Mazda 6 MPS Concept – Jediný svého druhu
Mazda 626 (GF/GW) pomalu a jistě dosluhuje a automobilka připravuje zcela novou éru modelů. Než však dojde na samotnou premiéru mainstreamových vozů střední třídy, je potřeba ukázat „showcar“, který tzv. odstartuje novou kapitolu Mazdy. Proto se v roce 2002 představuje na pařížském autosalonu elegantní koncept Mazda 6 MPS.
Kdo čte náš magazín pravidelně, jistě si vzpomene na úplně první koncept s označením MPS, a sice Mazda 626 z roku 2000. Nicméně, zpátky ke konceptu z Paříže! Studie 6 MPS byla navržena v Evropském centru výzkumu a vývoje značky Mazda, sídlící v německém Oberurselu. Přední část vozu dostala novou pěticípou masku chladiče a podobné nasávání vzduchu jako RX-8, proto aby prezentovala sportovní vytříbenost v kombinaci se silnou dynamikou.
Na konceptu nelze přehlédnout přední nárazník s většími průduchy, zadní spoiler a dominantní difuzor, ale také rozšířené podběhy kol, ve kterých se vyjímají 18palcová litá kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport o rozměru 245/40ZR18. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak nový typ laku Silver Storm, který údajně svým jemným leskem vytváří pocit vysoké kvality.
Stejně jako exteriér, tak i interiér byl navržen s důrazem na kvalitu materiálů. Důkazem jsou toho vysoce kvalitní kožené sedačky v elegantní černobílé kombinaci, ale i černě zbarvený přístrojový štít v kombinaci s modrým podsvícením. Na to, že se koncept představil v roce 2002, tak už v této době uměl nabídnout i bezklíčový vstup do vozu a především startování pomocí tlačítka.
Pod kapotu byl umístěn nově vyvinutý 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním o výkonu 280 koní při 6500 otáčkách za minutu a točivém momentu 360 Nm při 3500 otáčkách za minutu. Daný agregát prošel i všemi emisními předpisy spadající pod normu Euro IV (v USA a Japonsku pod normu ULEV). S motorem se pojí šestistupňová manuální převodovka, která údajně dobře reaguje na vysoký točivý moment a je tak vhodná pro tento typ výkonného auta.
Koncepční Mazda 6 MPS přinesla také nový systém pohonu všech čtyř kol, který je zde kombinován s aktivní regulací točivého momentu. Jinými slovy, elektronický řízený systém 4WD s rozdělováním krouticího momentu je vhodný pro výkonný model jako 6 MPS a udržuje kontakt s vozovkou přes pneumatiky i při vysokých otáčkách. Krom toho má koncept ještě samosvorný diferenciál, díky kterému schopněji zatáčí a eliminuje tak ztráty výkonu během manévrování.
Pokud máte v paměti sériovou Mazdu 6 MPS, určitě jste si všimli prvního rozdílu ve srovnání s konceptem. Jestli ne, prozradím – studie byla představena v karoserii liftback, kdežto 6 MPS se vyráběla jako sedan! Pak jsou samozřejmě odlišná zpětná zrcátka, ale i nárazníky a další věci jako tomu bývá při přechodu ze studie na produkční model. Sériová Mazda 6 MPS se začala vyrábět až v roce 2006, ale o tom zase jindy.
Zdroj: Mazda