Mazda RX-01 Concept – Předobraz další RX-7 s novým Wankelem
Koncem tohoto měsíce, respektive na přelomu října a listopadu, tomu bude už dvacet let, co se představil zajímavý koncept na tokijském autosalonu, o kterém málokdo ví v současné době.
Na podzim roku 1995 přivezla Mazda na autosalon v Tokiu velmi poutavý koncept s názvem RX-01, jež byl automobilkou označen za předobraz další generace oblíbeného sporťáku RX-7. Koncept vznikl díky pozitivní ekonomice a také velké poptávce po sportovních vozech. Pochopitelně i u této koncepční studie nezapomněla Mazda na tradici, a tudíž má pod kapotou rotační motor.
Jde tak o vůbec první auto s rotačním motorem nové generace 13B-MSP. Údajně mělo jít o podobně sportovní auto, jakým byla první generace RX-7. Poněvadž již tři roky prodávaná RX-7 byla z velké části zaměřena na výkon, ale cena byla vysoká. RX-01 se proto chtěla vrátit ke kořenům a měla nabídnout i přijatelnou cenu.
Design Mazdy RX-01 nebyl nijak převratný, jelikož disponoval stejnými zaoblenými liniemi jako právě třetí generace RX-7 (FD). Přesto se dalo na RX-01 nalézt něco nového, například úzké přední LED světlomety a integrovaný přední spoiler, díky kterému se dal zvýšit přítlak na přední nápravě a navíc pomáhal i s prouděním vzduchu do motoru. Vrcholem vnějších úprav jsou 17palcová litá kola s pneumatikami 215/45R17 vpředu a 235/45R17 vzadu. Pod koly se ukrývaly ventilované kotoučové brzdy o průměru 315 mm. Koncepční Mazda RX-01 nabídla na délku 4055 mm, na šířku 1730 mm a na výšku 1245 mm.
Jak už jsem naznačil v úvodu, pod kapotou RX-01 se nacházel 1,3litrový motor Wankel o výkonu 223 koní při 8500 otáčkách za minutu a točivém momentu 216 Nm při 6000 ot./min. Rotační motor RX-01 dokáže zrychlit na stovku za 4,9 sekundy a je to i zásluhou hmotnosti 1100 kg. Agregát byl umístěn níže i blíže kabině ve srovnání s konvečními vozy s umístěným motorem nad přední nápravou. Díky této vymoženosti se povedlo dosáhnout optimálního rozdělení hmotnosti a také zlepšení jízdních vlastností. K motoru byla připojena pětistupňová manuální převodovka, jež posílala veškerou sílu na zadní kola.
Mazda RX-01 je koncipována jako čtyřmístná neboli má sedadla 2+2, ale ta zadní se nedala vůbec využívat (i kvůli rozvoru náprav 2344 mm), takže šlo spíše o dvoumístný sportovní model. Sportovní sedačky i palubní deska jsou obaleny do černé kůže s červenými doplňky a kontrastním prošíváním, aby se tak zvýšily sportovní dojmy z interiéru.
Bohužel Mazda RX-01 nebyla poslána do výroby, jelikož po roce 1995 se výrazně snížil zájem o sportovní vozy a v oblibě začala být SUV. Naopak, RX-01 spíše inspirovala tvůrce ke vzniku dalšího konceptu, tentokrát RX-Evolv, ze kterého se stala Mazda RX-8. Dokonce Mazda dále vyvíjela rotační motor 13B-MSP, ze kterého se nakonec stal úplně nový pod označením RENESIS a byl zakomponován právě do RX-8.
Zdroj: wikiwand.com, diseno-art.com
Článek na RX evolv bude také?
Určitě, mám ho v pořadí 🙂 Díky za komentář!