Mazda TD-R Concept – Vizionářský pokus

Pokud sledujete současné dění na automobilovém trhu, víte, že obecně segment SUV (a crossoverů) je čím dál více populárnější, kdežto například vozy MPV jsou na ústupu. Jenomže v minulosti tomu tak nebylo, přesto se našli tací automobiloví výrobci, kteří tzv. předběhli dobu nějakým povedeným konceptem. Důkazem toho je i Mazda se zajímavou koncepční studií TD-R.
Dnešní crossovery nebo all-roady jsou jakousi směsí SUV a hatchbacku/kupé, takže jsou ideální například do města a výhodou je třeba lepší výhled z vozu. Osobně proti nim nic nemám, jelikož trh si to zkrátka žádá, jako tenkrát byly v kurzu kombi a navíc, Mazda vyrobila krásné modely CX-3 a CX-5. Ale zpátky k pozoruhodnému konceptu, který představuje právě onu kombinaci dnešních crossoverů.

Mazda představila koncept TD-R v roce 1989 na tokijském autosalonu a samozřejmě budil velkou pozornost mezi návštěvníky, jinak tomu není ani dnes. A důvod? Především karoserie sportovního kupé a bohaté schopnosti v náročném terénu. Otevírání dveří ve stylu Gullwing je pak třešničkou na dortu. Samozřejmě nemohu opomenout i rozměry – na délku 3440 mm, na šířku 1680 mm, na výšku 1415 mm a rozvor náprav 2300 mm. Co se týče hmotnosti, Mazda TD-R vážila pouhých 800 kg.
Inženýři japonské automobilky nezaháleli ani při volbě motorizace. Koncept TD-R má uprostřed umístěný 1,6litrový přeplňovaný benzínový čtyřválec o výkonu 140 koní. Navíc Mazda TD-R disponuje také stálým pohonem všech čtyř kol a speciálním zavěšením, pomocí kterého lze nastavit světlou výšku v rozmezí od 130 do 230 mm. Díky tomu, že jsou čtyři kola umístěna v rozích karoserie, poradí si TD-R i s opravdu strmými svahy.
Na závěr je nutné zmínit, že Mazda se pustila do odvážného konceptu, který by se zřejmě neuchytil v tehdejší době. Dvoumístné sportovní kupé s centrálně umístěným motorem se dokáže pohybovat i v poušti. Dokonce Mazda tenkrát prohlásila, že by koncept TD-R zvládal i velmi náročný terén. Bohužel (pro někoho bohudík) zůstal model TD-R pouze ve fázi konceptu.

Zdroj: autokult.pl, allcarindex.com

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít