Toyota odkoupí 5% akcií Mazdy a společně postaví továrnu v USA

Bohužel v dnešní době je třeba šetřit na vývoji i následné výrobě nových modelů, a proto většinou automobilky vstupují do nějakých aliancí, či koncernů.
Například nedávno značku Mitsubishi odkoupila aliance Renault-Nissan a i díky tomu se stala světovou jedničkou v prodejích – ano, předběhla i Volkswagen. Do aliance vstoupí také Mazda, ale u ní to není tak vážné jako v případě automobilky s třemi diamanty. Oč se jedná?

Do dnešních dnů byla Mazda nezávislá, ale skalní fanoušci si zajisté pamatují, jak spolupracovala například s Fordem. Protentokrát uzavřela dohodu o spolupráci s Toyotou, která odkoupí 5% akcií Mazdy a společně se tak pustí do výstavby výrobního závodu v USA. Mazda zase koupila 0,25% akcií Toyoty. Obě transakce mají hodnotu 50 miliard jenů a je tak krásně vidět, jak je Mazda malou, ale zato velmi schopnou automobilkou. Krom toho však bude Toyota s Mazdou spolupracovat i na vývoji elektromobilů a s nimi spojených technologií, ale i společně budou řešit i nové bezpečnostní prvky.
Nová továrna bude stát celkem 1,6 miliardy dolarů a prozatím není jisté, kde přesně se postaví. Ročně by z ní mělo vyjet 300 000 vozů a zároveň tak vytvoří na 4000 pracovních míst. V roce 2021, kdy bude uveden závod do provozu, zde Toyota zahájí výrobu Corolly. Mazda neuvedla zatím, jaký model tu bude stavět, ale s největší pravděpodobností půjde o SUV.
Prezident Toyoty, Akio Toyoda, řekl: „Největším výsledkem našeho partnerství s Mazdou je to, že jsme našli partnera, který skutečně miluje auta. Zároveň to vyvolalo i konkurenčního ducha Toyoty a snahu nebýt poraženi Mazdou.“ 
Samozřejmě k tomu řekl své i prezident Mazdy, Masamichi Kogai, který pronesl: „Nic by mě nepotěšilo více, než kdybychom skrze tuto alianci pomohli okysličit automobilový průmysl a vytvořit tak více automobilových nadšenců tím, že spojíme dohromady dva soutěživé duchy, aby podněcovaly jeden druhého, což by vedlo k inovacím a výchově talentů a lídrů.“
Obě automobilky ani nevyloučily v budoucnu úzkou spolupráci na novém modelu, který by nabídl totožnou techniku, avšak odlišný design. Něco podobného už funguje i na americkém a kanadském trhu, kde se prodává Mazda 2 Sedan coby Toyota Yaris Sedan, resp. Yaris iA. Ale vše je hudba budoucnosti, nikdo neví, jak se bude spolupráce vyvíjet.

Zdroj: Mazda

Mazda 2 Sedan pro australský či asijský trh
Toyota Yaris Sedan pro americký trh

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *