Mazda nechala zrenovovat úplně první MX, Bertoneho kupé MX-81

Mazda nechala zrenovovat úplně první MX, Bertoneho kupé MX-81

Při průzkumu historie značky Mazda můžeme natrefit na plno modelů, které se honosily označením MX. Dokonce i v současnosti se nabízí jeden, a to elektromobil MX-30. Ovšem historie písmenek M a X sahá až do osmdesátých let, kdy se představil i koncept MX-81, který prošel nedávno renovací přímo na popud samotné automobilky.

Píše se rok 1981 a designové studio Bertone odtajňuje navrženou studii MX-81, která je známá i pod označením Aria. A proč píšu o něm až nyní? Jelikož bývalý programový manažer MX-5 (ND) a vývojář rotačních motorů, Nobuhiro Yamamoto, objevil koncept v tamním skladu v poměrně dobrém stavu, a proto se rozhodl k obnově retro futuristického vozu.

Nalezená studie MX-81 byla tak okamžitě poslána italskému importu Mazdy, který ji záhy přepravil do malé turínské firmy SuperStile, která byla pověřena renovací. Studio Bertone spolupracovalo s Mazdou už v 60. letech na modelech Familia a Luce, proto se na něho Mazda obrátila s navrhnutím studie MX-81, která byla představena v roce 1981 na tokijském autosalonu.

MX-81 vychází z modelu 323 (generace BD), ale jak sami vidíte, exteriér prošel rozsáhlou úpravou. To samé se dá říci také o interiéru, kde nelze přehlédnout například zapuštěný hranatý volant, kokpit s televizní obrazovkou a přední otáčecí sedadla. Pokud přemýšlíte, co asi měla MX-81 pod kapotou, odpovím vám – přeplňovanou patnáctistovku o výkonu zhruba 130 koní.

Po MX-81 se dostavily ještě další tři koncepty s přídomkem MX. První z nich, MX-02, byl představen v roce 1983 a šlo o pětidveřový hatchback s velkými okny, aerodynamickými kryty zadních kol, rozšířenými zpětnými zrcátky, ale také řízením zadních kol a head-up displejem. O dva roky později se ukázal prototyp MX-03, o kterém jsem se rozepsal už dříve ve starším článku.

V roce 1987, přesněji na tokijské show, se pak ještě představil sportovní koncept MX-04, který nabízel nejen motor vpředu a pohon zadních kol, ale také dvě sady odnímatelných panelů ze skleněných vláken, ze kterých šlo mít kupé se skleněnou kupolí nebo plážovou buggy bez střechy. A od MX-04 už to nebylo konstrukčně tak daleko k MX-5, která se odhalila v roce 1989.

Zdroj: carscoops.com

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít