Mazda zvažuje MX-5 s pohonem všech čtyř kol, nový rotační motor zřejmě dostane turbo

Už přes pětadvacet let je tu s námi malý hravý roadster Mazda MX-5/Miata, který vyzařuje svou lehkostí a zábavností díky pohonu zadních kol.
Jenže nedávno vyšlo z úst zástupce ředitele oddělení výzkumu motorů a pohonů v Mazdě Motor Corporation, Tetsushiho Marutani, že myšlenka MX-5 s pohonem všech čtyř kol není nereálná. Ale především jde o to, aby nebyla ovlivněna jízdní dynamika a byla na trhu poptávka. Dočkáme se časem MX-5 s pohonem 4×4? Marutani více prozradil v rozhovoru pro CarAdvice.

Miata jako čtyřkolka? Je to možné!
Samozřejmě mnoho lidí si teď asi bije do hlavy a myslí si, že Mazda chce spáchat harakiri. Máme však štěstí, jelikož Marutani je velký fanoušek zábavy za volantem. Ve vlastní garáži má MX-5 (NA) a RX-7 (Series II), proto chápe DNA automobilky a podobnou šílenost by jen tak nepovolil. Marutani se rozpovídal na předváděcí akci pohonu AWD v Coloradu, pronesl: „V Japonsku máme Mazdu 2, Mazdu 3 i Mazdu 6 s pohonem všech čtyř kol, ale ten je také u vozů CX-3, CX-5 a CX-9. Pro MX-5 je to taky reálné, ale musíme to řádně promyslet a hlavně ten vůz nesmí přijít o potěšení z jízdy.“
Na rovinu Marutani přiznal, že MX-5 je nejlepší s pohonem zadních kol, tak jak ji známe. Zmínil také to, že Audi či Subaru použili AWD jako přímou strategii k prodeji svých vozů. Dále řekl: „Není pochyb o tom, že AWD je dobrý, ale zadokolka je levnější. Oba pohony mají své silné stránky, ale podle mě je MX-5 perfektní s pohonem zadních kol.“
Rozšíření AWD do více modelů?
Během rozhovoru padla otázka i na sériovou podobu chystaného modelu CX-4, ale Marutani neprozradil téměř nic na tuto otázku. Mazda pracuje momentálně na nové generaci pohonu všech čtyř kol i-Active AWD, který by se mohl představit do pěti let. A navíc doplnil: „Stále pracujeme na nových vozidlech a samozřejmě crossovery musí být s pohonem 4×4, je to důležité.“

Rotační motor s turbodmychadlem?
V loňském roce Mazda ohromila všechny přítomné na tokijském autosalonu, když představila světu nádherný koncept RX-Vision. Nejenom, že ukázala další cestu designu Kodo, ale pod kapotou studie se nacházel předprodukční kus nového rotačního motoru. V příštím roce Mazda oslaví padesát let od zavedení Wankelova motoru, kdežto v roce 2020 oslaví japonská značka své sté narozeniny. Dá se tak předpokládat, že k oběma milníkům si Mazda něco určitě připraví.
Novinář z CarAdvice se také dotázal, zda nový rotační motor bude podporován turbodmychadlem pro zvýšení výkonu a zlepšení jízdních vlastností. Marutani odpověděl následovně: „Podle mého názoru jsou rotační motory slabé při nízkých otáčkách. Mají i malý točivý moment při těchto otáčkách, takže případně malý kompresor nebo turbodmychadlo by tomu pomohlo.“

Zdroj: caradvice.com.au

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít