Wankel je zpátky! Plug-in hybridní Mazda MX-30 R-EV nabídne dojezd 600 km
![Wankel je zpátky! Plug-in hybridní Mazda MX-30 R-EV nabídne dojezd 600 km](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00025.png)
Deset let! Tak dlouho už není v nabídce Mazdy rotační motor, neboť odešel společně s koncem výroby modelu RX-8 v roce 2012. Ale dneškem se vše mění! Na bruselském autosalonu byla představena nová Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, která má v útrobách nový rotační motor coby prodlužovač dojezdu.
Standardní MX-30, která dostala nově přídomek EV, disponuje baterií o kapacitě 35,5 kWh, kdežto nově představená MX-30 e-Skyactiv R-EV má poloviční kapacitu, přesněji 17,8 kWh, což ušetří jak hmotnost, tak náklady. MX-30 R-EV tak díky dané kapacitě ujede 85 km čistě na elektriku (v městském provozu dokonce 110 km).
Jelikož Wankelův motor je natolik kompaktní, dokázala Mazda vtěsnat jednorotorový 0,830litrový rotační motor o výkonu 75 koní při 4700 otáčkách za minutu a točivém momentu 116 Nm při 4000 ot./min vedle generátoru do motorového prostoru. Celková hmotnost nově představeného modelu je tak 1778 kg, což je nárůst o 130 kg ve srovnání se standardní MX-30 EV. Kabina MX-30 jako takové se nezměnila, pouze se zmenšil kvůli palivové nádrži zavazadlový prostor z 360 na 350 litrů.
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00026-1024x753.png)
Jen jako generátor, nic víc
Rotační motor funguje pouze jako generátor, který vytváří elektřinu pro pohon motoru. Dokonce mezi motorem a koly není žádné mechanické spojení, což znamená, že MX-30 R-EV bude působit za každých okolností jako plynulý a rychle reagující elektromobil. Elektromotor v MX-30 R-EV disponuje výkonem 170 koní a točivým momentem 260 Nm, ale i tak zůstala nadále elektricky omezená maximální rychlost na 140 km/h jako u klasické MX-30 EV. Pokud jde o zrychlení na stovku, došlo ke zlepšení z 9,7 na 9,1 sekundy a Mazda zveřejnila i údaj o spotřebě (1 l/100 km při maximálním využití elektropohonu) a emisích CO2 dle WLTP (21 g/km). Maximální kombinovaný dojezd vozu i díky přítomnosti 50litrové palivové nádrže je 600 km (515 + 85).
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00027-1024x652.png)
Nabití za cca půl hodiny a tři jízdní režimy
Pomocí rychlonabíječky DC o maximálním příkonu 36 kW se dokáže nabít z 20 na 80 procent za 25 minut, přičemž s domácím wallboxem o výkonu 7,2 kW bude trvat nabití kolem 90 minut. Auto si zachovalo také třífázovou palubní nabíječku s 11 kW. MX-30 R-EV nabídne také tři jízdní režimy.
Prvním z nich je Normal, kdy auto používá jenom elektromotor a v případě potřeby (např. při prudké akceleraci) se spustí rotační motor. Druhým v pořadí je EV, kdy auto má deaktivovaný benzínový agregát tak dlouho, jak je to možné, ale i tak Mazda tvrdí, že při sešlápnutí plynu za jakousi hranici (princip kickdownu u vozů s automatem) se rotační motor připojí. Poslední z trojice režimů je mód Charge, ve kterém lze ušetřit elektrickou energii na později do klíčových oblastí (např. bezemisní zóny ve městech) pomocí nastavení v krocích po 10 procentech. Zajímavou součástí výbavy je také V2L se 230V zásuvkou o výkonu 1 500 W v zavazadlovém prostoru (vhodné pro notebook či chladničku na palubě auta).
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00021-1024x686.png)
Speciální edice s odkazem na R360
Mazda si připravila také limitovanou speciální edici zvanou Edition R, která má oslavovat jakýsi návrat rotačního motoru. Poznáte ji na první pohled díky černému laku Jet a vínovému odstínu Maroon Rouge na sloupcích, ten zase odkazuje na první osobní automobil od Mazdy – R360 ze šedesátých let. V interiéru má taky siluetu rotačního motoru i nápis edice na koberečkách či opěrkách hlavy, ale emblém nechybí ani na klíčence. Pro Velkou Británii je přiřazeno například jen 400 kusů této speciální edice.
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00019-1024x390.png)
Inovovaný rotační motor
Japonská značka vyrábí rotační motory více než padesát let, přičemž až nyní vsadila na jednorotorový rotační motor, neboť v minulosti se nedostal nikdy do sériové výroby. Představený rotační motor má nově přímé vstřikování a především vylepšená těsnění hran rotoru, na která trpěla v minulosti. Šířka rotoru činí jenom 76 mm, takže není divu, že kompaktní pohonná jednotka se vešla společně s generátorem, elektromotorem a reduktorem do stejně velké skříně jako má standardní MX-30 EV. Nový rotační motor ve srovnání s předchůdcem Renesis z RX-8 váží o 15 kg méně, za což může i výměna litinového bočního krytu komory za hliníkový.
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00029-1024x770.png)
Cena jako za standardní MX-30 EV
A teď to nejzajímavější! Představená MX-30 R-EV startuje ve Velké Británii na stejné částce jako standardní MX-30 EV, čili 31 250 liber (cca 847 tisíc korun) za výbavu Prime-Line. Druhý stupeň Exclusive-Line zase vychází na 33 150 liber (cca 898 tisíc korun) a třetí výbava Makato na 36 000 liber (cca 975 tisíc korun). Vrcholem nabídky je výše zmíněná edice Edition R za 37 950 liber (cca 1,03 milionu korun). MX-30 R-EV je možné objednávat již nyní a dodávky prvních vozů se očekávají během jara letošního roku.
Zdroj: Mazda, carscoops.com
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00023.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00026-1024x753.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00025-1024x674.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00020-1024x669.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev-1024x768.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_88-1024x768.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00021-1024x686.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_12-1024x768.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00024-1024x684.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00022-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_5-1024x767.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_93-1024x768.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_18-1024x768.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_44-1024x768.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00012-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00006-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_91-1024x768.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00011-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00019-1024x390.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00013-1024x765.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_61-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_79-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_34-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_11-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_5-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_4-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_7-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00009-1024x795.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_2-683x1024.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_221-683x1024.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_6-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00016-1024x448.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_51-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00014-1024x528.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00015-1024x448.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00010-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00018-1024x634.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_21-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_edition_r_86-1024x683.jpeg)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00017-1024x637.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00008-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00007-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00005-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00004-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00003-1024x768.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00027-1024x652.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00028-1024x652.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00029-1024x770.png)
![](https://mazdanews.cz/wp-content/uploads/2023/01/Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00001-1024x652.png)