Reportáž: Návštěva bratislavského autosalonu, v hlavní roli nová Mazda CX-5

Malá Ženeva. I tak média označovala autosalon v Bratislavě, který podle organizátorů přilákal rekordních 46 vystavovatelů. K vidění byla jedna evropská, dvě středoevropské a několik desítek slovenských premiér.
Poprvé v Evropě se sice objevil omlazený Mercedes třídy S, ve Střední Evropě se však veřejnosti poprvé představily dvě Mazdy. A je asi jasné, o jakých autech bude tento článek.

Mazda MX-5 RF a nová Mazda CX-5. Jedny z hvězd výstavy ve slovenské metropoli se mezi ostatními exponáty rozhodně neztratily. Ještě ale než přejdeme k nim, je nutné podotknout, jak vlastně vypadala expozice japonské automobilky. Všechna auta byla v nepřehlédnutelném červeném odstínu Red Soul, jen kompaktní sporťák s pevnou skládací střechou vynikal. Dostal totiž lakování šedou barvou Machine Grey. Tím se vytvořil pěkný kontrast. Ostatně, něco podobného Mazda používá i na jiných výstavách, třeba i s jinými laky karosérie.
Dalším plusem byla velikost expozice v poměru k počtu vystavených exponátů. Na ploše stánku byly k vidění modely 2, 3, 6 (sedan i kombi), CX-3, CX-5 a MX-5 RF. Dohromady celkem pouze sedm automobilů, trochu mi chyběla Mazda3 s karosérií sedan, vzhledem k popularitě tohoto segmentu na Slovensku, ale i faktu, že jen o kousek vedle stál konkurenční Volkswagen Jetta a jinde třeba Hyundai Elantra, což jsou modely, které se v ČR neprodávají.
Zpět ale k podstatě věci, kolem automobilů bylo nebývalé množství prostoru, takže bylo možné si je bez strkanic prohlédnout. Příjemná byla také stylizace stánku do tmavého odstínu, který v záři reflektorů neoslepoval jako bílá barva. Kontrast vytvářel vedle postavený stánek Volkswagenu, kde bylo o několik aut více, navíc naskládaných docela blízko u sebe. K tomu bílá podlaha. V tu chvíli zkrátka ta rozdílnost vynikla.
Nejzajímavější novinkou byla jistě MX-5 RF. Vůz byl bohužel zamčený, takže nebyla možnost vyzkoušet sportovní posez za malým volantem a hned vedle neskutečně malého voliče šestistupňové manuální převodovky. Více než šedá pak autu sluší veselejší červená barva. Téměř zrcadlově naproti, rovněž na vyvýšeném „piedestalu“, stála nová CX-5.
Ta již odemčená byla a asi i kvůli tomu byla, na rozdíl od RF, po celou dobu naší návštěvy stánku v obležení návštěvníků. O vůz byl enormní zájem a prakticky nebylo možné usednout za volant, minimálně v době, kdy jsme na stánku byli my. Kombinace laku a krémového koženého interiéru byla stejná jako na ženevském autosalonu necelé dva měsíce zpátky. Vozu sluší, světlý potah kabiny má ale vysoké předpoklady ke snadnému a rychlému znečištění.
V akci jsme viděli elektricky ovládané víko kufru, které slaví u CX-5 velkou premiéru. Funguje tak, jak očekáváte, stačí stisknout příslušné tlačítko. Vzadu by mohlo být o malinko více místa, respektive pocitová vzdušnost není taková, jakou nabízí někteří konkurenti. Jde ale spíše o individuální vnímání prostoru. Jinak je ale posez pohodlný.
Design palubní desky je hodně vzdálen od toho, na co si někteří zvykli ve staré CX-5. Trendem současného automobilového průmyslu je volně stojící displej infotainmentu a japonské SUV v tomto jde s dobou. Toho, kdo se chce odlišit, potěší i výdechy ventilace, nekopírující styl konkurenčních výrobců. Naopak budíky pod velkým plastickým krytem bych uvítal raději třeba v samostatných tubusech. Dobrá je pozice za volantem, ať už díky široce nastavitelným sedadlům nebo sloupku řízení. U sedadel je ovšem otázka, jak to bude u základních modelů s manuálním seřizováním. Co do tvaru sedačky samotné by ale rozdíl být neměl.
Povedl se design, což spolu se mnou zkonstatovali i někteří další návštěvníci. Líbí se především výrazná přední maska, z níž přímo vycházejí hlavní světlomety. Na rozdíl od dalších modelů Mazdy nemá maska u nové CX-5 žebrování, což výrazně přispívá k eleganci i jakési jednoduchosti, a to přes téměř „americké“ rozměry a dostatek chromu. Zadní část tolik dynamiky nenabízí, což je tak trochu pozůstatek třeba i z první generace vozu. Osobně mě zklamal především tvar zadní části, který je zbytečně moc mohutný, chybí tomu lehkost, pro řešení Skyactiv jinak typická. Tvar světel je známý i z jiných modelů, tady stála za inspiraci určitě nová MX-5.
V České republice bude konkurent Volkswagenu Tiguan nebo chystané Škody Karoq dostupný se dvěma benzínovými a dvěma naftovými motory. Základní dvoulitr Skyactiv-G má v kombinaci s pohonem předních kol a manuálem 165 koní, se čtyřkolkou klesne výkon na 160 koní. K dispozici je ale manuál i automat. Následuje větší „dvouapůllitr“ s výkonem 194 koní a „americkou kombinací“ šestistupňového automatu s pohonem všech kol. Turbodiesel 2.2 Skyactiv-D je v nabídce ve variantě s výkonem 150 nebo 175 koní. Slabší nabízí kombinaci obou pohonů s manuálem i automatem, silnější má výhradně čtyřkolku s jedním z nabízených druhů řazení. Výbavových stupňů je pět – Emotion, Challenge, Attraction, Revolution a Revolution TOP. Ceny se u nás pohybují od 560 900 korun až do 961 900 korun.
Závěrem se sluší poděkovat českému importu japonské automobilky za pozvání na stánek Mazdy, který patřil k tomu nejlepšímu, co bylo na bratislavském autosalonu k vidění.

Autor: Jan Matoušek

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít