Rozhovor s Lucií: Po stopách rodiny aneb jak jsem si koupila a následně zrenovovala Mazdu 323F GT

Rozhovor s Lucií: Po stopách rodiny aneb jak jsem si koupila a následně zrenovovala Mazdu 323F GT

Naše rubrika Rozhovory se těšila velké oblibě, bohužel vlivem nedostatku času není už na ni tolik prostoru jako dříve, proto i ten poslední rozhovor proběhl s Martinem už před rokem. Nicméně, oslovil jsem nyní mou kamarádku Lucii, která je majitelkou Mazdy 323F (BG) v provedení GT, a udělal s ní krátký rozhovor i o tom, jaké překážky musela podstoupit při kompletní renovaci.

Navíc na Instagramu začíná být známá, což není divu, její „eFko“ vypadá, jako by právě vyjelo z linky! Pokud ji taky chcete sledovat, najděte si její profil – @mazda323fbggt

1. Ahoj Luci, řekni nám prosím, Mazda byla tvým prvním autem? Jak se vůbec holka jako ty dostala k Mazdám?

Ahoj, mé první auto byl Ford Fiesta alias Fišta (smích). Pak jsem ale potřebovala něco většího, co má tažné, a tak jsem se dostala k Premacy. Díky tomu jsem se přidala i k Mazda klubům. K autům jsem měla vztah už od mala, a protože tatínek renovuje veterány, tak jsem se tolik nebála pustit do případného projektu, jako bylo následující auto, a to moje „eFko“. Ano, Mazda 323F (BG) je autem mého dětství.

2. Takže 323F (BG) měla tvá rodina, když jsi byla dítě? Pak už začínám chápat, proč sis ji taky pořídila. Co ti na to řekli rodiče, když ses pro ni rozhodla?

Když mi bylo cca 6 let, tak rodiče měli hned dvě 323F. Jednu bílou a jednu červenou, ale už si nikdo není přesně jistý motorizacemi. Potom, co je prodali, mi to bylo líto, a tak jsem se zařekla, že až vyrostu, jednou si ji koupím. V průběhu let se pochopitelně sny měnily. Plánovala jsem, že jednou budu mít Dodge Viper, pak jsem se zamilovala do Mustangů. No, a pak jsem vyrostla a zjistila, že nemám peníze ani na Mustanga, natož na Vipera a vrátila se zpět k Mazdě (smích).

První seznámení BG s Premacy

Při vybírání prvního auta mi taťka říkal, abych si hlavně nekupovala Mazdu, že hodně „reznou“. To jsem se jeho radou řídila. U druhého původně taky, jela jsem si pro Passata, ale nějak to nedopadlo a domů jsem jela s Premacy. No, a pak přišla „mrkačka“, a to už tatínek nekomentoval (smích). Škoda, že mi tenkrát neřekl: „Hlavně si nekupuj Ferrari“ (smích).  

3. Já vím o tobě, že jsi měla dřív i Premacy. Proč vlastně došlo na její prodej a místo toho sis pořídila Fabii? To přece už není Mazda (smích).

S Premacy bylo v posledních měsících dost trápení a vypadalo to na další problémy. Tak šla! Nechtěla jsem cpát peníze do dvou starých Mazd, potřebovala jsem něco novějšího, u čeho by se dělal jen pravidelný servis. Škodovek máme v rodině hodně a naskytla se celkem dobrá koupě Fabie III Combi z roku 2016. Jako koukala jsem na Mazdy 6, ale to byla jiná cenová kategorie, na kterou jsem nedosáhla. S Fabčou jsem zatím spokojená, i když to nemá takový ten „vibe“ z devadesátek. Ale díky tomu si víc užívám jízdu v „mrkačce“ :-).

4. Ale zpátky k BG! Jak bylo náročné najít lepší kousek a rovnou v provedení GT? Těch přece už moc není…

Měla jsem v hlavě tu červenou „mrkačku“ mých rodičů a chtěla jsem GT. Nastavila jsem si na Bazoši agenta a čekala na inzerát. Čekala jsem asi dva roky na ten správný kousek. A pak mi jednou na cestě na odpolední do práce cinklo upozornění a už jsem volala. Nebyl to lepší kousek… (smích).  

5. Už při koupi GT jsi věděla, že půjde na kompletní renovaci? Nebo tě to napadlo až po pár měsících seznamování s 323F?

Na první pohled to vypadalo v pohodě a v plánu bylo jenom pár oprav. Ale jak to tak bývá, jakmile se začne rozebírat a rozebírat… Tak je najednou tohle potřeba nové, tamto už odchází, tohle by brzy odešlo… No, a když už to máme rozebrané, tak se rovnou udělá i tohle. Najednou jsme měli komplet nový podvozek, celý výfuk, brzdy, tlumiče, a dokonce i nádrž na benzín jsem sehnala úplně novou.

6. Co dneska vyjde taková kompletní renovace (zhruba)? Dělal se podvozek, motor i celolak, pokud tuším správně, že? Bylo náročné sehnat nějaké díly?

U každého auta se to liší a taky záleží, kolik do toho chce, kdo vrazit, u koho se to dělá, jak kvalitně a co všechno si je člověk schopný udělat sám. Mě to vyšlo něco kolem 150 tisíc korun, což si myslím, že je takový průměr. Jsou v tom díly, vyvaření, celolak a spousta dílů do interiéru, protože to bylo polámané, na středovém panelu hydrografika, propadlá a roztrhaná sedačka řidiče, atd.

Cesta na lakovnu…

7. Nejsem si teď jistý, ale neprošla sis s „eFkem“ i malou testací na veterána? Jak je náročný tento proces?

Testace zatím neproběhla. Měla jsem to v plánu, ale pravděpodobně bude problém se zatmavenými skly. Takže to zatím nechávám otevřené :-)…

8. Máš nějaký nejlepší a rovnou i nejhorší zážitek s 323F, o který by ses chtěla podělit?

Nejlepší zážitek je prostě každá jízda s ní – vysuneš mrkačky, stáhneš střešní okno a jedeš. Občas se pozdravím i s nějakou Miatou, to samozřejmě člověka potěší. A nemůžu se dočkat až bude v provozu originální rádio a já si pustím kazety s Roxette a The Clash. Pokud jde o nejhorší zážitek, to byla možná ta celá anabáze okolo renovace. Najít ty správné lidi je složité a ne vždy se mi to povedlo. K cizímu autu se mechanici nechovají hezky a když jde o takovou, pro mě, srdeční záležitost, tak je ti z toho pak trochu na nic.

9. A na závěr by mě zajímalo, jaké máš plány s BG do budoucna? Nebo jí pořídíš nějakou sestřičku? (smích) Každopádně, děkuji moc za rozhovor, že sis našla čas a přeji krásné vánoční svátky! Ať se daří!

Na inzeráty koukám pořád (smích). Ale asi spíš žádná sestřička nebude. Na důchod si jednou pořídím Miatu, to je jasný. Takový je plán! S BG žádné změny nebudou. Příští rok budu hlavně hodně jezdit a užívat. Možná, kdyby se naskytla koupě Momo volantu, který se dával do „eFka“ v příplatkové výbavě, případně GT prahy a zadní nárazník, asi bych neodolala (smích).

I já děkuji za rozhovor a přeji krásné svátky :-).

Máte doma také nějakou zajímavou Mazdu a rádi byste se podělili o její příběh? Není nic jednoduššího než nám napsat do zpráv na Facebooku či Instagramu, anebo rovnou na email – mazdanews@seznam.cz. Budeme se případně těšit!

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *