Další informace okolo nového Wankelu a nástupce RX-8! Dostane šanci nakonec vodík?
50 let! Ano, málokdo by tomu možná uvěřil, ale letos je to přesně půl století, co Mazda představila svůj model s rotačním motorem. Tu čest dostalo Cosmo Sport.
Takové významné jubileum se musí náležitě oslavit, proto se již dlouhou dobu spekuluje o tom, že Mazda odhalí zcela nový revoluční Wankelův motor. Ale jak to bude doopravdy? Jak už asi všichni víme, tak automobilka i ráda mlží. Proto následující informace berte trošku s rezervou.
Naposledy byla řeč o tom, že nový rotační motor skutečně dorazí, ale pouze jako generátor pro dobíjení baterií a nástupce RX-8 by byl tak hybridním vozem. Ovšem dneska je tomu zase jinak, a to díky interní publikaci Zoom Zoom přímo z Mazdy!
Co je tak nějak jisté, to je design očekávaného sportovního modelu. Měl by značně vycházet z půvabného konceptu RX-Vision, který se představil před dvěma lety na tokijském autosalonu. Hybridní RX-9 by nebyla žádnou novinkou, neboť s podobnou myšlenkou si inženýři Mazdy pohrávali před pár lety, a to přesněji u Mazdy 2 EV s jednorotorovým motorem, působící jako generátor. Výroba RX-8 byla ukončena v roce 2012, ale důkazem toho, že Mazda pokračuje ve vývoji, bylo právě odhalení motorů 16X (dvourotorový s obsahem 1,6 litru) či Skyactiv-R.
Vloni během srpna psaly japonské deníky o tom, že představenstvo Mazdy schválilo návrh, vývoj a následnou výrobu dlouho očekávaného nástupce RX-7 a RX-8. Podle posledních zpráv by se případné nové RX nemělo prodávat dříve než v roce 2020, kdy Mazda oslaví 100 let od vzniku samotné značky, a navíc by nakonec nemělo být hybridní. Co tedy nakonec nabídne nový agregát?
V dalších informacích se zdroje rozchází, ale prozatím nebylo potvrzeno, zda kupé s pohonem zadních kol bude disponovat přeplňováním, převratnou technologií HCCI (známá především z dieselů) a následně i výkonem přes 300 kW. Ovšem mnohem zajímavější verze je ta, že nový Wankelův motor bude poháněn vodíkem – stejně jako tomu bylo u omezeného počtu RX-8, exkluzivně vyrobené pro norský trh. Prozatím si Mazda nechala na stole oba scénáře, upřímně, jsem velmi zvědav…
V globálu vyvrcholí velkolepé oslavy Mazdy během letošního září a dá se tak očekávat další variace konceptu RX-Vision, třeba na podzimním autosalonu v Los Angeles anebo až příští rok v Ženevě. Nyní si přečtěte, co vlastně tvrdí výše zmíněná publikace Zoom Zoom. Takže cituji:
„Je to už půl století, co rotační motor debutoval v modelu Cosmo Sport a přepisoval tak historii. A příběh ještě není u konce, protože Mazda bez Wankelova motoru prostě není Mazda. Bez rotačního motoru by tady pravděpodobně Mazda nebyla a bez Mazdy by rotační motor určitě nebyl ve výrobě 50 let. Byli to právě inženýři z Mazdy, kteří v daném roce vzali unikátní koncept motoru od Felixe Wankela a vytvořili tak úspěch automobilce.“ Poté Mazda v publikaci vyzdvihla rozměry, hmotnost, účinnost a další výhody rotačního motoru, zvlášť je-li poháněný vodíkem. A navíc – při spalování vodíku vzniká pouze pára, tím pádem by odpadl i jeden velký nešvar rotačního motoru – velké emise.
Co říci závěrem? Ať už to bude jakkoliv, osobně si přeji, aby Mazda dotáhla tento projekt do zdárného konce. Koncept RX-Vision vypadá úchvatně a raději uvítám tedy rotační motor bez hybridních technologií. Co víc, podle mě se vodík náramně hodí do sportovního vozu od Mazdy a je to tak skvělá cesta pro další úspěchy. Ale nechme se překvapit, co Mazda připraví během následující pětiletky.
Zdroj: motoring.com.au, Mazda