Rozhovor s Martinem: Cítím se jako v devadesátkách aneb jak jsem si koupil Mazdu Xedos 9

Rozhovor s Martinem: Cítím se jako v devadesátkách aneb jak jsem si koupil Mazdu Xedos 9

Pokud sledujete články na našem webu pravidelně, určitě znáte mého kamaráda Martina, který pracuje externě i pro showroom Mazda AUTO Bek v Ústí nad Labem. Díky němu jsme měli možnost si přečíst první dojmy z nové 3 s motorem Skyactiv-X, ale i MX-30. Tentokrát to však bude trochu jiný rozhovor, neboť Martin si udělal loni další čtyřkolovou radost.

1. Ahoj Martine, já vím o tobě, že máš rád auta staršího data výroby, čemuž odpovídá i tvůj vozový park. Můžeš nám tedy říci, co parkuješ v garáži?

Ahoj Jirko, auta mám velmi rád a ty starší především. A to proto, že i s obyčejným starým autem si užiju dost zábavy. A hodně mě baví to, jak z nich dýchá ta, v mém případě, devadesátková atmosféra. Zapnu si nějakou dobovou hudbu, obléknu mokasíny, kabát a cestu si vážně užívám. Tím neříkám, že nemám rád nová auta. Rád je mám, ale už je docela problém najít něco, co by mě zaujalo a hlavně neotravovalo věcmi, které dnes nová auta musí mít.

Aktuálně se v garáži nachází dvě Mazdy MX-5, Xedos 9, o kterém se právě bavíme, Toyota GT86, Renault Super5 a Škoda Favorit.

2. Slušný výčet aut, musím říci. Jak to stíháš vše „ujezdit“? Nebo máš nějaký harmonogram, čím který den pojedeš (smích)?

Vzhledem k tomu, jak moc mě baví řídit, nemám nejmenší problém auta „ujezdit“ a spíš si tak říkám, zda s nimi nenajíždím až moc kilometrů (smích).

Většinou to praktikuju tak, že auta střídám třeba po týdnu, protože jsem líný je v garáži přesouvat a měnit. A když vidím, že tento počet aut se dá takhle bez problému využít, tak bych rád časem rozšířil sbírku o starší vozy. Moc rád bych časem něco italského z osmdesátek a pak taky nějaký stroj z 20. – 30. let.

3. Když vynechám Favorita, tak tvým posledním přírůstkem je vlastně Mazda Xedos 9 s 2,5litrovým šestiválcem, je to tak?

Je to tak! Xedose mám zhruba pět měsíců, během kterých najel více než 10 000 kilometrů a mám ho se šestiválcem, jak už jsi podotkl, v kombinaci s manuální převodovkou.

4. Pořízení tehdejší vlajkové lodi Mazdy byl dlouhodobý plán anebo to byla neplánovaná akce?

Nákup Xedose probíhal tak, že jsem seděl u kamaráda v servisu a koukal na Bazoš, zda není někde něco zajímavého. Najednou na mě vyskočil tenhle Xedos 9 a už jsem volal prodejci. Stále byl k mání, takže druhý den jsem si půjčil odtahový vůz a vydal se pro něj na druhý konec republiky.

5. Jelikož jsem chvíli také vlastnil Xedos 9, tak vím, jak se zhruba chová na silnicích. Ale můžeš nám říci, jak působí na tebe?

Že bude Xedos 9 komfortní, jsem tak nějak očekával a opravdu se to potvrdilo. Filtrování nerovností a zvládání různých nástrah silnic je na skvělé úrovni. Jízda není vyloženě plavná jako třeba u jiných aut, co jsou více založené na komfort. Ale díky tomu nemá problém ani s ostřejší jízdou a dá se s ním rychle přesouvat nejen po dálnicích, ale i po okreskách – dokonce i po těch dost zakroucených. Prostě se řídí jako správná Mazda.

Nicméně jelikož mi přišlo, že je Xedos 9 docela hlučný v kabině, tak jsem rozebral celý interiér a důkladně ho vytlumil, čímž jsem posunul zase komfort o úroveň výš. Cestování se tak stalo mnohem příjemnější.

6. A co máš vlastně v plánu do budoucna s Xedosem 9? Chvíli pojezdit a pak prodat, anebo kompletní renovaci jako tomu je třeba u tvé MX-5 nebo Renaultu 5?

Nad prodejem vůbec nepřemýšlím. Naopak bych ho rád dal do krásného stavu a uchoval pro další generace. Za těch pět měsíců, co ho mám, došlo k výměně jen nutných věcí, abych s ním mohl bezpečně jezdit do zimy. Takže se dělaly kompletní brzdy, vyměnilo se pár ramen a čepů, apod. Ale první servis samozřejmě proběhl hned po koupi, jak už bývá zvykem. Jinými slovy, došlo na výměnu zapalovací soustavy a náplní včetně filtrů s tím, že olej v motoru se měnil už pětkrát (smích). Během zimy pak dojde k opravě míst napadených korozí a Xedos dostane „celolak“, aby bylo vše v topu.

7. Na závěr taková spíš „provokativní“ otázka (smích). Když srovnáš tehdejší motory, konkrétně ten šestiválec z Mazdy, a ty současné, vidíš tam znatelné rozdíly? Umíš si představit, že by dnes Xedos 9 vyjel jako novinka? Každopádně, děkuji opět za tvůj čas a budu se těšit na další rozhovor, který už mám v přípravě, ať se daří!

Konkrétně z tohoto šestiválce v Xedosu jsem úplně nadšen. V porovnání s novými motory má nesrovnatelně rychlejší reakce na sešlápnutí pedálu díky tomu, že klapka je ovládána lankem. Motor má v sobě takovou dravost a chuť se točit a je na něm hrozně znát, že je z dob, kdy motory ještě nemusely být uškrcené emisními limity. Údajně Xedos 9 při svém faceliftu o tu „dravost“ přišel…

Navíc v devadesátkách se volilo převodování tak, aby auto fungovalo a jezdilo jak má, ne, aby potěšilo úředníky z Bruselu. Takže Xedos má v porovnání s novými auty velmi krátké převody, díky kterým také působí hezky živě. Na to, že má jen 163 koní, jede vážně krásně a kupodivu jezdí s nečekaně nízkou spotřebou.

A kdyby teď vyjel jako novinka, tak jdu a koupím si ho (smích). Bohužel na takové sny můžu zapomenout, protože dnešní situace nepřeje normálním autům a můžu být rád, že se dá vůbec ještě koupit nějaké se spalovacím motorem o objemu větším než dvě plechovky koly a jedním displejem na ovládání všeho v autě. To dotykové ovládání je jedna z věcí, kterou nechápu, proč výrobci dělají. Neznám nikoho, kdo by na to nenadával… Ještě, že u Mazdy jsou normální a na vše potřebné je u nich tlačítko, případně otočný ovladač uprostřed středové konzole, který je podle mě nejlepší řešení jak ovládat infotainment. A když už se bavíme o Mazdě se šestiválcem, tak se musím podělit o nadšení, které mám z toho, jakým směrem by se měla ubírat budoucnost Mazdy – řadové šestiválce a k tomu pohon správných kol. Pochvala do Hirošimy!

Jinak já děkuji tobě a také se těším na další rozhovor.

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Instagram

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít