Mazda RX-01 Concept – Předobraz další RX-7 s novým Wankelem

Koncem tohoto měsíce, respektive na přelomu října a listopadu, tomu bude už dvacet let, co se představil zajímavý koncept na tokijském autosalonu, o kterém málokdo ví v současné době.
Na podzim roku 1995 přivezla Mazda na autosalon v Tokiu velmi poutavý koncept s názvem RX-01, jež byl automobilkou označen za předobraz další generace oblíbeného sporťáku RX-7. Koncept vznikl díky pozitivní ekonomice a také velké poptávce po sportovních vozech. Pochopitelně i u této koncepční studie nezapomněla Mazda na tradici, a tudíž má pod kapotou rotační motor.

Jde tak o vůbec první auto s rotačním motorem nové generace 13B-MSP. Údajně mělo jít o podobně sportovní auto, jakým byla první generace RX-7. Poněvadž již tři roky prodávaná RX-7 byla z velké části zaměřena na výkon, ale cena byla vysoká. RX-01 se proto chtěla vrátit ke kořenům a měla nabídnout i přijatelnou cenu.
Design Mazdy RX-01 nebyl nijak převratný, jelikož disponoval stejnými zaoblenými liniemi jako právě třetí generace RX-7 (FD). Přesto se dalo na RX-01 nalézt něco nového, například úzké přední LED světlomety a integrovaný přední spoiler, díky kterému se dal zvýšit přítlak na přední nápravě a navíc pomáhal i s prouděním vzduchu do motoru. Vrcholem vnějších úprav jsou 17palcová litá kola s pneumatikami 215/45R17 vpředu a 235/45R17 vzadu. Pod koly se ukrývaly ventilované kotoučové brzdy o průměru 315 mm. Koncepční Mazda RX-01 nabídla na délku 4055 mm, na šířku 1730 mm a na výšku 1245 mm.
Jak už jsem naznačil v úvodu, pod kapotou RX-01 se nacházel 1,3litrový motor Wankel o výkonu 223 koní při 8500 otáčkách za minutu a točivém momentu 216 Nm při 6000 ot./min. Rotační motor RX-01 dokáže zrychlit na stovku za 4,9 sekundy a je to i zásluhou hmotnosti 1100 kg. Agregát byl umístěn níže i blíže kabině ve srovnání s konvečními vozy s umístěným motorem nad přední nápravou. Díky této vymoženosti se povedlo dosáhnout optimálního rozdělení hmotnosti a také zlepšení jízdních vlastností. K motoru byla připojena pětistupňová manuální převodovka, jež posílala veškerou sílu na zadní kola.
Mazda RX-01 je koncipována jako čtyřmístná neboli má sedadla 2+2, ale ta zadní se nedala vůbec využívat (i kvůli rozvoru náprav 2344 mm), takže šlo spíše o dvoumístný sportovní model. Sportovní sedačky i palubní deska jsou obaleny do černé kůže s červenými doplňky a kontrastním prošíváním, aby se tak zvýšily sportovní dojmy z interiéru.
Bohužel Mazda RX-01 nebyla poslána do výroby, jelikož po roce 1995 se výrazně snížil zájem o sportovní vozy a v oblibě začala být SUV. Naopak, RX-01 spíše inspirovala tvůrce ke vzniku dalšího konceptu, tentokrát RX-Evolv, ze kterého se stala Mazda RX-8. Dokonce Mazda dále vyvíjela rotační motor 13B-MSP, ze kterého se nakonec stal úplně nový pod označením RENESIS a byl zakomponován právě do RX-8.
Zdroj: wikiwand.com, diseno-art.com
Jiří Diviš

Jiří Diviš

0 thoughts on “Mazda RX-01 Concept – Předobraz další RX-7 s novým Wankelem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Instagram

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít