Nová Mazda 3 má po premiéře, nabízí nové prvky výbavy, Skyactiv-X a zadní nápravu s torzní tyčí

Dlouho očekávaná premiéra nové Mazdy 3 je konečně za námi. Na právě probíhajícím losangeleském autosalonu byla představena již čtvrtá generace oblíbeného modelu.
Na začátku slavnostního odhalení zmínili vrchní zástupci automobilky jasný cíl celé společnosti – dosáhnout tzv. Mazda Premium. Jiným slovy to znamená, že chce značka získat důvěru svých zákazníků a stát se podstatnou součástí jejich života. Čím toho chtějí dosáhnout? Především zdokonalením tradičního potěšení z jízdy, které je charakteristické pro vozy Mazda.

A právě nová Mazda 3 má hrát důležitou roli při zvyšování oné důvěry a započíná tak novou éru automobilky. Pochopitelně jde o první model, který realizuje také vizi Sustainable Zoom-Zoom 2030, o nichž začala automobilka mluvit v loňském roce. Konkrétně tak nová Mazda 3 jako vůbec první z portfolia nabídne revoluční motor Skyactiv-X, novou platformu Skyactiv-Vehicle Architecture a vyspělejší interpretaci designového jazyku KODO.

Jak už jsem několikrát zmiňoval před premiérou, model 3 je pro značku klíčovým modelem, neboť od svého uvedení v roce 2003 se prodalo více než šest milionů vozů. Posláním nové generace je zejména ohromit a potěšit zákazníky po celém světě. Při vývoji bylo cílem uplatnění filozofie zaměřující se na člověka a zároveň zásadní zlepšení v následujících oblastech – design, jízda, NVH, pocit kvality a ohled na životní prostředí.

Nová Mazda 3 obsahuje dva znaky přitažlivosti. Prvním z nich je „svobodný duch“, který je odhodlaný následovat vlastní přesvědčení a nevázat se na konvence. Tento znak můžeme pozorovat na pětidveřovém hatchbacku, kdy Mazda eliminuje všechny znakové linie a spoléhá jen na lesklé a krásně zakřivené panely karoserie, které odráží okolní dění a mění se tak dle sezony a času. Druhým znakem je spojení mužské a ženské populace, které nabízí důstojnost s notnou dávkou individualizace. Jejich dodržování tradic zakrývá idiomatickou krásu, jež je prý při pohledu dech beroucí. A právě tento jev je obsažen ve čtyřdveřovém sedanu. Mazda udělala vše proto, aby vytvořila nejkrásnější sedan v daném segmentu, dokonce nebrala ohled na prvky vozů nižší střední třídy a prodloužila celkovou délku vozu. Zároveň tak překonali pár výzev, aby zanechali kapotu a víko kufru co nejníže a vytvořili tak elegantní dojem.

Evoluce designu KODO na nové Mazdě 3 je popisována jako „úsvit nové éry“, přičemž hatchback má představovat svůdný vzhled s trvalou přitažlivostí vyvolávající vzrušující zážitky, kdežto sedan je čistou a sofistikovanou krásou, vyzařující zralost a zdokonalení. Výsledkem jsou tak naprosto dvě odlišné osobnosti, kdy by si mohl někdo i pomyslet, že nejde o jeden model. Pochopitelně obě karosářské varianty vychází z konceptu Kai i Vision Coupe a každý si tak udělá vlastní obrázek o navrženém designu nového modelu. Nicméně, novinkou je i barva Polymetal Gray, která byla exkluzivně vyvinuta pro hatchback. Odstín dokonce mění svůj výraz v závislosti na světle.

Pokud jde o interiér, ten prošel radikálnější proměnou než vnější vzhled. Kabina je výrazně vyšší než u předchůdce a Mazda se držela hesla „méně je více“, což ji vedlo k minimalistickému designu. K nepřehlédnutí je tak nový tříramenný volant, volně stojící displej o velikosti 8,8 palců společně se zcela novým systémem Mazda Connect (nový software, grafika, rádio, apod.) a čalouněná palubní deska. Teleskopické řízení má dalších 10 mm k dobru, takže se rozsah rozšířil na 70 mm. Ve standardní výbavě bude nově nastavení sklonu předních sedadel, ale i kolenní airbag řidiče. Řadicí páka byla posunuta více dopředu a výše, a to platí pro manuální i automatickou převodovku – obě se šesti stupni. Blíže k palubní desce bylo posunuto i ovládání multimediálního systému. Držáky nápojů byly přesunuty před řadicí páku a loketní opěrka se dočkala prodloužení.

V sekci čalounění bude novinkou barva Greige, která kombinuje chladné tóny šedé a jemný béžový vzhled. Tato kombinace vytváří příjemné pocity tepla a vitality, ale dává interiéru také sofistikovanou vizáž. Ovšem mnohem větší lahůdkou je čalounění Burgundy, kdy se jedná o speciální červenou kůži a je vyhrazena pouze pro hatchback.

Mazda vedla několik studií na téma, jaké zvuky jsou přenášeny napříč kabinou. To vedlo k zlepšení zvuku tím, že reproduktory byly umístěny do rohů, kde je zvuk silnější. Aby se auto vyvarovalo zhoršené kvalitě středně- a vysokofrekvenčních zvuků kvůli odrazu zvuku, byly další reproduktory umístěny nalevo a napravo do lišty a vrchních částí dveří, odkud je zvuk přenášen přímo k uším posádky. To vytváří přirozenější přenos zvuku od původce k příjemci a zlepšuje to jeho čistotu a hloubku.

Standardní je rádio s osmi reproduktory, které má 3L woofery umístěné v horní částí palubky, pár reproduktorů s průměrem 2,5 cm v liště a 8 cm reproduktory v horní části předních a zadních výplních dveří. Systém Bose s 12 reproduktory přidává středový reproduktory s průměrem 8 cm, pár zadních satelitních reproduktorů a subwoofer. Má také specifické nastavení se silnějšími basy a větší kvalitou zvuku.

Tvar a tloušťka A-sloupků byly optimalizovány tak, aby se dosáhlo co nejmenšího mrtvého úhlu. Je vše promyšleno do posledního detailu, poněvadž byly navrženy tak, aby řidič namáhal krk a oči co nejméně. Výsledkem je nepřetržitý pohled na chodce, ale i překážky z levé či pravé strany při zachování přirozené pozice za volantem. Dokonce Mazda zlepšila i výkon stěračů, čili nyní stírají až co nejblíže k A-sloupku a zajišťují tak řidiči dokonalý přehled o dění na silnicích. Stěrače jsou umístěny pod kapotou a trysky ostřikovačů jsou součástí ramen stěračů.

Jak už je pro Mazdu typické, ani při premiéře nové Mazdy 3 nezmínila technické specifikace jednotlivých motorů. Každopádně, motorová škála nabídne benzínové motory Skyactiv-G o obsahu 1,5 a 2,0 litru. Příznivci nafty mají pak na výběr jedinou možnost – 1,8 Skyactiv-D. Absolutní novinkou nové generace je revoluční motor Skyactiv-X, o kterém také neznáme žádné parametry, ale k uvedení dojde zřejmě až po ženevském autosalonu. Co však je novinkou, Skyactiv-X bude spárován se systémem Mazda M Hybrid, díky kterému lze očekávat nižší spotřebu paliva a vyšší potěšení z jízdy.

Systém i-Activ AWD, který bude spojen zřejmě jen s motory Skyactiv-X, má nově detekci čtyřkolového vertikálního zatížení a pracuje společně s G-Vectoring  Control Plus při rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Oproti předchůdci se tak snižují mechanické ztráty o 60% a je plně schopen reagovat na záměry řidiče. GVC Plus se může nyní pochlubit přímým řízením výkyvu momentu přes brzdy. Jinými slovy, umožňuje vozidlu lépe zvládat výhybné manévry při nouzových situacích, a to při změnách pruhů ve vysokých rychlostech nebo jízdě na kluzké vozovce. Dokonce se potvrdilo, o čem se dříve spekulovalo. Platforma Skyactive-Vehicle Architecture nabídne přední zavěšení McPherson a vzadu nově vyvinutou nápravu s torzní tyčí.

Bezpečnostní balíček i-ACTIVSENSE je k dispozici s novým systémem sledující pozornost řidiče. Na základě infračervené kamery a infračervené LED sleduje stav řidiče během jízdy. Soustřeďuje se především na šířku otevření očního víčka v daném okamžiku, počet mrknutí, ale také úhel úst a obličeje. Díky těmto faktům pak rozpozná, zda je řidič unavený. Jestli systém usoudí, že řidiče dostihla ospalost, ozve se zvuková výstraha a ve spojení se systémem Smart Brake Support (SBS) zkrátí dobu potřebnou k nouzovému brzdění. Dalším bezpečnostním asistentem je Front Cross Traffic Alert (FCTA), který používá boční radary k detekci blížících se vozidel z obou stran a zabraňuje tak nehodám u křižovatek ve tvaru T. Vůz je možné vybavit i o systém Cruising & Traffic Support (CTS), který automaticky zrychluje, řídí a brzdí vůz při dopravních zácpách.

A na závěr pár čísel! Severoamerická specifikace Mazdy 3 v hatchbacku disponuje délkou 4459 mm, šířkou 1797 mm a výškou 1440 mm, kdežto sedan má následující rozměry – délka 4662 mm, šířka 1797 mm a výška 1445 mm. Rozvor náprav mají obě karosářské varianty shodný – 2725 mm. Uvedení na český trh se očekává v první polovině roku 2019, ale přijímání objednávek očekáváme s příchodem jara.
Zdroj: Mazda
Jiří Diviš

Jiří Diviš

0 thoughts on “Nová Mazda 3 má po premiéře, nabízí nové prvky výbavy, Skyactiv-X a zadní nápravu s torzní tyčí

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít