Kapitola MPS byla dopsána v roce 2013, dočkáme se někdy pokračování?

Téměř denně mi chodí dotazy ze všech stran, zda nevím něco o tom, jestli Mazda chystá novou generaci modelů MPS.
Proto jsem trochu zapátral a něco vyzvěděl od tajného zdroje, ale začneme pěkně od začátku. Víte vůbec, kdy se představilo úplně první MPS?

Mazda si pohrávala s myšlenkou divize MPS (Mazda Performance Series) už na přelomu nového tisíciletí, kdy představila prvně koncept 626 MPS a poté i studii 323 MPS. Jenomže ani jeden z těchto modelů se nedostal do sériové výroby a dodnes ani není známo proč. Opravdové uvedení do produkce nastalo až s první generací Mazdy 6, to se píše rok 2005.
Nešlo o žádný tajný projekt, poněvadž koncept 6 MPS se ukázal už o tři roky dříve na pařížském autosalonu, kde sklidil obdiv. Proto se Mazda rozhodla (konečně!) pro sériovou výrobu a zároveň i oficiální založení divize MPS. V útrobách jedničkové Mazdy 6 MPS se nachází 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec DISI o výkonu 260 koní a točivém momentu 380 Nm. Samozřejmostí je šestistupňová manuální převodovka a pohon všech čtyř kol.
Nastal rok 2007, kdy se uskutečnila modernizace modelu 6 včetně MPS, ale téhož roku se na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představuje druhá generace Mazdy 6. Už nejde o tak čistokrevnou samurajku, jelikož v té době Mazda spolupracovala s Fordem. Což ale nezabránilo fanouškům, aby se začali těšit na nové MPS. Jenomže omyl (!), další generace 6 MPS opravdu nedorazila a museli jsme se tak všichni spokojit s 3 MPS.
Pokud jde o menší Mazdu 3, její ostré provedení se ukázalo v roce 2006 na ženevské show. Na rozdíl od větší „šestky“ však měla pouze pohon předních kol, ale pod kapotou byl identický motor s nezměněnými parametry. Není divu, že doteď se říká o 3 MPS, že dělají z žen vdovy a z řidičů chodce. Naštěstí se neopakovala historie jako u 6 MPS, proto se dostavila nová generace 3 MPS. Ta má pod kapotou stále motor 2,3 DISI, avšak řídicí jednotka, „vnitřnosti“ agregátu a převodové poměry byly upraveny. Dvojková Mazda 3 MPS byla stáhnuta z výroby v roce 2013.

Co bude dál?
Jsou tomu už téměř čtyři roky a v současném portfoliu Mazdy není prozatím žádný model s označením MPS. Cirka před dvěma lety se spekulovalo, že automobilka ukáže koncept nové 3 MPS, ale nestalo se tak. Kde je chyba? Jak jistě víte, momentálně vrchní inženýři směřují veškeré úsilí na vývoj nového rotačního motoru. Dočkáme se vůbec někdy pokračování éry MPS? Podle tajného zdroje tu je jistá naděje. Nová Mazda 3 MPS (nebo alespoň jako koncept) by se měla odhalit v roce 2019, tedy rok před premiérou možného nástupce RX-8. O nové 6 MPS se ani neuvažuje, a pokud jde o novou 3 MPS, mohla by dostat vyladěný přeplňovaný 2,5 Skyactiv-G, debutující v CX-9.
Ale je to podmíněno tím, jak si povede na trzích nová CX-5, do které značka vložila veškeré naděje i investice. Berte to tak, že Mazda nespadá do žádné aliance ani koncernu, proto si na ty zajímavé modely musí sama vydělat, držme jí proto palce a na konci tohoto desetiletí se snad budeme radovat z nového MPS i RX. 

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *