Mazda se pokusí dohnat ujíždějící vlak, chce investovat skoro 11 miliard dolarů do elektrifikace

Mazda se pokusí dohnat ujíždějící vlak, chce investovat skoro 11 miliard dolarů do elektrifikace

Je to nevyhnutelné. Tak by se dala shrnout úterní slova prezidenta a generálního ředitele Mazdy, Akira Marumota, která prohlásil během půlhodinové prezentace ukazující konání automobilky do budoucna. Co má v plánu japonská značka?

Elektrifikace, to je pojem, který intenzivně řeší v posledních měsících všechny automobilky. Mazda byla v tomto ohledu trochu zaostalá, ale momentálně nemá na výběr a pokusí se tak dohnat ujíždějící vlak pomocí velkých investic. Automobilka je rozhodnutá do roku 2030 „pustit“ do elektrifikace 10,6 miliardy dolarů. Tahle investice zahrnuje výzkum, vývoj a výrobu, ale mimo jiné i různá partnerství s dalšími společnostmi v oblasti vývoje baterií, polovodičů, elektrických pohonných jednotek, atd.

Jak ale upozorňuje Mazda, nepůjde samozřejmě o revoluci ze dne na den. Proto bude celková investice rozdělena do tří fází, které představil právě Marumoto. Zpočátku se bude pracovat na vývoji technologií, zefektivnění dodavatelských řetězců a pochopitelně snížení nákladů. Pokud jde o spalovací motory, zůstanou součástí Mazdy během první a druhé fáze, přičemž v roce 2028 dojde k velkému posunu ke třetí fázi.

To by však nebyla Mazda, aby nemyslela v budoucnu na své řidiče. Proto zaujme ambicióznější přístup k asistenčním a bezpečnostním systémům a dá si záležet na vývoji pokročilých technologií pro řidiče, založené na lidském výzkumu, aby jejich vozidla byla bezpečná nejen pro posádku, ale i pro kolemjdoucí. Marumoto k tomu pronesl během prezentace: „Naším cílem je, aby žádná nová Mazda nezpůsobila do roku 2040 smrtelnou nehodu, kterou lze ovlivnit pomocí techniky.“

Ruku na srdce, Mazda nejevila velký zájem v oblasti elektrifikace a teď ji to bohužel dožene. Důkazem je toho jediný elektromobil v nabídce, a sice MX-30, která nesrší zrovna oslňujícím dojezdem (200 km). Proto se Mazda rozhodla pro comeback rotačního motoru, který bude sloužit coby prodlužovač dojezdu v MX-30.

Jelikož je pro Mazdu severoamerický trh nejdůležitější, jak mimochodem zmiňuje i sám Marumoto, není divu, že v jejich plánu je výroba elektromobilů v USA, a to už v roce 2026 nebo 2027. Výroba elektromobilů v USA má několik opodstatnění, jedním z nich je i vládní zákon o snižování inflace. Nejpravděpodobnějším kandidátem na výrobu je nedávno otevřený závod, společně s Toyotou, v Alabamě, kde se nyní vyrábí CX-50. Mazda plánuje také spojení s tokijským výrobcem baterií Envision AESC Group a na výrobu životně důležitých polovodičových čipů padla volba na japonskou firmu Rohm.

Marumoto samozřejmě nezapomněl ani na tzv. podstatu značky neboli to, co Mazdu dělá Mazdou a mluvil o vývoji vozidel, která se příjemně řídí. Bez debat, MX-5 je jedním z nejlepších sportovních vozů za posledních 30 let, a proto není divu, že Marumoto spustil video na konferenci, jak by mohla vypadat budoucí elektrifikovaná verze. Ale zpátky do reality, vzhledem k časové ose, jakou Mazda ukázala, to bude trvat ještě pár let, až se bude vědět, co se konkrétního chystá pro MX-5.

Vedení automobilky odhaduje, že prodej elektromobilů v roce 2030 bude tvořit 25 až 40 % celosvětového prodeje. V minulosti se mluvilo maximálně o 25 procentech. Mazda chtěla původně odhalit tento plán loni na jaře, ale bohužel došlo k odkladu vzhledem k válce na Ukrajině a dlouhodobým problémům globálního dodavatelského řetězce. Závěrem Marumoto prohlásil, že Mazda neopouští vozidla se spalovacími motory.

Zdroj: motor1.com

Jiří Diviš

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít