Výroba nástupce Mazdy RX-7 v ohrožení, problémem jsou, nečekaně, peníze
Už dva roky? Těžko tomu věřit, ale od slavnostního debutu nádherného konceptu Mazda Iconic SP uběhlo právě tolik času. Letos se představily na veletrhu Japan Mobility Show dva nové koncepty Vision X-Coupe a Vision X-Compact, kdežto před dvěma lety na stejném místě zažil premiéru právě Iconic SP. Dočkáme se však konečně jeho sériové podoby?
Po odhalení konceptu dostala automobilka velmi pozitivní ohlasy na jeho design a skupina nadšenců japonské značky začala ihned spekulovat, že jde o nástupce legendární RX-7. Co by taky ne, když v útrobách onoho konceptu Iconic SP byl schován rotační motor. Vrcholné manažery Mazdy tohle vše samozřejmě těšilo, a proto se snažili udržet tuto naději a přáli, potažmo přejí, si jeho sériovou výrobu.
Koncem roku 2024 řekl šéfdesignér Masashi Nakayama, že Iconic SP byl navržen se záměrem proměnit ho v sériový model, což potvrdil slovy: „Stále na tom trváme“, i samotný šéf Mazdy, Masahiro Moro. Technický ředitel Ryuichi Umeshita šel o kousek dále v prohlášení, jelikož o konceptu řekl, že bude dobrým nástupcem RX-7, ale zároveň podotkl, že potřebuje pořádný obchodní model.

Ale nastává zřejmě zlom! Bohužel dle nejnovějších zpráv britského Autocaru, který oslovil znovu právě Umeshitu, se zdá, že cesta k sériové výrobě začíná být velmi trnitá. Přesněji padla otázka, jak postupuje vývoj očekávaného modelu? A Umeshita upřímně odpověděl: „Je to moje vysněné auto, chci ho poslat do výroby. Z technického hlediska věřím, že je to možné, ale jedinou dosud nevyřešenou otázkou jsou finance.“
Začátkem letošního roku snížila Mazda plánovaný rozpočet na elektrifikaci o půl bilionů jenů, což jsou 3,3 miliardy dolarů (v přepočtu na naši měnu jde o zhruba 70 miliard korun). Jak už jsem zmiňoval v minulosti, automobilka prosazuje strategii Multi-Solution, která je kombinací elektromobilů, hybridních a spalovacích pohonných jednotek, než aby se zaměřila čistě na elektrické vozy. Bohužel Mazda má náročné výdaje, protože vyvíjí platformu pro elektromobily, nový hybridní pohon a také revoluční spalovací motor Skyactiv-Z. Proto by se případná výroba sportovního modelu s ohledem na současné priority zařadila někam na konec výdajového žebříčku.
Automobilka nám ale dokazuje, že se nestaví prozatím zády k novému rotačnímu motoru – důkazem je právě nedávno představený koncept Mazda Vision X-Coupe na Japan Mobility Show 2025. Ten má v motorovém prostoru hybridní jednotku, jinými slovy elektromotor společně s přeplňovaným rotačním motorem o celkovém výkonu 510 koní. Zároveň tímto krokem potvrzuje další investice do technologie, která proslavila historicky plno jejich modelů. Vědom si je toho i technický ředitel Umeshita: „Obnovili jsme vývojový tým pro rotační motory a víme, že naše DNA je ve sportovních vozech, takže bych nikdy neřekl, že jsme se toho vzdali.“

Navíc Mazda plánuje ještě další snížení emisí u rotačního motoru, takže by pak mohl být přímou pohonnou jednotkou vozu a ne pouze jako generátor. Vrcholní inženýři však odhadují, že tento vývoj bude trvat ještě další dva až tři roky. Než se tak stane, tak dříve dojde asi k debutu nové generace MX-5, která má zůstat věrná své lehké koncepci a má dostat nový motor Skyactiv-Z s větším objemem a především v kombinaci s manuální převodovkou!
Zdroj: carscoops.com
