla představit během roku 2020.

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *