Motory Skyactiv-G/D vyhoví normě Euro 6d TEMP s předstihem, benzíny se obejdou bez DPF

Mazda hlásí, že je připravená na blízkou budoucnost. Všechny nové modely, vyjma Mazdy 3, která má dostat nástupce do příštího roku, budou certifikované podle nejpřísnější emisní normy Euro 6d TEMP. Pod ni spadá nová metodika měření emisí WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) a také silniční test RDE (Real Driving Emissions) pro kontrolu škodlivých emisí.
Mazda tak splní přísná kritéria více než rok dopředu než se nová emisní norma stane povinnou pro všechny vozy. První Mazdy s výše zmíněnou emisní normou sjedou z linky během července letošního roku. Ale Mazda přece jen vymyslela zase něco originálního…

Japonská automobilka je zkrátka machr na technické inovace, a proto není divu, že čistých emisí dosáhla i bez nákladného a složitého zásahu při zpracování výfukových plynů. Například benzínové motory Skyactiv-G s přímým vstřikováním, přesněji jde o obsah 1.5, 2.0 a 2.5 litru, splňují podmínky emisní normy Euro 6d TEMP i bez použití filtrů pevných částic. Automobilce se podařilo splnit nastavené limity RDE pouze díky úpravám motorů.
Co se týče dieselového motoru 2.2 Skyactiv-D, je nově vybaven systémem SCR (Selective Catalytic Reduction). Jinými slovy, součástí motoru je nově močovina AdBlue, díky které se dosáhlo splnění norem NOX (oxidy dusíku) v provozu. Pokud jde o nový agregát 1.8 Skyactiv-D, ten není vybaven AdBlue, a to díky specifickému katalyzátoru na NOX.
Benzínové motory musí mít nově DPF, Mazda říká ne!
Zážehové motory Skyactiv-G jsou vybavené velmi vysokým kompresním poměrem a speciálním systémem spalováním, což slouží jako základ pro účinné a čisté spalování. Mazda místo instalace filtrů pevných částic výrazně snížila emise pomocí zvýšení vstřikovacího tlaku i úpravou tvaru pístů a podmínek proudění ve spalovací komoře. Dále pomohlo také snížení ztrát z tření a optimalizace chladicího systému. A výsledek stojí opravdu za to – motory Skyactiv-G jsou efektivnější než kdy jindy a zároveň produkují velmi málo škodlivých emisí.
Skyactiv-D 2,2 se neobejde bez SCR
Motory Skyactiv-D s extrémně nízkým kompresním poměrem patří k nejúčinnějším agregátům, zejména v reálném provozu. Poprvé dorazily na trh v roce 2012 a už při uvedení splňovaly emisní normu Euro 6, která vstoupila v platnost až o cirka dva roky později. Agregát prošel velkými změnami, aby mohl splnit požadavky normy Euro 6d TEMP, takže nyní má upravený tvar spalovací komory, variabilní geometrii lopatek pro větší ze dvou turbodmychadel, nový tepelný management a vícefázové spalování s novými piezoinjektory. Ty nejenže snižují emise, ale také mají lepší odezvu a nižší hlučnost. Hlavní novinkou je však právě systém SCR, jak už jsem zmínil na začátku.
Skyactiv-D 1,8 nepotřebuje AdBlue, a to díky speciálnímu katalyzátoru
U nástupce 1,5 Skyactiv-D, přesněji u agregátu 1,8 Skyactiv-D, se větší objem motoru přenáší do nižšího maximálního spalovacího tlaku a teploty spalovacích komor, což je dále redukováno kombinací vysoko a nízkotlaké recirkulace výfukových plynů. Nižší teplota spalování pak s řadou dalších vylepšení znamená, že motor produkuje méně oxidů dusíku a tím pádem přítomnost katalyzátoru je plně dostačující pro splnění normy Euro 6d TEMP. Výhodou oproti SCR je absence AdBue, což majitelům ušetří čas i peníze.
WLTP a RDE – hlavní zbraně Euro 6d TEMP
Na závěr zkusím popsat zmíněné nové metodiky, aby si čtenář získal přehled. Takže hodnoty emisí i spotřeby paliva jsou nově stanoveny podle WLTP, který nahrazuje NEDC (New European Driving Cycle). WLTP má nabídnout realističtější pohled na emise ve skutečném provozu, neboť přihlíží k parametrům jako je hmotnost vozidla, okolní teploty, tlak v pneumatikách i valivý odpor. Testovací cyklus WLTP je také delší než NEDC s vyšší průměrnou a maximální jízdní rychlostí. Stejně jako NEDC i WLTP se provádí na válcové zkušebně, což umožňuje přímé srovnání mezi vozidly. Norma Euro 6d TEMP zahrnuje mimo jiné také RDE, které zohledňuje pro změnu škodlivé emise v silniční dopravě.  
Norma Euro 6d TEMP nabyla účinnosti 1. září 2017 pro schvalování nových typů vozidel a bude aplikována na všechny nové registrace od 1. září 2018.
Zdroj: Mazda

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *