Mazda nechala zrenovovat úplně první MX, Bertoneho kupé MX-81

Mazda nechala zrenovovat úplně první MX, Bertoneho kupé MX-81

Při průzkumu historie značky Mazda můžeme natrefit na plno modelů, které se honosily označením MX. Dokonce i v současnosti se nabízí jeden, a to elektromobil MX-30. Ovšem historie písmenek M a X sahá až do osmdesátých let, kdy se představil i koncept MX-81, který prošel nedávno renovací přímo na popud samotné automobilky.

Píše se rok 1981 a designové studio Bertone odtajňuje navrženou studii MX-81, která je známá i pod označením Aria. A proč píšu o něm až nyní? Jelikož bývalý programový manažer MX-5 (ND) a vývojář rotačních motorů, Nobuhiro Yamamoto, objevil koncept v tamním skladu v poměrně dobrém stavu, a proto se rozhodl k obnově retro futuristického vozu.

Nalezená studie MX-81 byla tak okamžitě poslána italskému importu Mazdy, který ji záhy přepravil do malé turínské firmy SuperStile, která byla pověřena renovací. Studio Bertone spolupracovalo s Mazdou už v 60. letech na modelech Familia a Luce, proto se na něho Mazda obrátila s navrhnutím studie MX-81, která byla představena v roce 1981 na tokijském autosalonu.

MX-81 vychází z modelu 323 (generace BD), ale jak sami vidíte, exteriér prošel rozsáhlou úpravou. To samé se dá říci také o interiéru, kde nelze přehlédnout například zapuštěný hranatý volant, kokpit s televizní obrazovkou a přední otáčecí sedadla. Pokud přemýšlíte, co asi měla MX-81 pod kapotou, odpovím vám – přeplňovanou patnáctistovku o výkonu zhruba 130 koní.

Po MX-81 se dostavily ještě další tři koncepty s přídomkem MX. První z nich, MX-02, byl představen v roce 1983 a šlo o pětidveřový hatchback s velkými okny, aerodynamickými kryty zadních kol, rozšířenými zpětnými zrcátky, ale také řízením zadních kol a head-up displejem. O dva roky později se ukázal prototyp MX-03, o kterém jsem se rozepsal už dříve ve starším článku.

V roce 1987, přesněji na tokijské show, se pak ještě představil sportovní koncept MX-04, který nabízel nejen motor vpředu a pohon zadních kol, ale také dvě sady odnímatelných panelů ze skleněných vláken, ze kterých šlo mít kupé se skleněnou kupolí nebo plážovou buggy bez střechy. A od MX-04 už to nebylo konstrukčně tak daleko k MX-5, která se odhalila v roce 1989.

Zdroj: carscoops.com

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *