Nová Mazda 3 má po premiéře, nabízí nové prvky výbavy, Skyactiv-X a zadní nápravu s torzní tyčí

Dlouho očekávaná premiéra nové Mazdy 3 je konečně za námi. Na právě probíhajícím losangeleském autosalonu byla představena již čtvrtá generace oblíbeného modelu.
Na začátku slavnostního odhalení zmínili vrchní zástupci automobilky jasný cíl celé společnosti – dosáhnout tzv. Mazda Premium. Jiným slovy to znamená, že chce značka získat důvěru svých zákazníků a stát se podstatnou součástí jejich života. Čím toho chtějí dosáhnout? Především zdokonalením tradičního potěšení z jízdy, které je charakteristické pro vozy Mazda.

A právě nová Mazda 3 má hrát důležitou roli při zvyšování oné důvěry a započíná tak novou éru automobilky. Pochopitelně jde o první model, který realizuje také vizi Sustainable Zoom-Zoom 2030, o nichž začala automobilka mluvit v loňském roce. Konkrétně tak nová Mazda 3 jako vůbec první z portfolia nabídne revoluční motor Skyactiv-X, novou platformu Skyactiv-Vehicle Architecture a vyspělejší interpretaci designového jazyku KODO.

Jak už jsem několikrát zmiňoval před premiérou, model 3 je pro značku klíčovým modelem, neboť od svého uvedení v roce 2003 se prodalo více než šest milionů vozů. Posláním nové generace je zejména ohromit a potěšit zákazníky po celém světě. Při vývoji bylo cílem uplatnění filozofie zaměřující se na člověka a zároveň zásadní zlepšení v následujících oblastech – design, jízda, NVH, pocit kvality a ohled na životní prostředí.

Nová Mazda 3 obsahuje dva znaky přitažlivosti. Prvním z nich je „svobodný duch“, který je odhodlaný následovat vlastní přesvědčení a nevázat se na konvence. Tento znak můžeme pozorovat na pětidveřovém hatchbacku, kdy Mazda eliminuje všechny znakové linie a spoléhá jen na lesklé a krásně zakřivené panely karoserie, které odráží okolní dění a mění se tak dle sezony a času. Druhým znakem je spojení mužské a ženské populace, které nabízí důstojnost s notnou dávkou individualizace. Jejich dodržování tradic zakrývá idiomatickou krásu, jež je prý při pohledu dech beroucí. A právě tento jev je obsažen ve čtyřdveřovém sedanu. Mazda udělala vše proto, aby vytvořila nejkrásnější sedan v daném segmentu, dokonce nebrala ohled na prvky vozů nižší střední třídy a prodloužila celkovou délku vozu. Zároveň tak překonali pár výzev, aby zanechali kapotu a víko kufru co nejníže a vytvořili tak elegantní dojem.

Evoluce designu KODO na nové Mazdě 3 je popisována jako „úsvit nové éry“, přičemž hatchback má představovat svůdný vzhled s trvalou přitažlivostí vyvolávající vzrušující zážitky, kdežto sedan je čistou a sofistikovanou krásou, vyzařující zralost a zdokonalení. Výsledkem jsou tak naprosto dvě odlišné osobnosti, kdy by si mohl někdo i pomyslet, že nejde o jeden model. Pochopitelně obě karosářské varianty vychází z konceptu Kai i Vision Coupe a každý si tak udělá vlastní obrázek o navrženém designu nového modelu. Nicméně, novinkou je i barva Polymetal Gray, která byla exkluzivně vyvinuta pro hatchback. Odstín dokonce mění svůj výraz v závislosti na světle.

Pokud jde o interiér, ten prošel radikálnější proměnou než vnější vzhled. Kabina je výrazně vyšší než u předchůdce a Mazda se držela hesla „méně je více“, což ji vedlo k minimalistickému designu. K nepřehlédnutí je tak nový tříramenný volant, volně stojící displej o velikosti 8,8 palců společně se zcela novým systémem Mazda Connect (nový software, grafika, rádio, apod.) a čalouněná palubní deska. Teleskopické řízení má dalších 10 mm k dobru, takže se rozsah rozšířil na 70 mm. Ve standardní výbavě bude nově nastavení sklonu předních sedadel, ale i kolenní airbag řidiče. Řadicí páka byla posunuta více dopředu a výše, a to platí pro manuální i automatickou převodovku – obě se šesti stupni. Blíže k palubní desce bylo posunuto i ovládání multimediálního systému. Držáky nápojů byly přesunuty před řadicí páku a loketní opěrka se dočkala prodloužení.

V sekci čalounění bude novinkou barva Greige, která kombinuje chladné tóny šedé a jemný béžový vzhled. Tato kombinace vytváří příjemné pocity tepla a vitality, ale dává interiéru také sofistikovanou vizáž. Ovšem mnohem větší lahůdkou je čalounění Burgundy, kdy se jedná o speciální červenou kůži a je vyhrazena pouze pro hatchback.

Mazda vedla několik studií na téma, jaké zvuky jsou přenášeny napříč kabinou. To vedlo k zlepšení zvuku tím, že reproduktory byly umístěny do rohů, kde je zvuk silnější. Aby se auto vyvarovalo zhoršené kvalitě středně- a vysokofrekvenčních zvuků kvůli odrazu zvuku, byly další reproduktory umístěny nalevo a napravo do lišty a vrchních částí dveří, odkud je zvuk přenášen přímo k uším posádky. To vytváří přirozenější přenos zvuku od původce k příjemci a zlepšuje to jeho čistotu a hloubku.

Standardní je rádio s osmi reproduktory, které má 3L woofery umístěné v horní částí palubky, pár reproduktorů s průměrem 2,5 cm v liště a 8 cm reproduktory v horní části předních a zadních výplních dveří. Systém Bose s 12 reproduktory přidává středový reproduktory s průměrem 8 cm, pár zadních satelitních reproduktorů a subwoofer. Má také specifické nastavení se silnějšími basy a větší kvalitou zvuku.

Tvar a tloušťka A-sloupků byly optimalizovány tak, aby se dosáhlo co nejmenšího mrtvého úhlu. Je vše promyšleno do posledního detailu, poněvadž byly navrženy tak, aby řidič namáhal krk a oči co nejméně. Výsledkem je nepřetržitý pohled na chodce, ale i překážky z levé či pravé strany při zachování přirozené pozice za volantem. Dokonce Mazda zlepšila i výkon stěračů, čili nyní stírají až co nejblíže k A-sloupku a zajišťují tak řidiči dokonalý přehled o dění na silnicích. Stěrače jsou umístěny pod kapotou a trysky ostřikovačů jsou součástí ramen stěračů.

Jak už je pro Mazdu typické, ani při premiéře nové Mazdy 3 nezmínila technické specifikace jednotlivých motorů. Každopádně, motorová škála nabídne benzínové motory Skyactiv-G o obsahu 1,5 a 2,0 litru. Příznivci nafty mají pak na výběr jedinou možnost – 1,8 Skyactiv-D. Absolutní novinkou nové generace je revoluční motor Skyactiv-X, o kterém také neznáme žádné parametry, ale k uvedení dojde zřejmě až po ženevském autosalonu. Co však je novinkou, Skyactiv-X bude spárován se systémem Mazda M Hybrid, díky kterému lze očekávat nižší spotřebu paliva a vyšší potěšení z jízdy.

Systém i-Activ AWD, který bude spojen zřejmě jen s motory Skyactiv-X, má nově detekci čtyřkolového vertikálního zatížení a pracuje společně s G-Vectoring  Control Plus při rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Oproti předchůdci se tak snižují mechanické ztráty o 60% a je plně schopen reagovat na záměry řidiče. GVC Plus se může nyní pochlubit přímým řízením výkyvu momentu přes brzdy. Jinými slovy, umožňuje vozidlu lépe zvládat výhybné manévry při nouzových situacích, a to při změnách pruhů ve vysokých rychlostech nebo jízdě na kluzké vozovce. Dokonce se potvrdilo, o čem se dříve spekulovalo. Platforma Skyactive-Vehicle Architecture nabídne přední zavěšení McPherson a vzadu nově vyvinutou nápravu s torzní tyčí.

Bezpečnostní balíček i-ACTIVSENSE je k dispozici s novým systémem sledující pozornost řidiče. Na základě infračervené kamery a infračervené LED sleduje stav řidiče během jízdy. Soustřeďuje se především na šířku otevření očního víčka v daném okamžiku, počet mrknutí, ale také úhel úst a obličeje. Díky těmto faktům pak rozpozná, zda je řidič unavený. Jestli systém usoudí, že řidiče dostihla ospalost, ozve se zvuková výstraha a ve spojení se systémem Smart Brake Support (SBS) zkrátí dobu potřebnou k nouzovému brzdění. Dalším bezpečnostním asistentem je Front Cross Traffic Alert (FCTA), který používá boční radary k detekci blížících se vozidel z obou stran a zabraňuje tak nehodám u křižovatek ve tvaru T. Vůz je možné vybavit i o systém Cruising & Traffic Support (CTS), který automaticky zrychluje, řídí a brzdí vůz při dopravních zácpách.

A na závěr pár čísel! Severoamerická specifikace Mazdy 3 v hatchbacku disponuje délkou 4459 mm, šířkou 1797 mm a výškou 1440 mm, kdežto sedan má následující rozměry – délka 4662 mm, šířka 1797 mm a výška 1445 mm. Rozvor náprav mají obě karosářské varianty shodný – 2725 mm. Uvedení na český trh se očekává v první polovině roku 2019, ale přijímání objednávek očekáváme s příchodem jara.
Zdroj: Mazda

Jiří Diviš

0 thoughts on “Nová Mazda 3 má po premiéře, nabízí nové prvky výbavy, Skyactiv-X a zadní nápravu s torzní tyčí

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *