Sporťák s rotačním motorem je stále náš sen, pronesli zástupci Mazdy v Tokiu
Na právě probíhajícím tokijském autosalonu se představil ve světové premiéře před pár dny historicky první elektromobil značky Mazda. Nese označení MX-30 a jde o menší SUV-kupé.
Ovšem vzhledem k významné události, která se udá v příštím roce, je pochopitelné, když se nejen místní média zeptají přítomných zástupců automobilky na hojně omývané téma – návrat modelu RX. Jak se vyjádřili protentokrát?
Zprávy týkající se nástupce RX-8 jsou pomalu tak nekonečné jako jeden ze seriálů na nejmenované televizní stanici. Spekulace o novém sportovním modelu s odznáčkem RX kolují už dlouhá léta, a co víc, Mazda to ještě víc „okořenila“ půvabným konceptem RX-Vision, který se ukázal v roce 2015 a měl by být předzvěstí pokračovatele tradičního rodu.
Nicméně, na tokijském autosalonu udělal australský web Which Car interview s vrcholnými představiteli Mazdy, konkrétně s vedoucím výzkumu a vývoje (Ichiro Hirose) a se šéfdesignérem (Ikuo Maeda). Oba bez rozmyslu odpověděli, že sportovní vůz s rotačním motorem je stále sen značky Mazda.
Maeda se pak rozpovídal trochu více: „Mazda závodí s časem, jinými slovy, hodiny tikají a současné prostředí se může změnit. Musíme zjistit, zda budoucí situace na trhu dokáže přijmout náš sportovní vůz s otevřenou náručí.“ Následně padla otázka, kdy lze zhruba očekávat příjezd onoho sporťáku, na což Maeda odpověděl: „To je obtížná otázka, ale nikdy se nevzdáme tohoto snu. Už to trvá dlouho, co?“
I další indicie nahrávají tomu, že Mazda skutečně pracuje na nástupci modelů RX-7 a RX-8. Například, japonský Motor Magazine nedávno oznámil, že očekávaný sportovní vůz bude postaven na speciální platformě a také, že podvozek bude disponovat dvojitým zavěšením kol. Logicky tak lze odvodit, že u Mazdy hrají hlavní roli především finance. Vývoj sportovního modelu, zvláště na platformě určené výhradně pro něj, je pro malou automobilku velmi nákladný, ale Maeda věří, že vášeň fanoušků sportovních Mazd je natolik přesvědčující pro dozorčí radu, která by případný projekt podepisovala.
Jednou z možných cest je fúze dvou a více značek, jako to má například Toyota se Subaru v případě GT86/BRZ nebo Toyota s BMW v případě Supra/Z4, ale Maeda odmítl, že by se Mazda párovala s nějakou další značkou. Doslova pronesl: „V současné době nemáme vůbec takové plány. Myslím si, že potřebujeme nyní prozkoumat různé způsoby, jak to vše realizovat, protože je skutečně důležité nabídnout opravdové sportovní auto na trhu.“
Velkou roli v dosud nezahájeném vývoji můžou hrát emise, ale začátkem roku byla odhalena patentová dokumentace, která má pomoci s tímto problémem. Konkrétně zde padla řeč o zvýšení účinnosti nasávání, zlepšení výkonu bez zvýšení odporu rotoru a způsobu odstranění sazí a vody z komory rotoru. Dokonce se spekuluje i o nasazení turbodmychadla. Nezbývá nic jiného, než nadále čekat na další a další informace… ale věřím tomu, že Mazda vytáhne ještě eso z rukávu!
Zdroj: whichcar.com.au, motor1.com