Motor Skyactiv-X získá Mazdě prvenství, navíc nabídne příznivější spotřebu, než se předpokládalo

Během léta loňského roku zveřejnila samotná automobilka obsáhlou tiskovou zprávu, ve které poodhalila technické detaily připravované revoluční rodiny motorů Skyactiv-X.

Nyní britský deník Autocar přišel se zajímavou zprávou, kde stojí, že připravovaný motor Skyactiv-X bude ještě úspornější, než mluvily původní plány. Kdy vlastně dojde k premiéře sériové podoby?

Pokud netušíte, co je pojem Skyactiv-X, doporučuji si přečíst pár starších článků na mém portálu. Ve stručnosti jde o „vznětový agregát spalující benzín“. Hlavním lákadlem má být pochopitelně spotřeba, původně měla být o 14% nižší oproti spotřebě benzínovému dvoulitru, avšak realita je jiná, lepší! Manažer pohonné jednotky, Eiji Nakai, mluví o 20-30% úspory paliva ve srovnání s výše zmíněným dvoulitrem. Zároveň však dodává, že cesta vývoje je ještě dlouhá než motor dorazí v roce 2019 na trh.
Co se týče pořizovací ceny motoru Skyactiv-X, dle Nakaie by měl zaujmout v ceníku pozici mezi klasickým benzínem a dieselem. Hrubým odhadem se tak může prodávat za cenovku v rozmezí 500-600 tisících korun.
Je také zajímavé, že automobilky jako Mercedes-Benz či General Motors se též pustily do vývoje zážehového motoru s kompresním zapalováním, ale Mazda to údajně stihne a získá tak absolutní prvenství. Mazda dodává, že bylo potřeba vyřešit pár průlomů, díky kterým bylo možné přejít z konvenčního kompresního poměru 14,7:1 na poměr 29,4:1. Není to úžasné na automobilku, která je malá, nespadá do žádného koncernu a i v dnešní době nabízí atmosférické motory?
Skyactiv-X využívá zapálení směsi klasickým způsobem jako ostatní benzínové motory, tedy pomocí zapalovacích svíček, avšak tento motor bude průlomový v tom, že využije samovznícení za vysokého tlaku jako je tomu právě u dieselových motorů. Motor neustále používá zapalovací svíčky. Ty zapalují směs konvenčním způsobem v době, kdy je motor studený nebo pracuje ve vysokých otáčkách, ale v režimu ochuzené směsi (asi 80% času) svíčka zapaluje pulz bohatšího paliva. Výsledná detonace zapálí ultra chudou směs při jejím stlačování. Následuje rovnoměrné a trvající hoření a píst je stlačován dolů dále a déle. Klíčem mezi klasickým a kompresním zapalováním jsou senzory válce, které určují, kdy může motor běžet. Nakai podotkl, že detekce je velmi obtížná, a to bude právě ten důvod, proč se některé automobilky této technologie vzdaly.
U této motorizace dokonce nechybí ani kompresor, který je tu spíše kvůli točivému momentu. Právě testovaný motor Skyactiv-X disponuje výkonem 190 koní a krouticím momentem 194 Nm. Prezident Mazdy nedávno též zmínil, že motory Skyactiv-X budou „důležitou základnou“ pro možnou elektrifikaci. První uvedení hybridu od Mazdy můžeme očekávat po roce 2020.

Zdroj: autocar.co.uk, performancedrive.com.au

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít