Mazda MR90 – Pro indonéské rodiny

Nedávno jsem zveřejnil na facebookové stránce fotografii Mazdy MR90, která si překvapivě získala Vaši pozornost, což mě motivovalo k hledání podrobností a následnému sepsání článku. Hned na úvod je potřeba zmínit, že zmíněná Mazda MR90 je v podstatě model Familia, avšak s modernějším kabátkem.
Mazdě MR90 posloužil jako základ jmenovaná Familia, která se vyráběla v letech 1977-1980. Přesněji, vybral si ji samotný šéf společnosti IndoMobil, Soebronto Laras, s cílem pro vypracování národního automobilu, jenomže projekt byl bohužel neúspěšný, ale o tom až později. Mazda Motor Indonesia, bývalý podnik Mazda Motor Corporation a IndoMobil Group, představil novou Mazdu MR90 v roce 1985 a „další generaci“ v roce 1990. O tři roky později dorazila modernizace, která změnila i název z MR90 na Baby Boomer. Označení MR mělo být původně zkratkou pro lidové auto, jenže kvůli myšlence národního vozu se název změnil nakonec na MR90 neboli MisteR 90 (ve volném překladu – mistr devadesátek).

MR90 byla sice postavena na podvozku Familie z osmdesátých let, ale karoserie byla o mnoho let mladší. Na přední části lze jasně rozpoznat světlomety z Mazdy 626 (GC), kdežto Familia měla původně kulatá světla na přídi. Také zadní partie jsou odlišné od výchozího modelu, avšak už ne tolik. Mazda MR90 byl pětidveřový hatchback, který měl pohon zadních kol od Toyoty Starlet (KP61) a motor umístěný vpředu. Je to vcelku kuriozita, jelikož podobné vozy měly pohon předních kol. Pod kapotou se nacházel 1,4litrový čtyřválec s karburátorem o výkonu 70 koní. K motoru byla připojena pětistupňová manuální převodovka. Co se týče rozměrů, na délku měla 3820 mm, na šířku 1595 mm a údaj o výšce není znám. Na druhou stranu, rozvor náprav disponoval 2311 mm. 
Představená Mazda MR90 byla prý ideální pro malé či mladé rodiny, které jezdí nejčastěji ve čtyřech, ale nemají vysoký rozpočet na pořízení vozu. Anebo také byla určena zkrátka pro ty, co chtějí jen a jen jezdit, ale měli peníze pouze na motorku. Pořizovací cena byla prý velmi nízká a následná údržba také nízkonákladová, poněvadž lze plno věcí spravit doma tzv. na koleni.

Přesné důvody, proč MR90 byla neúspěšná, nejsou známy, ale s největší pravděpodobností se potencionálním zájemcům nezamlouvala karoserie hatchbacku, zastaralá technika a násilný moderní design. Národním vozem místo MR90 se tak stal Timor S515i na základech Protonu Malaysia, vzhledově podobný Kii Sephia, který byl oblíbenějším (možná i kvůli karoserii sedan) a designem vkusnějším pro Indonésany.
Zdroj: mobilmotorlama.blogspot.com

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *