Reportáž: První seznámení s novou Mazdou 3 aneb návštěva bratislavského autosalonu

Sice se obligátně tvrdí „první máj, lásky čas“, ale dnes bych tento den nazval spíše „první máj, Mazdy čas“. S kamarádkou jsme dnes rezignovali na políbení pod rozkvetlou třešní a vyrazili k našim východním sousedům. 
Právě dnes započal pro veřejnost bratislavský autosalon na tradičním výstavišti INCHEBA EXPO a tomu nešlo zkrátka odolat, zvláště poté, když přišla osobní pozvánka od slovenského importu Mazda – ještě jednou děkujeme za pozvání! A jaké dojmy jsme si přivezli domů?

I když byl původně naplánován odjezd z našeho rodného města na sedmou hodinu ranní, nevyšlo to a vyjeli jsme cirka po půl osmé. Osobně jsem nebyl ještě na Slovensku, a proto mě i zajímalo, jaké asi mají silnice. Už předem bylo jasné, že se vydáme do Bratislavy po naší slavné dálnici D1, která nás dovede až do slovenské metropole. Očekával jsem ve sváteční den hustší provoz, ale naštěstí cesta byla plynulá a výskyt dalších aut na trase minimální. Dorazili jsme do cíle kolem desáté hodiny a už se tvořily u závor první kolony, ale naštěstí to netrvalo dlouho.
Po vstupu do hlavní haly jsme nevěděli, kam prvně koukat, ale společně jsme už vyhlíželi stánek Mazdy. Sice jsme věděli, kde ho už máme hledat, avšak prošli jsme si také ostatní stanoviště automobilek. Ve zkratce se pokusím shrnout, na co lákaly známé značky. Tak třeba Renault měl vystavený koncept TREZOR v hodnotě 25 milionů euro, naopak Peugeot zapůsobil novou 508/508 SW a malou 208. Druhý člen skupiny PSA měl zase na stánku C3 Aircross či C5 Aircross, ale i Berlingo. 
Toyota disponovala novou RAV4 Hybrid anebo nástupcem Avensisu, Camry, kdežto Honda se činila opět Civicem Type R či omlazeným CR-V a HR-V. U Fordu bylo velmi rušno u nejnovějšího Mustangu, avšak zájem byl také o Focus Active, kdežto vedle na stánku Suzuki zase zaujal mnoho lidí malý offroad Jimny. Kia přivezla nový Proceed, Ceed i lákadlo jménem Stinger a Hyundai pro změnu Tucson s paketem N Line či i30 N Fastback. Naše tuzemská automobilka nabídla návštěvníkům samozřejmě horké novinky Kamiq a Scala, ale i Kodiaq RS. A Volkswagen oslnil omlazeným Passatem nebo novými crossovery T-Cross a T-Roc. Ale to by tak bylo vše a vraťme se k Mazdě!

Naše oblíbená automobilka přivezla na bratislavský autosalon pochopitelně očekávanou čtvrtou generaci Mazdy 3. Samozřejmě za hlavní hvězdu se dal označit rudě svítící hatchback, ale příjemným překvapením byla i přítomnost 3 Sedan. Novince sekundoval i zbytek portfolia, takže návštěvníci si mohli vyzkoušet současnou 6 Wagon, CX-5, CX-3, malou 2, ale nechyběla ani MX-5 RF. Nebýt šedého sedanu, tak celý stánek by byl rudý a trochu mě mrzelo, že na stánku nebyly k vidění i jiné barevné odstíny. Ale chápu konání importu, neboť červený odstín patří stále mezi nejžádanější a každému modelu velmi sluší. Bohužel ani novinka ze Ženevy, Mazda CX-30, nebyla přítomna…
O Mazdu 3 Hatchback byl velký zájem, a proto k usednutí za volant se člověk musel obrnit trpělivostí. Naštěstí přišla řada i na mě a mohl jsem se tak poprvé posadit do nové „trojky“. První pocit byl velmi dobrý a nestačil jsem koukat, jak se model 3 posunul minimálně o dvě úrovně dopředu v použitých materiálech. Palubní deska nebo výplně dveří jsou tak na omak velmi příjemné a měkké. Celková ergonomie včetně tenkého tříramenného volantu působí na jedničku a pomyslnou třešničkou na dortu je volně stojící displej o velikosti 8,8“ s novým systémem Mazda Connect.

Menší problém však nastává po přesunu na zadní sedačky. Pro mě jako člověka s výškou 188 cm zde zkrátka není prostoru nazbyt, a to zejména v oblasti hlavy. Někteří návštěvníci dokonce pronesli, že je v autě celkem tma, což dělají především široké C-sloupky vytvářející nepoměr plechu a okna. Objem zavazadlového prostoru je na danou třídu průměrný a v podlaze byl umístěn subwoofer BOSE.

Naopak u sedanu se zdá být situace odlišná, protože i do něj jsem mohl usednout a přirostl mi více k srdci než pětidveřový hatchback, což není obvyklé. U minulých generací se mi vždy více zamlouvaly hatchbacky, avšak u té současné to bude zřejmě naopak. Hned na začátek musím zmínit, že kombinace Machine Grey a krémového interiéru vypadá vážně hezky.
Sedan oslní zvenčí svou elegancí a uvnitř jakousi větší vzdušností oproti hatchbacku. Dokonce i na zadních sedadlech jsem měl více prostoru, což mě překvapilo vzhledem k svažující se střeše. Nedokážu to úplně popsat, ale v hatchbacku jsem se cítil trochu klaustrofobicky, zato v sedanu jsem našel hned ideální řidičskou pozici s dostatkem osobní zóny. Zavazadlový prostor je větší než u pětidveřového provedení, ale jak už to u sedanů bývá, problémem je vstup do kufru, ale záleží na každém z nás, jaké máme nároky.

Po nabažení se novými Mazdami 3 se návštěvníci odebrali k MX-5 RF, kam si chtěl sednout téměř každý a zažít ten pocit pomyslného větru ve vlasech. Pak většina lidí se šla podívat na CX-5, kde například jeden z návštěvníků prozradil svému kamarádovi, aniž by někdy seděl v CX-5, že Kodiaq je prostě bezkonkurenční. Trochu ve stínu stály modely 2 a CX-3, jelikož o ně nebyl zrovna takový zájem jako o zbytek portfolia, ale i přesto mají stále co nabídnout.
Musím říci, že Mazda měla i velmi zajímavou konkurenci u svého stánku, protože po levici vystavoval Volkswagen a naproti zase návštěvníci okukovali vozy Škoda – dokonce Scala byla přes uličku přímo naproti Mazdě 3 Hatchback. Nezaváhal jsem a šel se posadit i do tolik protlačované Škody Scala. Objektivně uznávám, že oproti Rapidu jde o velký skok dopředu a samozřejmě je i prostornější, avšak po stránce kvality či použitých materiálů to nelze srovnávat. Mazda je zkrátka jinde…

Shrnu-li to, tak společně s návštěvníky bychom se určitě shodli na tom, že design nové Mazdy 3 je naprosto úchvatný a dokáže oslovit téměř každého. V případě interiéru je to o preferencích, poněvadž někomu může stačit hatchback a někdo zas zvolí raději cestu jistoty a elegance – koupi sedanu. Co jsem odposlechl mezi lidmi na stánku, tak kvitují zvýšení úrovně v kabině, ale na druhou stranu byly zase cítit pochybnosti v otázce pořizovací ceny. Motorová nabídka je zatím chudá, ale údajně by se to mělo v budoucnu změnit, například už v létě dorazí revoluční motor Skyactiv-X.
PS: Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat za pozvání, ale i příjemné prostředí na stánku. A dovoluji si tvrdit, že Mazda měla jedny z nejhezčích hostesek na autosalonu a líbila se mi i jejich ochota ohledně focení s návštěvníky!

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *