Mazda TD-R Concept – Vizionářský pokus

Pokud sledujete současné dění na automobilovém trhu, víte, že obecně segment SUV (a crossoverů) je čím dál více populárnější, kdežto například vozy MPV jsou na ústupu. Jenomže v minulosti tomu tak nebylo, přesto se našli tací automobiloví výrobci, kteří tzv. předběhli dobu nějakým povedeným konceptem. Důkazem toho je i Mazda se zajímavou koncepční studií TD-R.
Dnešní crossovery nebo all-roady jsou jakousi směsí SUV a hatchbacku/kupé, takže jsou ideální například do města a výhodou je třeba lepší výhled z vozu. Osobně proti nim nic nemám, jelikož trh si to zkrátka žádá, jako tenkrát byly v kurzu kombi a navíc, Mazda vyrobila krásné modely CX-3 a CX-5. Ale zpátky k pozoruhodnému konceptu, který představuje právě onu kombinaci dnešních crossoverů.

Mazda představila koncept TD-R v roce 1989 na tokijském autosalonu a samozřejmě budil velkou pozornost mezi návštěvníky, jinak tomu není ani dnes. A důvod? Především karoserie sportovního kupé a bohaté schopnosti v náročném terénu. Otevírání dveří ve stylu Gullwing je pak třešničkou na dortu. Samozřejmě nemohu opomenout i rozměry – na délku 3440 mm, na šířku 1680 mm, na výšku 1415 mm a rozvor náprav 2300 mm. Co se týče hmotnosti, Mazda TD-R vážila pouhých 800 kg.
Inženýři japonské automobilky nezaháleli ani při volbě motorizace. Koncept TD-R má uprostřed umístěný 1,6litrový přeplňovaný benzínový čtyřválec o výkonu 140 koní. Navíc Mazda TD-R disponuje také stálým pohonem všech čtyř kol a speciálním zavěšením, pomocí kterého lze nastavit světlou výšku v rozmezí od 130 do 230 mm. Díky tomu, že jsou čtyři kola umístěna v rozích karoserie, poradí si TD-R i s opravdu strmými svahy.
Na závěr je nutné zmínit, že Mazda se pustila do odvážného konceptu, který by se zřejmě neuchytil v tehdejší době. Dvoumístné sportovní kupé s centrálně umístěným motorem se dokáže pohybovat i v poušti. Dokonce Mazda tenkrát prohlásila, že by koncept TD-R zvládal i velmi náročný terén. Bohužel (pro někoho bohudík) zůstal model TD-R pouze ve fázi konceptu.

Zdroj: autokult.pl, allcarindex.com

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *