Reportáž: Mazdasraz Pálava 2017

Stejně jako mnoho automobilových fanoušků považují za svátek motoristickou slavnost Legendy, tak my Mazdaři máme podobný svátek koncem srpna. A to je právě období, kdy se už několik let pořádá největší Mazdasraz Pálava pod záštitou manželů Grulichových.
Letošní ročník připadl na termín 17. – 20. srpna 2017 a opět se vozy s „vlaštovkou“ ve znaku sjížděly do kempu U Vody, který je hned naproti Penzionu U Langrů v Dolních Věstonicích. Co přinesl letošní ročník?

Jelikož jsem se nemohl zúčastnit loňských ročníků z časových důvodů, byl jsem o to šťastnější, že letos mi to konečně vyjde a navíc ještě jako mediální partner Mazdasrazu Pálava 2017. Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat organizátorům za projevenou důvěru. Sraz byl odstartován již ve čtvrtek ve večerních hodinách, kdy přijeli první účastníci. Větší část příznivců značky Mazda však dorazila během pátku, kdy už odpoledne v kempu probíhaly první soutěže (Toč se, matičko, toč, pneuservis a Mazda ochránce), či soboty, neboť dříve jim to nedovolily pracovní povinnosti.

Osobně jsem naštěstí dostal dovolenou už v pátek, takže po jistých vyřizováních a přípravách jsme s Tomem (stříbrné NA), bydlící ve stejném městě jako já, vyrazili navečer do Litohoře u Moravských Budějovic. Tam jsme se setkali s pár Mazďáky, které znám z dřívějších srazů a ti naopak vyjeli z Jižních Čech. Takže směr Pálava jsme vyjeli v následující sestavě – Mazda 6 (GY), Mazda 5 (CR), Mazda 626 (GE) a třikrát Mazda MX-5 (NA a NB).

Protože panovalo příjemné teplé počasí, tak cesta utekla jako voda a po cestě nás nezastihl žádný karambol, za což můžeme poděkovat zajisté i lídrovi naší kolony Milanovi s 6 (GY). Do zmíněného kempu jsme dorazili kolem 20:00 hod. a již nás přivítala většina potvrzených účastníků, která si pochutnávala na pečeném selátku. Po zajetí na určená místa k zaparkování jsme se pozdravili se starými známými a mě osobně potěšilo, že pár lidí si zařadilo mou osobu k Mazda News a samozřejmě padla i slova chvály na projekt. Tímto ještě jednou děkuji!

Po seznamovacích procedurách nastalo vzájemné obdivování našich klenotů a pochopitelně i příjemné povídání při točeném pivu nebo sklence vína s Monikou i dalšími z minulých srazů. V programu na páteční večer nebylo nic uvedeného, a proto nastala volná zábava, takže o legraci nebylo nouzi. Později večer přijel také Martin Snídal (MazdaGentlemen.cz) v nedávno zakoupené červené MX-5 (NA), se kterým jsem si měl hodně říct a také ho konečně poznat. Cirka hodinku před půlnocí nás potěšil svou přítomností Robin (Mazda LED osvětlení) se svou přítelkyní a následovaly tak (nejen) historky do ranních hodin. I když bylo původně v plánu, že zalehnu ve stanu s Tomem, rozhodl jsem pro test – vyspat se v MX-5 (smích). Ano, místa nebylo na rozdávání a ostatní mi to rozmlouvali, ale musím říci, že v roadsteru se dá pár hodin spát.

Sobotní ráno bylo pro mě velmi příjemné, neboť jsem si přivstal a užil si východ slunce na rozsáhlé vodní ploše, a dokonce při té příležitosti udělal pár fotek všech zúčastněných Mazd (viz galerie). Po 7:00 hod. se začali probouzet i ostatní, následovala hygiena a první sobotní slova. Sdělili jsme si dojmy ze spaní a odešli pomalu na snídani. Bohužel půl hodinky před odjezdem na malé letiště začalo pršet, ale nálada byla stále pozitivní. Renda Grulich zahlásil sirénou v 9:30 hod. odjezd na malou letištní plochu u Strachotína a tak jsme se začali řadit do kolony.

Při příjezdu na letiště stále pršelo, ale nás nic nezastavilo, a proto nastal čas soutěží. První disciplínou bylo odtlačení Chrysleru Voyager (pro pány) za určitou hranici, samozřejmě na čas. Mohly se zúčastnit i ženy, avšak ty tlačily Mazdu MX-3 a na menší vzdálenost. Druhou soutěží byl slalom s pneumatikou mezi kužely (stejné soutěže se uskutečnily i v pátek dopoledne). Jenomže ve stejný čas začali kluci organizovat sprinty, což přilákalo snad všechny zúčastněné a bylo tak smutné, že na slalom šel málokdo. Nutno ale dodat, že sprinty stály opravdu za to, zvlášť když se Michal postavil na startovní čáru a ujal se role startéra.

Takže na startovním roštu jsme tak mohli spatřit proti sobě například Mazdu 3 MPS a 6 MPS, duo MX-5, MX-5 vs. RX-8, duo RX-8, 6 vs. 5, duo 323F (BG), duo 323F (BA) a další. Mazdaři si tak poměřili svá ega mezi sebou a bylo o zábavu postaráno. Bylo i vidět, jak to baví je samotné, ale i účastníky mimo trať. Poté byl však čas na oběd, a proto opět Renda pomocí megafonu svolal nástup na kolonu, jenomže neustále se závodilo (smích). Nakonec se „závodníci“ umoudřili a jelo se pomalým tempem zpátky do kempu.

Po vydatném obědě (řízek s bramb. salátem) byla opět v plánu volná zábava, takže jinými slovy se vytvořily hloučky a mluvilo se o všem možném. Jenomže opět pršelo, a proto jsme s Milanem a Monikou dostali velmi zajímavý nápad. Nasedli jsme do Milanovy 6 (GY) na vzduchovém podvozku, kde uvnitř má malou obrazovku s databází filmů – pustili jsme si film Periskop nahoru a dolů a bylo nám skvěle – k dokonalosti nám už jen chyběl popcorn (smích).

Déšť začal ustávat a tak se vyrazilo směr Kostice, neboli na akci Crash cars. Po dojetí na místo jsem pomáhal Michalovi s „ustájením“ Mazd na alternativním parkovišti a překvapilo mě (i ostatní), jak nejsme jako komunita lhostejná a posloucháme se vzájemně. Srovnání vozů proběhlo velmi rychle a nevznikl žádný konflikt, poděkování ode mě i Michala patří Vám všem!

Hlavní bod sobotního programu byl velmi zajímavý, jelikož jsem podobnou akci ještě neviděl. Crash cars je v podstatě demolition derby na amatérské úrovni, kdy skupina vozů jezdí dokola po vyznačeném okruhu a vzájemně do sebe naráží – pochopitelně vítězí ten, který zůstane „v ringu“ sám. Protentokrát se postavily na startovní čáru takové vozy jako – Škoda Felicia, Nissan Sunny, Ford Ka, Mercedes-Benz 190 E, Škoda Favorit, Ford Fiesta, Volkswagen Golf III, ale také Mazda 323F (BA). Byla to pěkná podívaná, rivalita nešla přehlédnout a jen škoda, že Mazda v závodu vydržela jen pár kol. Pro zajímavost, vítězem se stal Mercedes 190 E. Po ukončení Crash cars jsme se vydali na další část spanilé jízdy, která se opravdu protáhla, neboť jsme se vraceli zpět do kempu přes obce Lednicko-valtického areálu.
Do kempu jsme přijeli přibližně k 18:00 hod., načež Renda s Verčou pronesli, že v 19:00 hod. bude vyhlášení vítězů v daných soutěžích během pátku i soboty. Bohužel já s Monikou jsme museli být už v neděli ráno doma, a proto nastal čas loučení a odjezdu. Nečekali jsme to a přidala se k nám ještě dvojice s MX-5 a dvojice s RX-8. Kolem 18:30 hod nastalo odjíždění z kempu a menší konvoj se vydal na okresní cesty Pálavy, kde bonusem byl i západ slunce. Ostatní účastníci zůstali v kempu, počkali si na vyhlášení a poté přišla na řadu zase volná zábava a loučení. V neděli se dospávaly předchozí dny, uklízelo a proběhlo ještě jedno slosování o 3 poukazy na vyhlídkové lety (40 min. vyhlídkový let Cesnou, 30 min. vyhlídkový let Harmony a 20 min. vyhlídkový let kluzákem), ale hlavně se všichni rozloučili mezi sebou a odjeli směr domov. Naše kolona se rozpustila na čerpací stanici poblíž Brna a já s Tomem se rozjel do našeho rodiště s mnoha pozitivními dojmy.
Resumé a hodnocení srazu
Jako každý rok, tak i letos se na Mazdasraz Pálava těšilo mnoho lidí. Já byl však na tomto srazu poprvé a za sebe mohu říci, že spokojenost. Manželé Grulichovi se poprali s organizací velmi zkušeně a těším se i na budoucí spolupráci v dalších ročnících. Určitě jim patří velký dík od nás všech. Co jsem postřehl od ostatních, tak někdo si stěžoval na brzké zavření bufetu v kempu U Vody a o půlnoci se zavřel i penzion naproti, takže nebylo co pít, pokud jste si nedovezli vlastní zásoby. Ale dá se to chápat, neboť slečny musely být brzy ráno na značkách, aby nám připravily snídaně.

Pokud jde o soutěže, lidi byli spokojení, avšak nejvíce stejně zaujaly sprinty, při kterých si mohli účastníci srazu poměřit síly mezi sebou. Trasa na spanilou jízdu byla opravdu výživná, neboť jsme se projeli kolem vinic i obcemi Lednicko-valtického areálu a mohli tak nasát příjemnou atmosféru, či prohlédnout skvostná panoramata. Akce Crash cars byla pro někoho nejspíš nudou, neboť to prý vídají každoročně, avšak mně to přišlo dobré. Byla legrace a hlavně na podobné akce se nechodí denně, takže za rok určitě znovu.
Cesta domů ze srazu

Na letošní sraz dojelo celkem 70 vozů Mazda a 107 lidí, což je slušná účast. Výsledky soutěží si můžete prohlédnout na následujícím odkazu, kde uvidíte také poděkování sponzorům srazu. Tímto bych chtěl i jim poděkovat za ochotný přístup. Fotek i videí z Mazdasrazu Pálava 2017 je mnoho, neboť fotil každý druhý. V tomto reportu jsou většinou mé vlastní fotografie a ostatní galerie i videa najdete například na Facebooku nebo na mazdasrazy.cz. Letos nás čeká ještě jeden sraz, a to na Vysočině, který pořádám já, čili Mazda News. Budu rád, když dorazíte, jde pouze o jednodenní záležitost. Tak doufám, že jste si užili Pálavu stejně jako já a za rok na viděnou…Mazdar!

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *