Mazda neplánuje návrat vozů MPS, pokud se tak někdy stane, techniku již má

Ještě než se dostaneme k jádru této zprávy, vyjasněme si jednu věc – Mazda neplánuje návrat sportovního označení MPS (nebo Mazdaspeed) v blízké budoucnosti.
Jakmile se ale v Hirošimě rozhodnou, že je správná doba na návrat sportovní jiskry, která se dříve objevila v podobě 3 MPS a 6 MPS, značka má techniku uskutečnit ho. Důležitou zprávou je, že se pod kapotou pravděpodobně neobjeví turbo.

Místo něj se může pod kapotou dost dobře objevit revoluční jednotka Skyactiv-X, jejíž užití je pravděpodobnější než přeplňovaného 2,5litru z Mazdy CX-9. V rozhovoru s magazínem Wheel na tokijském autosalonu přiznal výkonný ředitel zodpovědný za pohonná ústrojí, Ichiro Hirose, že by motor Skyactiv-X mohl být adaptován do role výkonné pohonné jednotky.
„Jednotka Skyactiv-X nemusí dělat kompromisy ve výkonu ani úspoře paliva, její aplikace ve sportovních modelech je také možná. Takto myslíme,“ řekl. S výhledem, že se nový motor v sériové verzi objeví u příští generace Mazdy 3, jejíž podobu naznačil koncept Kai, začíná návrat do segmentu ostrých hatchbacků vypadat „proveditelně“.
Na rozdíl od tradičních benzinových motorů spaluje jednotka Skyactiv-X směs paliva a vzduchu přes vyšší kompresní poměr, který směs vytlačuje až do chvíle, kdy sama zažehne. Toto může probíhat jen v určitém pásmu otáček, výsledkem ale je čistší, pomalejší a energeticky lepší spalování každé kapky benzinu. Při testech prototypu stávající trojky s tímto motorem o výkonu 190 koní se ukázalo, že použití sofistikované jednotky vyžaduje jen pár kompromisů, mezi nimi lehce zvýšenou hlučnost motoru. Ukázalo se však, že Skyactiv-X umí jezdit úsporněji na palivo s nižším oktanovým číslem, nevyžaduje tedy bezolovnaté palivo jako většina přeplňovaných ostrých hatchbacků.
„Protože motor používá spalování ve stylu naftových motorů, palivo s nižším oktanovým číslem usnadňuje jeho práci,“ řekl Hirose. „V případě zážehu pomocí svíčky se musí motor vyhnout klepání, proto je preferované palivo s vyšším oktanovým číslem. Náš motor se klepání nevyhne, je tedy lepší či více hospodárné jezdit na nižší oktanové číslo – je to kompletně vzhůru nohama. A pokud budeme chtít udělat výkonnou verzi, uděláme ji,“ dodal Hirose.
Otevřenost Hiroseho ohledně myšlenky sportovního vozu s motorem Skyactiv-X se výrazně liší od postoje Mazdy k aplikaci motoru z modelu CX-9. U něj technici vysvětlovali, že se nehodí k charakteru sportovní Mazdy. Skyactiv-X se tedy zdá jako kandidát. Koncept Kai může mít agresivní a dynamické tvarování exteriéru, velká kola a vytažené blatníky, které sériová Mazda 3 nedostane, příznivci MPS by se však měli zatím spokojit s tím, že produkční auto dostane motor se správným DNA.

Zdroj: wheelsmag.com

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít