Mazda vyvíjí novou platformu s pohonem zadních kol, podělí se o ni s Toyotou a Lexusem

Už je tomu nějaký pátek, co Toyota odkoupila od Mazdy 5% akcií, a uzavřely tak vzájemnou spolupráci za účelem vývoje některých technologií a bezpečnostních systémů, ale i výstavby nového výrobního závodu v USA.
Poté se začalo spekulovat o tom, že Lexus ukončí produkci modelu GS a jeho platformu využije právě Mazda pro připravovanou čtvrtou generaci modelu 6. Jenže vypadá to, že nakonec bude vše jinak, jak tvrdí japonský web Best Car.

Letos začátkem května se konal briefing Mazdy k finančním výsledkům a budoucnosti značky, kde byla zmíněna údajně i tajná dohoda s Toyotou, která projevila zájem právě o připravovanou platformu i šestiválec a zároveň se má podílet na vývoji. Ovšem říká se také, že nebýt zájmu Toyoty, Mazda by nešla do jejich vývoje. Hlavními body jednání byl řadový šestiválec Skyactiv-X, řadový dieselový šestiválec Skyactiv-D GEN2, nová platforma FR včetně i-ACTIV AWD a 48V hybrid/plug-in hybrid.
RWD platforma bude použita poprvé na nástupci Atenzy (u nás jako Mazda 6), který by měl disponovat vyšší úrovní a premiéra se očekává během roku 2022. Prozatím nejde o oficiální údaj, ale chystaný šestiválec Skyactiv-X se zřejmě pochlubí objemem 3,0 litru a bude pravděpodobně atmosférický jako čtyřválec Skyactiv-X u nové Mazdy 3. Ta má ještě 24V mild-hybridní systém, kdežto nová Mazda 6 bude mít prý výkonnější 48V mild-hybridní systém v kombinaci se šestiválcem.
Ilustrace prémiového sedanu Mazda 6, dle bestcarweb.jp

Úplně první „vlaštovkou“ od Toyoty, která by mohla dostat novou FR platformu, bude zřejmě nástupce sedanu Mark X, jenž je známý zejména na asijských trzích. Lexus by pak mohl stejný podvozek využít pro připravované kupé, které se zařadí v portfoliu mezi současné modely RC a LC. A to nebude všechno, protože příští generace Lexusu IS a RC měly nabídnout šasi TGNA od Toyoty, ale jelikož se s nimi počítá až po roce 2026, je možné, že i tady bude použita platforma od Mazdy, a dokonce společně s připravovaným šestiválcem Skyactiv-X.

Mazda letos v květnu potvrdila, že nevyvíjí pouze šestiválec Skyactiv-X pro prémiové modely, ale i naftové provedení Skyactiv-D. O něm se bohužel zatím neví nic podrobného, jen to, že v budoucnu by mohl spolupracovat s elektromotorem a šlo tak o hybridní soustavu. Dané agregáty lze očekávat u vozů s pohonem zadních či všech čtyř kol.
Může se to zdát trochu přitažené za vlasy, že by značky Toyota, Lexus a Mazda spolupracovaly a sdílely stejnou platformu a šestiválce, ale rostoucí konsolidace napříč automobilovým průmyslem a tendence Toyoty ke sdílení platforem znamenají, že by to mohla být možnost. Vývoj zmíněných pohonných jednotek, ale i plánované platformy stojí samozřejmě velké peníze, ale jejich prodejem, právě Toyotě a Lexusu, by se mohla značná část výdajů vrátit do rozpočtu Mazdy.
Zdroj: carscoops.com, bestcarweb.jp

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *