Naděje pro přežití spalovacích motorů? Sériová Mazda MX-5 ujela 1600 km na bezfosilní palivo

Naděje pro přežití spalovacích motorů? Sériová Mazda MX-5 ujela 1600 km na bezfosilní palivo

Benzín i nafta jsou už mnoho let nedílnou součástí automobilového světa, resp. spalovacích motorů. Jenomže spalováním fosilních paliv vzniká mnoho nepříjemných znečišťujících látek, které samozřejmě škodí nám, ale i životnímu prostředí. Bohužel vlivem stále se zpřísňujícím emisním předpisům dojde jednou k úplnému zákazu prodeje nových aut na fosilní paliva.

Vezměte si takové Norsko, které chce zakázat prodeje nových osobních aut s benzínovým nebo naftovým motorem od roku 2025 a o deset let později dojde i na zákaz prodeje užitkových vozidel. I nařízení č. 14057 amerického prezidenta Bidena mluví o tom, že nová lehká užitková vozidla do soukromého vlastnictví mají disponovat nulovými emisemi škodlivých látek do roku 2035.

Řada dalších států v rámci Glasgowské deklarace se zavázala, že nejpozději do roku 2040 je budou následovat. Jenomže nastává jeden velký problém. Stále tu bude mnoho aut, které budou znečišťovat ovzduší i po roce 2040, protože výroba benzínu či nafty se zkrátka nezastaví. Jak tohle řešit? Jedním ze zajímavých řešení jsou bezfosilní paliva jako je Sustain 100 % od britské společnosti Coryton Advanced Fuel Ltd. Ta jej natankovala do Mazdy MX-5 (ND), se kterou ujela napříč Spojeným královstvím 1600 km.

V rámci celé tour zavítala i na závodní okruhy jednotlivých zemí Spojeného království, konkrétně v Anglii, Skotsku, Walesu a Severním Irsku. Neupravený sportovní model japonské značky dosáhl spotřeby paliva, když se vynechají rychle zajetá kola na okruhu, téměř 6,2 litrů na sto kilometrů, což je velmi působivé na sportovní roadster s dvoulitrovým atmosférickým motorem.

Ředitel společnosti Coryton, David Richardson, k této události pronesl: „Bezfosilní palivo je skutečným a důvěryhodným hráčem v našem úsilí o dosažení čisté nuly. Je to řešení, které má neuvěřitelně dobré parametry, funguje s našimi současnými vozidly a má především potenciál výrazně snížit množství CO2, které vypouštíme ve srovnání s fosilními palivy. Technologie jsou připraveny k použití, ale odvětví potřebuje podporu, která by pomohla rozšířit provoz, což lze udělat postupně.“

Bezfosilní palivo Sustain 100 % od společnosti Coryton Advanced Fuel Ltd. se vyrábí zejména ze zemědělského odpadu, jako je sláma nebo odpad z plodin. Ve Spojeném království je zhruba 90 % vozidel se spalovacími motory, takže zavádění bezfosilních paliv by bylo ku prospěchu ve značné míře k dosažení čisté nuly.

Zdroj: autoevolution.com

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *