Mazda 323F Sports Concept – Útok na GTI

Generace 323 (BA) se již pomalu chystala do automobilového důchodu, a proto Mazda zapracovala na její nástupkyni – generaci BJ.
Velkolepá premiéra proběhla v roce 1998 na pařížském autosalonu, kde přítomní návštěvníci mohli obdivovat pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan v čerstvém designu. Ovšem krom nich byl vystaven za ohrádkou i pozoruhodný koncept.

Konkrétně šlo o Mazdu 323F Sports Concept, kterou nešlo přehlédnout díky zářivému červenému laku a instalovanému body kitu. Bohužel není známo, jestli byl jakýmsi magnetem na návštěvníky či se s ním alespoň z části počítalo do sériové výroby. Říká se, že měl prověřit zájem veřejnosti. Jak už sami víte, tak do produkce se nedostal a nejvýkonnější sériová 323F (BJ) je tak Sportive s benzínovým dvoulitrem o výkonu 96 kW (131 k).
Ale zpátky ke krásnému konceptu, který měl 4245 mm na délku, 1705 mm na šířku a 1420 na výšku. Oproti sériovému provedení nabídl nižší světlou výšku, aerodynamické prvky v podobě body kitu, 17“ litá kola s pneumatikami 215/40R17, vylepšený interiér, ale hlavně výkonnější 2,0litrový motor z většího modelu 626. Zmíněný agregát disponoval výkonem 136 koní při 5800 otáčkách za minutu a točivým momentem 178 Nm při 4500 ot./min. Motor spolupracoval s pětistupňovým manuálem.
Bohužel k této studii jsem nenašel více informací, a to jsem se opravdu snažil najít maximum, neboť samotného mě hrozně zajímá. Dokonce je k nalezení pouze jedna fotografie, ale zato se můžete podívat na unikátní dobové video přímo z premiéry řady 323 (BJ) v Paříži. Jak už jsem podotkl, 323 Sports Concept se tak nedostala do výroby stejně jako její „terénní“ sestřička 323 Country.
Pro srovnání, kdyby 323 Sports vyjela z linek, tak by šla do přímého srovnání s Volkswagenem Golf GTI, který měl pod kapotou benzínovou osmnáctistovku o výkonu 125 koní. To by byl zajímavý duel!

Zdroj: časopis Automobil 1/1999

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *