Mazda neplánuje návrat vozů MPS, pokud se tak někdy stane, techniku již má

Ještě než se dostaneme k jádru této zprávy, vyjasněme si jednu věc – Mazda neplánuje návrat sportovního označení MPS (nebo Mazdaspeed) v blízké budoucnosti.
Jakmile se ale v Hirošimě rozhodnou, že je správná doba na návrat sportovní jiskry, která se dříve objevila v podobě 3 MPS a 6 MPS, značka má techniku uskutečnit ho. Důležitou zprávou je, že se pod kapotou pravděpodobně neobjeví turbo.

Místo něj se může pod kapotou dost dobře objevit revoluční jednotka Skyactiv-X, jejíž užití je pravděpodobnější než přeplňovaného 2,5litru z Mazdy CX-9. V rozhovoru s magazínem Wheel na tokijském autosalonu přiznal výkonný ředitel zodpovědný za pohonná ústrojí, Ichiro Hirose, že by motor Skyactiv-X mohl být adaptován do role výkonné pohonné jednotky.
„Jednotka Skyactiv-X nemusí dělat kompromisy ve výkonu ani úspoře paliva, její aplikace ve sportovních modelech je také možná. Takto myslíme,“ řekl. S výhledem, že se nový motor v sériové verzi objeví u příští generace Mazdy 3, jejíž podobu naznačil koncept Kai, začíná návrat do segmentu ostrých hatchbacků vypadat „proveditelně“.
Na rozdíl od tradičních benzinových motorů spaluje jednotka Skyactiv-X směs paliva a vzduchu přes vyšší kompresní poměr, který směs vytlačuje až do chvíle, kdy sama zažehne. Toto může probíhat jen v určitém pásmu otáček, výsledkem ale je čistší, pomalejší a energeticky lepší spalování každé kapky benzinu. Při testech prototypu stávající trojky s tímto motorem o výkonu 190 koní se ukázalo, že použití sofistikované jednotky vyžaduje jen pár kompromisů, mezi nimi lehce zvýšenou hlučnost motoru. Ukázalo se však, že Skyactiv-X umí jezdit úsporněji na palivo s nižším oktanovým číslem, nevyžaduje tedy bezolovnaté palivo jako většina přeplňovaných ostrých hatchbacků.
„Protože motor používá spalování ve stylu naftových motorů, palivo s nižším oktanovým číslem usnadňuje jeho práci,“ řekl Hirose. „V případě zážehu pomocí svíčky se musí motor vyhnout klepání, proto je preferované palivo s vyšším oktanovým číslem. Náš motor se klepání nevyhne, je tedy lepší či více hospodárné jezdit na nižší oktanové číslo – je to kompletně vzhůru nohama. A pokud budeme chtít udělat výkonnou verzi, uděláme ji,“ dodal Hirose.
Otevřenost Hiroseho ohledně myšlenky sportovního vozu s motorem Skyactiv-X se výrazně liší od postoje Mazdy k aplikaci motoru z modelu CX-9. U něj technici vysvětlovali, že se nehodí k charakteru sportovní Mazdy. Skyactiv-X se tedy zdá jako kandidát. Koncept Kai může mít agresivní a dynamické tvarování exteriéru, velká kola a vytažené blatníky, které sériová Mazda 3 nedostane, příznivci MPS by se však měli zatím spokojit s tím, že produkční auto dostane motor se správným DNA.

Zdroj: wheelsmag.com

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *