Další informace okolo nového Wankelu a nástupce RX-8! Dostane šanci nakonec vodík?

50 let! Ano, málokdo by tomu možná uvěřil, ale letos je to přesně půl století, co Mazda představila svůj model s rotačním motorem. Tu čest dostalo Cosmo Sport.
Takové významné jubileum se musí náležitě oslavit, proto se již dlouhou dobu spekuluje o tom, že Mazda odhalí zcela nový revoluční Wankelův motor. Ale jak to bude doopravdy? Jak už asi všichni víme, tak automobilka i ráda mlží. Proto následující informace berte trošku s rezervou.

Naposledy byla řeč o tom, že nový rotační motor skutečně dorazí, ale pouze jako generátor pro dobíjení baterií a nástupce RX-8 by byl tak hybridním vozem. Ovšem dneska je tomu zase jinak, a to díky interní publikaci Zoom Zoom přímo z Mazdy!
Co je tak nějak jisté, to je design očekávaného sportovního modelu. Měl by značně vycházet z půvabného konceptu RX-Vision, který se představil před dvěma lety na tokijském autosalonu. Hybridní RX-9 by nebyla žádnou novinkou, neboť s podobnou myšlenkou si inženýři Mazdy pohrávali před pár lety, a to přesněji u Mazdy 2 EV s jednorotorovým motorem, působící jako generátor. Výroba RX-8 byla ukončena v roce 2012, ale důkazem toho, že Mazda pokračuje ve vývoji, bylo právě odhalení motorů 16X (dvourotorový s obsahem 1,6 litru) či Skyactiv-R. 
Vloni během srpna psaly japonské deníky o tom, že představenstvo Mazdy schválilo návrh, vývoj a následnou výrobu dlouho očekávaného nástupce RX-7 a RX-8. Podle posledních zpráv by se případné nové RX nemělo prodávat dříve než v roce 2020, kdy Mazda oslaví 100 let od vzniku samotné značky, a navíc by nakonec nemělo být hybridní. Co tedy nakonec nabídne nový agregát?
V dalších informacích se zdroje rozchází, ale prozatím nebylo potvrzeno, zda kupé s pohonem zadních kol bude disponovat přeplňováním, převratnou technologií HCCI (známá především z dieselů) a následně i výkonem přes 300 kW. Ovšem mnohem zajímavější verze je ta, že nový Wankelův motor bude poháněn vodíkem – stejně jako tomu bylo u omezeného počtu RX-8, exkluzivně vyrobené pro norský trh. Prozatím si Mazda nechala na stole oba scénáře, upřímně, jsem velmi zvědav…
V globálu vyvrcholí velkolepé oslavy Mazdy během letošního září a dá se tak očekávat další variace konceptu RX-Vision, třeba na podzimním autosalonu v Los Angeles anebo až příští rok v Ženevě. Nyní si přečtěte, co vlastně tvrdí výše zmíněná publikace Zoom Zoom. Takže cituji:
„Je to už půl století, co rotační motor debutoval v modelu Cosmo Sport a přepisoval tak historii. A příběh ještě není u konce, protože Mazda bez Wankelova motoru prostě není Mazda. Bez rotačního motoru by tady pravděpodobně Mazda nebyla a bez Mazdy by rotační motor určitě nebyl ve výrobě 50 let. Byli to právě inženýři z Mazdy, kteří v daném roce vzali unikátní koncept motoru od Felixe Wankela a vytvořili tak úspěch automobilce.“ Poté Mazda v publikaci vyzdvihla rozměry, hmotnost, účinnost a další výhody rotačního motoru, zvlášť je-li poháněný vodíkem. A navíc – při spalování vodíku vzniká pouze pára, tím pádem by odpadl i jeden velký nešvar rotačního motoru – velké emise.
Co říci závěrem? Ať už to bude jakkoliv, osobně si přeji, aby Mazda dotáhla tento projekt do zdárného konce. Koncept RX-Vision vypadá úchvatně a raději uvítám tedy rotační motor bez hybridních technologií. Co víc, podle mě se vodík náramně hodí do sportovního vozu od Mazdy a je to tak skvělá cesta pro další úspěchy. Ale nechme se překvapit, co Mazda připraví během následující pětiletky.

Zdroj: motoring.com.au, Mazda
Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít