Mazda poodhalila techniku nových motorů Skyactiv-X, v automobilismu způsobí doslova revoluci

Zrovna předevčírem jsem trochu nastínil budoucnost Mazdy, která má v plánu letos představit především nový motor s technologií HCCI a pak také koncept další generace Mazdy 3.
Mnozí z Vás mi pak pokládali dotazy, zda nevím nějaké technické informace o revolučních motorizacích a ejhle, dočkali jsme se. Právě dnes Mazda zveřejnila oficiální tiskovou zprávu, pomocí které trochu odtajnila připravované novinky.

Strategie, se kterou dnes Mazda vyšla na povrch, nese název Sustainable Zoom-Zoom 2030. Její nejdůležitější částí je pochopitelně první benzínový motor na světě, který bude disponovat kompresním zapalováním. Mazda si dala za cíl, že do roku 2030 dokáže snížit průměr emisí CO2 o 50 procent ve srovnání s hodnotami z roku 2010. A do roku 2050 chce pak zvládnout snížení až o 90%. A právě tyto dvě myšlenky je přivedly na zdokonalení motoru s klasickým spalováním, neboť si myslí, že spalovací motory, tak jak je známe, budou pohánět auta ještě řadu let.
Druhá generace motorů, nesoucí označení Skyactiv-X, bude používat směs paliva a vzduchu, která se zapaluje pomocí stlačení pístu jako tomu je právě u dieselových motorů. V ten moment je také dobré, že se zvýší kompresní poměr a krouticí moment. Dokonce automobilka zapracovala i na nešvaru konstrukce motoru, a to regulaci teploty ve válcích. I když nedávno se mluvilo o tom, že tyto motory nebudou mít zapalovací svíčky, není tomu tak. Mazda nazývá převratnou technologii Spark Controlled Compression Ignition (SCCI), díky které vyřešila zásadní problém. SCCI totiž smíchá dohromady ve válci benzín a vzduch, ale při nízké zátěži je směs zapálena kompresí, kdežto při vysokém zatížení naopak svíčkou. Navíc přechod mezi těmito fázemi je prý velmi jemný. Geniální!
Ve srovnání se současnými pohonnými jednotkami nabídne Skyactiv-X větší efektivitu, a to o 20-30 procent. Jen pro zajímavost, motory od Mazdy z roku 2008 prý Skyactiv-X převyšuje efektivitou až o 45%. Dokonce Mazda prohlásila, že motory Skyactiv-X budou i úspornější než nynější dieselové agregáty Skyactiv-D. Pokud jde o technické parametry, tak nové agregáty by měly nabídnout zvětšený výkon o 10 až 30 procent, ale to není jen díky technologii HCCI. 
Motory Skyactiv-X mají být totiž vybaveny kompresorem, pomocí kterého dosáhnou vyššího točivého momentu, přesněji o 10 až 30% oproti současným agregátům Skyactiv-G. Automobilka neuvedla důvody, proč zvolila raději kompresor než turbodmychadlo, ale asi ty důvody znáte :-). Tisková zpráva neuvádí žádné údaje o spotřebě paliva, ale v minulosti se mluvilo o tom, že Mazda 3 by měla jezdit cca za 3,3 l/100 km a Mazda 6 zase cca za 3,5 l/100 km.
Jak už jsem psal dříve, koncept nové Mazdy 3 se má představit na letošním autosalonu v Tokiu. Jejího sériového provedení se možná dočkáme na přelomu roku, ale spíš si myslím, že evropská specifikace dorazí až na ženevský autosalon. Pak by v polovině roku 2018 mohly započít její prodeje. Z počátku nabídne staré známé motory Skyactiv-G a Skyactiv-D, neboť novinka Skyactiv-X má být nasazena na trhy až během roku 2019. V témže roce chce Mazda také uvést první elektromobil, ale prozatím jen na trzích, kde si to přeje například vláda tamního státu.
Během roku 2020 by ráda Mazda začala testovat autonomní technologie, které jsou momentálně ve vývoji. Cílem Mazdy je, aby dané technologie byly součástí všech jejich modelů do roku 2025.

Zdroj: Mazda 

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *