Už dva roky? Těžko tomu věřit, ale od slavnostního debutu nádherného konceptu Mazda Iconic SP uběhlo právě tolik času. Letos se představily na veletrhu Japan Mobility Show dva nové koncepty Vision X-Coupe a Vision X-Compact, kdežto před dvěma lety na stejném místě zažil premiéru právě Iconic SP. Dočkáme se však konečně jeho sériové podoby?
Po odhalení konceptu dostala automobilka velmi pozitivní ohlasy na jeho design a skupina nadšenců japonské značky začala ihned spekulovat, že jde o nástupce legendární RX-7. Co by taky ne, když v útrobách onoho konceptu Iconic SP byl schován rotační motor. Vrcholné manažery Mazdy tohle vše samozřejmě těšilo, a proto se snažili udržet tuto naději a přáli, potažmo přejí, si jeho sériovou výrobu.
Koncem roku 2024 řekl šéfdesignér Masashi Nakayama, že Iconic SP byl navržen se záměrem proměnit ho v sériový model, což potvrdil slovy: „Stále na tom trváme“, i samotný šéf Mazdy, Masahiro Moro. Technický ředitel Ryuichi Umeshita šel o kousek dále v prohlášení, jelikož o konceptu řekl, že bude dobrým nástupcem RX-7, ale zároveň podotkl, že potřebuje pořádný obchodní model.

Ale nastává zřejmě zlom! Bohužel dle nejnovějších zpráv britského Autocaru, který oslovil znovu právě Umeshitu, se zdá, že cesta k sériové výrobě začíná být velmi trnitá. Přesněji padla otázka, jak postupuje vývoj očekávaného modelu? A Umeshita upřímně odpověděl: „Je to moje vysněné auto, chci ho poslat do výroby. Z technického hlediska věřím, že je to možné, ale jedinou dosud nevyřešenou otázkou jsou finance.“
Začátkem letošního roku snížila Mazda plánovaný rozpočet na elektrifikaci o půl bilionů jenů, což jsou 3,3 miliardy dolarů (v přepočtu na naši měnu jde o zhruba 70 miliard korun). Jak už jsem zmiňoval v minulosti, automobilka prosazuje strategii Multi-Solution, která je kombinací elektromobilů, hybridních a spalovacích pohonných jednotek, než aby se zaměřila čistě na elektrické vozy. Bohužel Mazda má náročné výdaje, protože vyvíjí platformu pro elektromobily, nový hybridní pohon a také revoluční spalovací motor Skyactiv-Z. Proto by se případná výroba sportovního modelu s ohledem na současné priority zařadila někam na konec výdajového žebříčku.
Automobilka nám ale dokazuje, že se nestaví prozatím zády k novému rotačnímu motoru – důkazem je právě nedávno představený koncept Mazda Vision X-Coupe na Japan Mobility Show 2025. Ten má v motorovém prostoru hybridní jednotku, jinými slovy elektromotor společně s přeplňovaným rotačním motorem o celkovém výkonu 510 koní. Zároveň tímto krokem potvrzuje další investice do technologie, která proslavila historicky plno jejich modelů. Vědom si je toho i technický ředitel Umeshita: „Obnovili jsme vývojový tým pro rotační motory a víme, že naše DNA je ve sportovních vozech, takže bych nikdy neřekl, že jsme se toho vzdali.“

Navíc Mazda plánuje ještě další snížení emisí u rotačního motoru, takže by pak mohl být přímou pohonnou jednotkou vozu a ne pouze jako generátor. Vrcholní inženýři však odhadují, že tento vývoj bude trvat ještě další dva až tři roky. Než se tak stane, tak dříve dojde asi k debutu nové generace MX-5, která má zůstat věrná své lehké koncepci a má dostat nový motor Skyactiv-Z s větším objemem a především v kombinaci s manuální převodovkou!
Zdroj: carscoops.com

