Wankelem poháněná Mazda Cosmo Sport slaví padesátiny, dokázala revoluci v automobilismu

I když dneska je Mezinárodní den dětí, tak pro nás příznivce automobilů a hlavně fanoušky rotačního motoru jde o trochu jinou oslavu.
Před dvěma dny vydala japonská automobilka tiskovou zprávu, že slaví již půl století od použití rotačního motoru do sériového vozu. Ano, opravdu je to už 50 let, co Wankelův motor byl umístěn do prvního vozu od Mazdy.

Byl to klíčový moment nejen pro samotnou automobilku, ale také celý automobilový průmysl. Vůbec prvním modelem s rotačním motorem pod kapotou se stalo Cosmo Sport. Jinými slovy, elegantní, stylový a dvoumístný vůz, jehož DNA přetrvává v nových vozech dodnes.
Ale nyní na chvíli zpátky do minulosti – píše se rok 1967 a Mazda představuje model Cosmo Sport s dvourotorovým Wankelovým motorem. Zároveň šlo také o první sportovní automobil, jehož vlastnosti byly pak použity i při vývoji takových vozů jako Mazda RX-7 či Mazda MX-5. Cosmo Sport, jehož se vyrobilo pouze 1176 kusů, bylo monumentální pro Mazdu, protože ukazoval nový směr automobilky, tzn. z výrobce malých vozů a náklaďáků na unikátní vzrušující značku s ojedinělým přístupem k vývoji a designu.

Vývoj pohonné jednotky pod kapotou Cosma Sport ukazuje soutěživého ducha značky a nevzdávání se tradic, které evidujeme i o 50 let později. Mnoho velkých automobilek i firem podepsalo licenční dohodu s NSU, které přišlo s převratnou technologií, ale pouze jedna byla úspěšná – Mazda! Automobilka šla pochopitelně dále společně s Wankelem a vyrobila téměř 2 miliony vozů s rotačním motorem pod kapotou, ale dosáhla i úspěchů v motorsportu.
Například Mazda RX-7 dominovala po roce 1980 v sérii IMSA (International Motor Sport Association). Ovšem ten největší úspěch se dostavil v roce 1991, kdy Mazda 787B s 2,6litrovým čtyřrotorovým motorem o výkonu 710 koní vyhrála 24h Le Mans. Bylo to vůbec poprvé, kdy tento slavný vytrvalostní závod vyhrál nekonvenční motor a navíc šlo i o první vítězství asijské značky.

Mazda se však nemění, neboť stále zkouší objevit nové věci a jít za hranice nemožného. Důkazem je například MX-5, která je nejprodávanějším a nejznámějším roadsterem na světě. Navíc světu přinesla i takové revoluční technologie jako jsou Skyactiv. Ty dokážou přinést extrémní komprese, což zvyšuje požitek z jízdy a zároveň se snižuje spotřeba paliva i emise. A to je právě to, čím se chce Mazda odlišit od svých konkurentů. Pokud jde čistě o budoucnost Wankelu, tak se zajisté brzy dočkáme dalšího konceptu RX-Vision (fáze 2) a třeba nakonec dojede i na výrobní linky. Musíme doufat!

Zdroj: Mazda



Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *