Nová RX-7 na obzoru? Mazda čelí poslední překážce před uvedením sériového Iconicu SP

Nová RX-7 na obzoru? Mazda čelí poslední překážce před uvedením sériového Iconicu SP

Že by konečně?! Mazda představila v říjnu 2023 na Japan Mobility Show úchvatný koncept Iconic SP s rotačním motorem a od veřejnosti sklidila, právem, velmi pozitivní ohlasy. Poté bylo párkrát v rozhovorech zmíněno, že si představitelé automobilky přejí jeho sériovou výrobu a další nadějí bylo vytvoření speciálního týmu inženýrů na vývoj rotačního motoru. Dnes Mazda sděluje světu, že je před poslední překážkou k uvedení do výroby a… emise to nejsou!

O konceptu Iconic SP se mluví také jako o duchovním nástupci legendární RX-7 (FD), což stvrzuje i svými rozměry – 4180 mm na délku, 1850 na šířku, 1150 mm na výšku a hmotností 1450 kg. Nutno říci, že Mazda mluví o něm často a s médii či veřejností si v uvozovkách hraje ohledně potvrzení do výroby, poněvadž koncem minulého roku vzniklo prohlášení od šéfdesignéra, že se bude vyrábět v blízké budoucnosti a měsíc poté tentýž člověk řekl, že auto postupuje krok za krokem k zelené na semaforu.

Nyní při rozhovoru s webem Road&Track, jehož novináři mluvili s představiteli značky také o budoucnosti MX-5, bylo řečeno, že Mazda překonala téměř všechny hlavní překážky ohledně spuštění sériové výroby Iconicu SP. Masashi Nakayama, šéf designové divize, prozradil, že udělali obrovský pokrok ohledně splnění všech technických a regulačních požadavků, které jsou potřebné k tomu, aby daný model se mohl vyrábět.

Nakayama doslova pronesl: „Musím být velmi opatrný, co zde říkám, ale ujistili jsme se, že je reálné jej poslat do výroby. Zároveň víme, že rotační motor není ideální v otázce emisí, proto jsme se rozhodli s ním skončit v roce 2012. Emise jsou velmi vysoká překážka, která se musí překonat, nejde obejít, ale za poslední rok je pokrok velmi povzbudivý.“ Jinými slovy to znamená, že nový rotační motor je téměř hotový a že Mazda zřejmě zvládla splnit tabulkové parametry emisní normy LEV IV pro USA, ale také EURO 7 pro Evropu.

Pozadu s vyjádřením nezůstal ani technický ředitel Ryuichi Umeshita a zdůraznil, že sériový Iconic SP je závazek pro Mazdu. Rozpovídal se také o vývoji rotačního motoru: „Tam, kde jsme, vyvíjíme technologii, abychom prošli americkým nařízením a nyní máme velmi dobré predikce, takže jsme prakticky připraveni. Poslední překážkou je solidní obchodní příležitost, tzv. business care, takže nás můžete podpořit. Technicky jsme téměř nachystáni, takže uvidíme-li dobrý obchodní model, jdeme do toho.“

Umeshita mluví za všechny, tzn. celé vedení automobilky je připraveno a je si vědomo toho, že Iconic SP je pouze krůček od sériové výroby. Teď je jen potřeba zajistit dostatek zájemců, aby si Mazda byla jistá v dané investici, která se jí vyplatí.

Jestli si vzpomínáte ještě na techniku konceptu, tak víte, že v jeho útrobách byl dvourotorový rotační motor coby prodlužovač dojezdu a celá soustava dosahovala výkonu 370 koní. Jak už víme, jednorotorový motor o objemu 830 ccm zastává funkci prodlužovače dojezdu v MX-30 R-EV, ale koncepce Iconicu SP je připravena na vyšší výkon. Zároveň je tu také varianta, že sériový Iconic SP přijede s konvenčnější hybridní technikou. Velkou neznámou je také převodovka, protože Umeshita řekl: „Pokud řekněme, zatím jsme ještě nic nerozhodli, půjdeme do třídy supersportů, měla by být převodovka rychlejší než manuální.“ Lze tak očekávat u hybridu například dvouspojkovou převodovku s pádly pod volantem.

Iconic SP oslnil veřejnost ještě jedním detailem, a sice výklopnými předními světlomety jako to měla právě i RX-7. Proto není divu, že se novinář z Road&Track na tenhle detail zeptal přímo šéfa designové divize, protože určitě nejen jeho zajímalo, zda lze tuhle vymoženost přenést i do sériové výroby. Nakayama odpověděl překvapivě: „Z hlediska technologie to můžeme udělat. Současná MX-5 disponuje také vysouvací kapotou, která se vysune v případě nehody, ale poslední slovo má regulace. Pokud nás však veřejnost podpoří, rádi to uděláme.“

Až je to úžasné, jak jiné automobilky odchází ze segmentu sportovních vozů, a Mazda chystá novou MX-5 a ještě větší model s rotačním motorem. Takže opět jde proti proudu, za což můžeme být vděční generálnímu řediteli Mazdy, Masahiro Moro, který se rozhodl znovu otevřít speciální tým na rotační motory a dal mu jasný úkol – splnění emisní normy Euro 7 s novým rotačním motorem. Nicméně, teď je potřeba začít lobovat u Mazdy za nový sportovní model s rotačním motorem a výklopnými světly, takže just do it!

Zdroj: carscoops.com

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *