Mazda zdražuje v závěru roku! Mazdu 3 s dieselem už nekoupíte, místo toho dostala silnější benzín

Před pár dny jsem zveřejnil článek o tom, jak přísnější evropské směrnice mají první dopad na Mazdu, která musí v Evropě omezit prodeje MX-5 s dvoulitrovým motorem. Jenže upozornil nás čtenář, že české zastoupení značky má už kompletně vypracované ceníky pro příští rok, za což mu samozřejmě děkujeme.
Po nastudování materiálů jsem nestačil koukat, protože Mazda nejenže zdražila, ale také u některých modelů pozměnila nabízené specifikace. Co nás teda čeká v příštím roce?

Hned na úvod musím poznamenat, že Mazda neprohlásila oficiálně, že se zdražuje kvůli evropským směrnicím, ale inteligentnímu jedinci to musí dojít samo. Zvláště po tom, když i ostatní značky navyšují ceny, ale jenom o pár tisícovek průběžně každý měsíc, kdežto Mazda to vzala zřejmě z jedné vody načisto.
Vezmeme-li to postupně v portfoliu, začneme nejmenší Mazdou 2. Ta se krom navýšení cen dočkala především modernizované podoby a rovnou tak přijíždí na český trh s novými cenami. Oproti předchozí verzi nabídne omlazená „dvojka“ jen benzínovou patnáctistovku o výkonu 90 koní, tím pádem z nabídky vypadla jak 75koňová, tak 115koňová varianta. Změna nastala i u výbavových stupňů, takže nyní je k mání jen Challenge, Takumi a Takumi Plus.

Inovovaná Mazda 2 ve výbavě Challenge tak startuje nově na 390 900 Kč. Takumi bez příplatků pak vychází na 438 900 Kč, což oproti předchůdci v přímém srovnání jde o navýšení o 73 500 korun. O stupeň vyšší Takumi Navi vyjde pak o 12 500 Kč dráž. Další výbavou v pořadí je Takumi Plus za 449 900 Kč a na vrcholu se vyjímá Takumi Plus Navi za 462 400 Kč. Již v minulosti bojovala Mazda 2 s vysokou cenou oproti konkurenci a nyní tomu zřejmě nebude jinak. Obávám se tak, že nám pomalu a jistě odjíždí z Evropy…
V pořadí čtvrtá generace Mazdy 3, ať už jde o hatchback či sedan, se bude prodávat v následujícím roce se startovací cenou 555 900 korun. Ve srovnání se zaváděcími cenami z letošního roku se jedná o navýšení o 35 000 Kč. Ovšem došlo i na změny v motorové škále – přesněji u G122 vymizela možnost volby automatu, ale zato se objevil v ceníku nový motor 2,0 Skyactiv-G o výkonu 150 koní a točivém momentu 213 Nm, a jde tak o ideální kompromis mezi slabší verzí a revolučním motorem Skyactiv-X. Co se týče ceny, G150 je přesně o sto tisíc dražší oproti základní G122. Další podstatnou změnou je vyškrtnutí dieselového motoru, zřejmě proto, že nebyla po něm poptávka. U Skyactiv-X nedošlo k žádným redukcím a pro zajímavost, Mazda 3 v plné výbavě vyjde nově na téměř 800 tisíc korun.

Kdo čekal vyjmutí dieselových agregátů i u vlajkové lodi Mazda 6, toho nyní zklamu. Nadále se vyskytuje v nabídce 2,2 Skyactiv-D o výkonu 150 (pouze pro kombi) nebo 184 koní, protože stále tu máme flotilové zákazníky. Je také s podivem, že v motorové paletě zůstal i skvělý motor 2,5 Skyactiv-G – pochopitelně po boku slabších motorizací s výkonem 145 a 165 koní, které nemůžou chybět.  Po novém roce bude základní výbavou stupeň Attraction s G145 a cenovkou 811 900 Kč (+ 50 000 Kč). Není proto pak divu, že vrcholná konfigurace modelu atakuje hranici 1,1 milionu korun. Bohužel se u „šestky“ přestala nabízet i možnost volby pohonu všech čtyř kol.

Vývoj cenové politiky se dotkl i poslední novinky Mazdy, a to SUV s označením CX-30. Upřímně, osobně jsem čekal, že u něj proběhnou stejné změny jako u Mazdy 3, ale mýlil jsem se. Středně velké SUV zdražilo o rovných 40 tisíc korun, takže nyní disponuje základní cenou 614 900 Kč. Za to dostanete motor G122, ale bohužel v příplatcích u této jednotky se už nevyskytuje volba automatu ani pohonu 4×4. Ovšem tuhle absenci má kompenzovat nový motor G150, který se standardně nabízí s pohonem všech čtyř kol, kdežto automat je volbou. U převratného agregátu Skyactiv-X není zase žádná změna a kupodivu CX-30 bude mít nadále k mání i diesely, jen už bez možnosti 4×4.

Co se týče oblíbené Mazdy CX-5, ta podraží od nového roku o 50 tisíc korun. V praxi to znamená, že namísto současných 597 900 korun bude stát 647 900 korun, teda uvažujeme-li o základní výbavě Emotion a motoru G165. Zdražení o stejné sumě proběhlo samozřejmě i u naftových pohonných jednotek, řečí čísel se bavíme o zvýšení ze 770 900 na 820 900 korun. Prozatím u CX-5 nedošlo k žádné redukci konfigurací jako tomu je třeba u Mazdy 3.

Posledním, kdo ještě zbývá, je tradiční Mazda MX-5. Jak už jsem naznačil v nedávném článku, automobilka chce omezit nabídku vozů s dvoulitrem pod kapotou, resp. budou na ně kvóty, jako třeba byly uvaleny na MX-5 30th Anniversary pro jednotlivé státy. Bohužel Mazda 2 a MX-5 mají tu nevýhodu, že se nebudou prodávat masově jako třeba CX-30, a proto se dočkaly největšího nárůstu cen. V základní výbavě Challenge (ano, Emotion a stejně tak Attraction už nejsou k mání) s benzínovou patnáctistovkou vyjde MX-5 na 745 900 Kč, což je navýšení o 61 tisíc korun. MX-5 s dvoulitrovým motorem, který je k dispozici jen v nejvyšší výbavě Revolution Top, pak vyjde na bezmála 935 tisíc korun.

Pokud jde o MX-5 RF, ta startuje s 1,5 Skyactiv-G a výbavovým stupněm Revolution na 922 900 Kč. V tomhle případě byla cena navýšena o 73 tisíc korun. Ve vrcholné výbavě Takumi (novinka u softtopu i RF) s 2,0 Skyactiv-G se pak dostaneme už přes milion korun, přesněji na 1 022 900 Kč. Dokonce zmizela u RF z nabídky možnost volby automatické převodovky.
Možná si říkáte, jestli jsem nepřeskočil Mazdu CX-3, ale opak je pravdou. U ní nedošlo k žádným změnám, jelikož se doprodává a jestli dorazí nástupce, to je zatím ve hvězdách. Každopádně, pokud uvažujete o koupi Mazdy, zkuste co nejrychleji projet skladové vozy napříč všech dealerství, jelikož ty budou stále za staré ceny.

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *