Mazda skutečně pracuje na novém rotačním motoru, dokonce si ho patentovala
Poprvé se Mazda zmínila o možném příchodu nového rotačního motoru v polovině loňského roku. Poté na podzimním autosalonu v Tokiu zazářila úchvatným konceptem RX-Vision, který měl pod kapotou, dle slov Mazdy, zcela nový rotační motor Skyactiv-R.
Nyní se objevila zpráva o tom, že japonská automobilka 24. března letošního roku si nechala patentovat nový Wankelův motor na americkém patentovém úřadu. Co to znamená? Přece, že naděje na představení nového rotačního motoru jsou opravdu vysoké, ale nyní si probereme revoluční techniku.
Po sledování několika českých i zahraničních diskuzích je jasné, že fanoušci chtějí po Mazdě, aby vyrobila důstojného nástupce RX-8 s novým rotačním motorem. Ovšem dokumenty na patentovém úřadu prozrazují, že japonská značka mění konstrukci rotačního motoru a jde vskutku o zajímavé věci.
Tak hned na začátek musím zmínit, že nový Wankelův motor bude otočen o 180 stupňů a má to své opodstatnění. Na vrchu bude vyústění výfuku a pochopitelně sání zase bude na spodní straně. Tohle revoluční řešení by prý podle Mazdy mělo právě pomoci ke snížení emisí. Díky umístění výfuku nahoře se zkrátilo jeho potrubí a výfukové plyny se tak dostanou rychleji a s větším tlakem do turbodmychadla – to bude také na vrchu. Ano, čtete správně, nový rotační motor bude přeplňovaný! Naopak na spodku bude sací potrubí protažené a vejdou se tak sem všechny potřebné části pro přeplňování.
Dále je v patentovém dokumentu zmíněno, že třírotorový motor bude mít i nové vstřikovače paliva, které navíc mají být blíže ke spalovací komoře. Tato změna má právě pomoci ke zlepšení účinnosti pohonných hmot, což býval problém u minulého rotačního motoru.
Dieselové motory od Mazdy, značené jako Skyactiv-D, využívají systém HCCI – přesněji řečeno, homogenní plnění spalovací komory. A právě tuto technologii chce japonská automobilka zavést i pro benzínové motory, pochopitelně i pro Wankelův motor, a proto si již 17. března nechala vše patentovat na úřadě.
Bohužel v přiloženém spisu na patentovém úřadu nejsou zmíněna technická data, ale na základě předchozích zpráv se odhaduje, že nový rotační motor bude mít obsah 1,6 litru a přeplňování jedním nebo dvěma turbodmychadly. Výkon by se pak měl pohybovat okolo 400 koní. Navíc nový Wankelův motor má být velmi kompaktní a také nezvykle lehký. Nicméně, můžeme být rádi za to, že Mazda drží svůj slib a skutečně pracuje na revolučním rotačním motoru.
Nového agregátu bychom se mohli dočkat možná již v příštím roce, kdy Mazdu čeká padesátileté výročí právě rotačního motoru. Jestli se v témže roce představí i sériová podoba plánovaného kupé na základě konceptu RX-Vision, to se teprve uvidí.
Zdroj: worldcarfans.com