Původní designér kultovní Mazdy MX-5, Shunji Tanaka, zemřel ve věku 75 let

Původní designér kultovní Mazdy MX-5, Shunji Tanaka, zemřel ve věku 75 let

Více než třicet let. Tak dlouho se už objevuje model MX-5 v nabídce Mazdy. Jednoduchý roadster se dočkal prozatím čtyř generací, ale i ta poslední odkazuje na původní provedení. Za designem první generace stál také Shunji Tanaka, který uvedl koncept do sériové podoby. Bohužel, právě Tanaka zemřel minulý týden ve věku 75 let.

Oznámení o jeho smrti se objevilo poprvé na facebookové skupině japonského klubu MX-5, kde o ní informoval předseda klubu Katsuyuki Satake, protože Tanaka byl věrným členem a přítelem. Prohlášení, které získalo v překladu médium CarBuzz, znělo následovně: „Je mi líto, že musím oznámit, že pan Tanaka, hlavní designér MX-5 (NA), zemřel 12. prosince ve věku 75 let.“ Jeho poslední slova byla: „V životě ničeho nelituji.“

Není známa příčina smrti, ale Tanaka neměl určitě čeho litovat. Dal světu malý sportovní vůz, který je přezdíván i jako Porsche 911 v dané kategorii. MX-5 má totiž dědictví a pověst, o které si někteří výrobci mohou nechat jen zdát. Mazda MX-5 zůstává nadále i nejprodávanějším sportovním vozem na světě a stále jde o jeden z nejdostupnějších způsobů zábavy pro automobilové nadšence.

Jak se zrodila ikona…

I když byl Tanaka původním hlavním designérem první generace MX-5, nebyl tolik známý jako hlavní inženýři Toshihiko Hirai a Takao Kijima. Tito dva pánové totiž stojí za tím, proč je MX-5 impozantním řidičským autem, kdežto Tanaka byl zodpovědný za design exteriéru a interiéru.

MX-5 (NA) srší úspěchy hlavně díky jízdnímu projevu, ale svůj podíl na tom má pochopitelně i design. Než přišlo uvedení MX-5, byla kategorie roadsterů před vymřením. Proto tým pracující na MX-5 navázal na britské roadstery, jenže napravil jejich reputaci ve spolehlivosti a vznikl tak kompletní balíček. Důkazem úspěchů kultovního roadsteru je i vydaná kniha k 25. výročí Mazdy MX-5.

Vlevo MX-5 jak ji známe, vpravo původní koncept

Původní design byl inspirován Lotusem Elan a součástí byly slavné „mrkací“ světlomety, ale i usměvavá tvář. Tanaka zastával názor, že koncept Miaty je Swinging Time Machine, jinými slovy, symbol svobody vytvářející vzrušující zážitek s otevřenou střechou, který řidiče přiblíží přírodě. Ač se to moc neví, koncept byl navržen v Kalifornii, který zvítězil nad japonským návrhem. Po dokončení projektu byl koncept poslán do Japonska, kde se s ním setkal právě nespokojený Tanaka. Úkol zněl jasně – převést design konceptu do sériové výroby.

Shunji Tanaka tehdy řekl, že design konceptu je příliš amerikanizovaný a nevidí ani způsob, jak ho identifikovat jako lehké sportovní auto. Následně si neodpustil ani menší poznámku o tom, že americký tým musel sníst moc steaků, když zapomněl na pochoutky japonské kuchyně.

Tanaka začal pracovat na redesignu odkazujícím na lásku jeho manželky k japonským maskám Noh, které mění výraz v závislosti na úhlu pohledu. A povedlo se, jeho výsledná práce jezdí dnes i po našich silnicích. Ať už byly jeho názory přísné nebo ne, historii to nezmění. Mazda MX-5 (NA) je řidičskou i designovou ikonou a z poloviny za to vděčíme právě Tanakovi.

Poté, co Tanaka navrhl exteriér i interiér MX-5, prováděl ještě designové práce na Mazdě 929. Tím bylo ukončeno jeho působení v Mazdě a začal navrhovat motorky pro Kawasaki. To je tak asi vše, co se ví o životě Tanaky…

A budoucnost?

Ať se nám to líbí nebo ne, MX-5 čeká elektrifikace. Mazda potvrdila, že do roku 2030 se dostaví nějaká forma elektrifikace japonského roadsteru, ale nebyla konkrétní. Plně elektrického modelu se nejspíš nedočkáme, neboť koncepce by byla natolik těžká a MX-5 by tak ztratila proslulou mrštnost.

S největší pravděpodobností zvítězí volba mild hybridu v kombinaci s výkonným motorem, kde se dostaví rovnováha mezi převahou elektrického pohonného ústrojí a zábavnou jízdní dynamikou. Ať už se Mazda rozhodne jakkoliv, osobně doufám, že bude nadále ctít Tanakův odkaz.

Zdroj: carbuzz.com, motor1.com

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít