Mazda Miata M Speedster – Nechtěné dítě
Za zmínku však stojí i ochranné oblouky za předními sedačkami, pod kterými byl úložný prostor na dvě helmy jako odkaz na spojení extravagantní Miaty a závodní dráhy. Jak už název napovídá, plexi čelní sklo bylo pouze poloviční a na jejím středu se vyjímalo vnitřní zpětné zrcátko, dokonce také vnější zpětná zrcátka byla přemístěna na A-sloupky.
V ohromující dvoumístné kabině se nacházela kožená sportovní sedadla s kontrastním červeným prošíváním a byla vybavena i čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Kůží byl potažen také volant nebo hlavice řadicí páky.
Vrcholem vzhledu byla 15palcová kola TST Stealth, která byla obuta do pneumatik Yokohama AVS o rozměru 215/50 ZR15. Miata M Speedster má nejen nastavitelné stabilizátory, ale i speciální pružiny Koni, díky kterým se snížila světlá výška o 38 mm a kvůli širším obloukům byla zase rozšířena o 13 mm.
Pod kapotou koncepční Miaty M Speedster byl umístěn 1,8litrový zážehový čtyřválec, jehož součástí byl nově kompresor Lysholm a mezichladič. Motor, respektive jeho díly, prošel také úpravou – konkrétně dostal keramické písty a vyváženou klikovou hřídel. Pětistupňová převodovka byla zachována ze sériového vozu, pouze dostala vysoce výkonnou spojku.
Modifikovaný motor disponoval výkonem přes 200 koní při 7000 otáčkách za minutu a točivým momentem 224 Nm při 5500 ot./min. Síla byla pochopitelně přenášena na zadní nápravu a prý za příplatek mohl být možný i samosvorný diferenciál Torsen. Dle oficiálních údajů má Miata M Speedster zrychlení 0-96 km/h za 6,8 sekundy a čtvrt míli zvládne za 15,1 sekundy díky hmotnosti 1048 kg.
Co říci závěrem? Velmi mě mrzí, že tento pohledný prototyp nedostal vstupenku do sériové výroby. Dokonce Mazdu nepřesvědčilo ani přes 5000 telefonátů potenciálních zájemců, kteří řekli na rovinu, že takové auto prostě chtějí. Pokoušel jsem se i vypátrat, kde se nachází v současnosti jediné dva vyrobené prototypy.
O červeném rubínovém není nikde zmínka, takže doufejme, že je zapomenut někde v depozitu a nebyl poslán do šrotu. Co se týče toho druhého, oranžový má ve své sbírce zřejmě Mazda, možná Mazda USA, poněvadž byl vystaven i vloni na autosalonu v Chicagu při oslavě 25 let MX-5 a vypadá to, že se mu daří skvěle.