Mazda 3 MPS Extreme Concept – Extrémní protinožec

Výkonná Mazda 3 MPS (BK) se představila na ženevském autosalonu v roce 2006 a o rok později zavítala i na severoamerický trh.
První technické parametry mluvily jasně – 260 koní, na stovce za 6,1 sekundy, maximální rychlost omezena na 250 km/h a pohon předních kol ve spolupráci se samosvorným diferenciálem. Jenomže v Austrálii šli ještě o něco dále, jejich výsledek se představil na podzim roku 2007 v Sydney.

Na australském mezinárodním autosalonu byl představen vrchol rodiny MPS, konkrétně šlo o Mazdu 3 MPS Extreme v koncepčním provedení. Variace Extreme je postavena na nejprodávanějším specifikačním balíčku Sport Pack a poté už jen stačil upgrade motoru, přepracovat zavěšení a výfuk, který dokonce prý zvyšuje výkon o zhruba 20 procent.
Australský import Mazdy přizval na pomoc manažera australského motorsportu, Allana Horsleyho, především proto, aby vylepšil řídicí modul. To se pochopitelně povedlo a nasazený přeplňovaný motor o obsahu 2,3 litru nabídl po úpravě výkon 286 koní při 5300 otáčkách za minutu a točivý moment 425 Nm při 4400 ot/min. Šestistupňový manuál i samosvor zůstaly bez větších změn.
Horsley se však pustil také do úpravy brzdové soustavy, ale kotouče zůstaly stejné, takže vpředu jsou 320 mm a vzadu zase 280 mm, ale nechybí větší posilovač brzd s větším brzdovým válcem, čtyřkanálové ABS, systém EBD a ještě elektronický brzdový asistent, takže o zkrocení této bestie je řádně postaráno.

Přímo ze stánku Mazdy v době premiéry, rok 2007

Zvenčí oslní provedení Extreme hlavně červeným odstínem v kombinaci s černými pruhy True Black, které mají napodobovat bílé pruhy ze závodních speciálů Mazda Targa. Interiér zase nabídne černá kožená sedadla s červenou výplní a červené jsou také dekory na palubní desce, volantu či dveřích. Výbava je taky slušná, konkrétně šest airbagů, sklápěcí brzdový pedál (při čelním nárazu se tolik nevrací zpátky proti nohám a eliminuje tak zranění), či DSC a TCS.

Systém zavěšení byl přepracován jedním z nejlepších australských výrobců podvozků, Murray Coote, díky čemuž se 3 MPS Extreme přiblížila k zemi o 25 mm ve srovnání se standardní verzí, což nabídne agresivnější a sportovnější postoj. Podvozky Coote jsou součástí i některých australských závodních speciálů, a proto byla volba jasná. Jinými slovy, Coote naladil zavěšení tak, že 3 MPS Extreme snese ostřejší zacházení i přes zvýšení výkonu. Standardní sada 18palcových litých kol byla vyměněna za 19palcová kola BBS Motorsport s pneumatikami Dunlop Sports o rozměru 225/35ZR19.
Bohužel od začátku této idey se tak nějak vědělo, že půjde pouze o tzv. showcar, ale poté vysvitla malá naděje, neboť se začalo mluvit o malosériové výrobě. Jenomže nakonec i z toho sešlo, sice by byla dostupná pouze pro Australany, ale je to zkrátka škoda…

Zdroj: webwombat.com.au




Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *