Co chystá Mazda v následujících letech? Vlastní hybrid a elektromobil, ale i dvě sportovní auta

Co chystá Mazda v následujících letech? Vlastní hybrid a elektromobil, ale i dvě sportovní auta

Mazda má zajímavý postoj k neustále rozšiřující elektromobilitě napříč všemi značkami, protože neusíná na vavřínech, ale zároveň nedělá radikální rozhodnutí jako některá konkurence. Nedávno odtajnila produktový plán, který ukazuje budoucnost Mazdy zhruba do roku 2030. Co nás tedy čeká výhledově?

Jedním ze stěžejních pilířů bude bez debat nová generace CX-5, která se představila teprve nedávno, a čekají se od ní velké ambice – není divu, jde o nejprodávanější model. Nová CX-5 představila výraznější evoluci oblíbeného designu, ale také nově pojatý interiér a v roce 2027 má dorazit hybridní CX-5 s vlastním pohonnou soustavou (nikoliv od Toyoty). Nový model rozšíří portfolio elektrifikovaných modelů nejen v Evropě.

Během první poloviny roku 2025 prodala Mazda celosvětově 636 968 vozů, což představuje meziroční nárůst o 2,6%. Na největším trhu v USA se prodalo 210 297 kusů, což je meziroční nárůst dokonce o 3,9%. Pokud jde o ostatní trhy, tak domácí trh hlásí nárůst prodejů o 18,7%, kdežto v Evropě byl zaznamenán pokles o 12,2% a v Číně dokonce o 18,7%. Ovšem s ohledem na cla zrevidovala Mazda prodejní plán v USA pro letošní rok na 450 tisíc vozů a sleduje bedlivě reakce trhu, i když ceny ještě nebyly upraveny s ohledem na cla.

V hlavní roli hybridy

Podíváme-li se na portfolio značky na trhu v USA, tak krom velkých SUV jako CX-70 a CX-90, které se nabízí i jako plug-in hybridy, je v nabídce i elektrifikovaný model CX-50 využívající hybridní soustavu od Toyoty. A právě se vyčkává na příchod vlastního hybridu v kombinaci s novým motorem 2,5 Skyactiv-Z, jež má být uveden v nedávno představené CX-5.

Možná Vás teď napadlo, stejně jako mě, jestli si nebude CX-5 a CX-50 vzájemně konkurovat. Mazda ale prý věří v koexistenci těchto dvou modelů, protože segment SUV je obrovský a navíc to vidí tak, že pokud se zákazník přiklání k městskému či sofistikovanému směru – vybere si CX-5, ale pokud má raději dobrodružnější a robustnější styl, zvolí CX-50. Ale než nastane datum premiéry nového hybridu, bude se nová CX-5 zatím prodávat s benzínovým motorem.

Co bude s 3 a CX-30?

Mnoho z nás by zajímala i budoucnost kompaktních modelů jako je 3 a CX-30. Možná to bude znít překvapivě, ale CX-30 si udržuje v USA pozici třetího nejprodávanějšího modelu, tím pádem následuje první CX-5 a druhou CX-50. Podle plánů Mazdy se CX-30 dočká pár modernizací v následujících letech a nová generace nemá dorazit dříve než v roce 2029. O rok později se má představit nová generace CX-50, která se uvedla na americký trh v roce 2021.

Pokud jde o prémiová SUV CX-70 a CX-90 (stejný osud potká asi i evropskou CX-60 a CX-80), tak ta se mají dočkat v příštím roce menší modernizace, kdežto nové generace přijdou až po roce 2030. Zajímavý osud čeká ale Mazdu 3, spíš pro mě zajímavý. Osobně bych čekal, že nová generace hatchbacku a sedanu nižší střední třídy je už za dveřmi, ale opak je pravdou. Dle zveřejněných materiálů bude aktuální 3 BP ještě na trhu minimálně čtyři roky, možná se dočká nějakého decentního faceliftu, ale nová generace se očekává po roce 2030, snad prý dokonce až v roce 2032. Uvidíme, nicméně, motory Skyactiv-Z či hybrid možná dostane dříve…

Elektromobily musí být!

Jak už jsem psal v úvodu, Mazda myslí na elektromobily, ale nikam se nehrne. Evropa se již dočkala uvedení nového modelu Mazda 6e a dočká se i Austrálie. Stejný případ bude i odvozenina v podobě SUV, a sice Mazda CX-6e, která dorazí také na oba trhy. Pokud bádáte, co je to za model, tak jde v podstatě o sériové provedení konceptu Arata a oba modely disponují identickou technikou a základy čínského podniku Changan Auto.

Ovšem pozor, Mazda pracuje také na vlastním elektromobilu, který by neměl mít nic společného s Changan Auto a jeho premiéra je naplánovaná na rok 2027. Bohužel nejsou známy další podrobnosti, ale s největší pravděpodobností půjde o crossover, který připraví půdu pro další vlastní elektrické modely.

Degradace 2 a CX-3

Co čeká nejmenší model 2 a z něj odvozené SUV CX-3? Upřímně, odsunutí na vedlejší kolej. I když v minulém roce kolovaly informace, jak nová 2 bude opravdu od základů nová a nabídne možná i design s odkazem na minulost modelu, tak nyní je to vše smeteno ze stolu. Důvodů je hned několik – nová CX-5, vlastní hybridní pohon a vlastní globální elektromobil.

Mazda je si vědoma, že modely 2 a CX-3 jsou nejstarší, ale byly upřednostněny vozy s vyšším objemem výroby. Proto si budou muset na novou generaci ještě pár let počkat. Současná generace Mazdy 2 a vlastně i CX-3 má 11 let, ale neobešly se pochopitelně bez modernizací. I když se CX-3 u nás již neprodává pár let, tak například v Austrálii jde o nejprodávanější auto v kategorii malých SUV a poráží i novější konkurenty, např. Toyotu Yaris Cross.

Může se stát, že dojde i na úplný konec modelů 2 a CX-3, minimálně na domácím trhu, ale stále je tu také varianta, že dostanou pořádný facelift, převezmou aktuální motory a některé prvky i z nové CX-5, aby se tak oživily oba modely než dorazí v nové generaci.

Dvě dobré zprávy pro nadšence!

A nejlepší na konec! Mazda momentálně pracuje na vývoji dvou sportovních modelů a oba mají jasný cíl – oživit prestiž značky před koncem dekády a potěšit nadšence značky.

Jak už jsem informoval několikrát, Mazda pracuje na sériové podobě konceptu Iconic SP, který se představil v roce 2023. Pokud si už nevzpomínáte, tak v jeho útrobách byl rotační motor společně s elektromotorem o kombinovaném výkonu 370 koní. Teď otázka, kdy se dočkáme premiéry, protože někdo tvrdí, že už v příštím roce a někdo zas až v roce 2028. Ať tak či tak, nízké dvoudveřové kupé se má stát duchovním nástupcem legendární RX-7 (FD). Ponese označení RX-9?

Původně se mluvilo o tom, že právě studie Iconic SP je předzvěstí nové generace MX-5. Jenže Mazda překvapila mnoho z nás a krom nástupce RX-7 vyvíjí i právě novou MX-5. Zatím nejsou známa bližší fakta, ale představení by mělo proběhnout během roku 2029 a nová generace si údajně nadále ponechá benzínový čtyřválec (že by Skyactiv-Z?) i svou agilnost a dostupnost.

Zdroj: Mazda, carscoops.com, drive.com.au

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *