Mazda si patentovala Wankel s elektromotorem, ten však dostane zatím malý elektromobil

Čas neúprosně letí, jelikož je to již cirka rok a půl, co byl představen úchvatný koncept Mazda RX-Vision na domácím autosalonu v Tokiu.
Nejenom, že šlo o hlavní hvězdu daného ročníku oblíbené auto show, ale také svitly naděje, že automobilka skutečně uvažuje o nástupci RX-8 a znovuzrození rotačního motoru. Dnes, o 18 měsíců později, jsme zas o něco chytřejší a byly odtajněny nové skutečnosti.

Pokud si již nevzpomínáte, tak poslední model s rotačním motorem byla RX-8, která se přestala prodávat v roce 2012, a od té doby ji nic plnohodnotně nenahradilo. S příchodem RX-Visionu svitla naděje, ale vypadá to, že nakonec se nedočkáme vysněného vozu. Zahraniční kolegové z Autoblogu zjistili, že Mazda si patentovala několik věcí u amerického patentového úřadu a jde o libové zajímavosti.
První patent obsahuje stejnou koncepci jako má například BMW i3, přesněji elektromotor pohání přední kola, kdežto vzadu je umístěn spalovací (v tomto případě rotační) motor a slouží jako tzv. prodlužovač dojezdu a dobíjí lithium-iontové baterie, které jsou uprostřed vozu. Druhý patent je však mnohem zajímavější, neboť Mazda vyvinula speciální Start/Stop systém určený pouze pro rotační motory. Samozřejmě to funguje stejně jako klasické agregáty, takže auto zastaví a motor vypne. Ovšem u rotoru jde také o jedno unikum, protože zastaví v takové poloze, při které se uzavře sací kanál a zabrání tak vniknutí paliva či výfukových emisí do sání.
Důležité je také vědět, že rotační motor nemá ventily, proto výše zmíněné unikum je nutností. V patentu je také uveden jistý koncept, ve kterém je zmíněno, že eliminace emisí paliva proběhne zážehem svíčky po přerušení dodávky paliva. To by právě mělo snížit spotřebu i emise, na což trpěly minulé Wankely. Zajímavostí je také to, že speciální systém Start/Stop byl patentován pouze v kombinaci s rotačním motorem jako prodlužovačem dojezdu. Jinými slovy to znamená, že Mazda bude používat jen jeden Wankelův motor, a to s převratnými technologiemi, elektromotorem a lithium-iontovými bateriemi. Takže obyčejný rotační motor pro „neekology“ opravdu nedorazí, jelikož bez těch všech serepetiček by pravděpodobně nesplňoval přísné emisní normy.
Pokud si vzpomínáte, tak prototyp Mazdy 2, představený v roce 2013, měl v podstatě stejnou techniku jako je zmíněná v patentu. To znamená, že elektromotor poháněl přední kola, zatímco vzadu byl 0,33litrový rotační motor, který pouze dobíjel lithium-iontové baterie. A nejsmutnější na celé věci je to, že rotační motor s elektromotorem bude v sérii pravděpodobně užit jenom v malém modelu, nikoliv ve sportovním. Opravdu tak nedorazí nástupce RX-8? Zatím to tak nevypadá…
Britský Auto Express zase vyzpovídal šéfa výzkumu a vývoje, Matsuhira Tanaku, na nedávném ženevském autosalonu. Ten prohlásil: „Ano, máme v plánech první elektrické vozidlo, ale nemohu zacházet do podrobností. Malé auto je nejlepší volbou pro elektrifikování, protože větší auta jsou příliš těžká s bateriemi, což nezapadá ke strategii Mazdy. Když aplikujeme těžké baterie, musíme maximálně zapracovat na hmotnosti. V budoucnu se tak chystáme na vývoj nového materiálu.“
Elektrifikovaná Mazda by se měla zařadit mezi kompaktní modely, jako jsou Renault Zoe či Nissan Leaf. Pokud jde o její vzhled, má vycházet z nové CX-5 a právě konceptu RX-Vision. Jestli půjde vše podle plánů, tak premiéra se uskuteční během roku 2019. Další elektromobily se znakem Mazda by mohly následovat od roku 2021, a to díky uzavřené spolupráci s Toyotou. Ta nabídne Mazdě hybridní technologie a Mazda zase na oplátku poskytne know-how na Skyactiv.
Mazda tak bude opět první na světě, která nabídne kombinaci rotačního motoru a elektromotoru. Proč právě se zaobírá Wankelem? Je to z důvodu jeho malých rozměrů, nízké hmotnosti a vysokého výkonu. Navíc celkově by mohl pomoci se spotřebou paliva a emisemi. Prozatím Mazda nepotvrdila výrobu rotačního motoru, pouze jsou k dispozici dokumenty na patentovém úřadě, které však jasně dokazují, že Mazda nezapomněla na své tradice. Dokonce se dá najít na zmíněné instituci i patent na rotační motor v kombinaci s turbodmychadlem, takže ukáže čas, pro co se Mazda vlastně rozhodne. A také je možné, že automobilka vyzkouší nové pohonné ústrojí na malém modelu a poté ho umístí třeba do RX-9, nechme se překvapit…
Zdroj: autoblog.com, autoguide.com, carscoops.com
Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít