Mazda si patentovala Wankel s elektromotorem, ten však dostane zatím malý elektromobil
Čas neúprosně letí, jelikož je to již cirka rok a půl, co byl představen úchvatný koncept Mazda RX-Vision na domácím autosalonu v Tokiu.
Nejenom, že šlo o hlavní hvězdu daného ročníku oblíbené auto show, ale také svitly naděje, že automobilka skutečně uvažuje o nástupci RX-8 a znovuzrození rotačního motoru. Dnes, o 18 měsíců později, jsme zas o něco chytřejší a byly odtajněny nové skutečnosti.
Pokud si již nevzpomínáte, tak poslední model s rotačním motorem byla RX-8, která se přestala prodávat v roce 2012, a od té doby ji nic plnohodnotně nenahradilo. S příchodem RX-Visionu svitla naděje, ale vypadá to, že nakonec se nedočkáme vysněného vozu. Zahraniční kolegové z Autoblogu zjistili, že Mazda si patentovala několik věcí u amerického patentového úřadu a jde o libové zajímavosti.
První patent obsahuje stejnou koncepci jako má například BMW i3, přesněji elektromotor pohání přední kola, kdežto vzadu je umístěn spalovací (v tomto případě rotační) motor a slouží jako tzv. prodlužovač dojezdu a dobíjí lithium-iontové baterie, které jsou uprostřed vozu. Druhý patent je však mnohem zajímavější, neboť Mazda vyvinula speciální Start/Stop systém určený pouze pro rotační motory. Samozřejmě to funguje stejně jako klasické agregáty, takže auto zastaví a motor vypne. Ovšem u rotoru jde také o jedno unikum, protože zastaví v takové poloze, při které se uzavře sací kanál a zabrání tak vniknutí paliva či výfukových emisí do sání.
Důležité je také vědět, že rotační motor nemá ventily, proto výše zmíněné unikum je nutností. V patentu je také uveden jistý koncept, ve kterém je zmíněno, že eliminace emisí paliva proběhne zážehem svíčky po přerušení dodávky paliva. To by právě mělo snížit spotřebu i emise, na což trpěly minulé Wankely. Zajímavostí je také to, že speciální systém Start/Stop byl patentován pouze v kombinaci s rotačním motorem jako prodlužovačem dojezdu. Jinými slovy to znamená, že Mazda bude používat jen jeden Wankelův motor, a to s převratnými technologiemi, elektromotorem a lithium-iontovými bateriemi. Takže obyčejný rotační motor pro „neekology“ opravdu nedorazí, jelikož bez těch všech serepetiček by pravděpodobně nesplňoval přísné emisní normy.
Pokud si vzpomínáte, tak prototyp Mazdy 2, představený v roce 2013, měl v podstatě stejnou techniku jako je zmíněná v patentu. To znamená, že elektromotor poháněl přední kola, zatímco vzadu byl 0,33litrový rotační motor, který pouze dobíjel lithium-iontové baterie. A nejsmutnější na celé věci je to, že rotační motor s elektromotorem bude v sérii pravděpodobně užit jenom v malém modelu, nikoliv ve sportovním. Opravdu tak nedorazí nástupce RX-8? Zatím to tak nevypadá…
Britský Auto Express zase vyzpovídal šéfa výzkumu a vývoje, Matsuhira Tanaku, na nedávném ženevském autosalonu. Ten prohlásil: „Ano, máme v plánech první elektrické vozidlo, ale nemohu zacházet do podrobností. Malé auto je nejlepší volbou pro elektrifikování, protože větší auta jsou příliš těžká s bateriemi, což nezapadá ke strategii Mazdy. Když aplikujeme těžké baterie, musíme maximálně zapracovat na hmotnosti. V budoucnu se tak chystáme na vývoj nového materiálu.“
Elektrifikovaná Mazda by se měla zařadit mezi kompaktní modely, jako jsou Renault Zoe či Nissan Leaf. Pokud jde o její vzhled, má vycházet z nové CX-5 a právě konceptu RX-Vision. Jestli půjde vše podle plánů, tak premiéra se uskuteční během roku 2019. Další elektromobily se znakem Mazda by mohly následovat od roku 2021, a to díky uzavřené spolupráci s Toyotou. Ta nabídne Mazdě hybridní technologie a Mazda zase na oplátku poskytne know-how na Skyactiv.
Mazda tak bude opět první na světě, která nabídne kombinaci rotačního motoru a elektromotoru. Proč právě se zaobírá Wankelem? Je to z důvodu jeho malých rozměrů, nízké hmotnosti a vysokého výkonu. Navíc celkově by mohl pomoci se spotřebou paliva a emisemi. Prozatím Mazda nepotvrdila výrobu rotačního motoru, pouze jsou k dispozici dokumenty na patentovém úřadě, které však jasně dokazují, že Mazda nezapomněla na své tradice. Dokonce se dá najít na zmíněné instituci i patent na rotační motor v kombinaci s turbodmychadlem, takže ukáže čas, pro co se Mazda vlastně rozhodne. A také je možné, že automobilka vyzkouší nové pohonné ústrojí na malém modelu a poté ho umístí třeba do RX-9, nechme se překvapit…
Zdroj: autoblog.com, autoguide.com, carscoops.com