Mazda se pokusí dohnat ujíždějící vlak, chce investovat skoro 11 miliard dolarů do elektrifikace
Je to nevyhnutelné. Tak by se dala shrnout úterní slova prezidenta a generálního ředitele Mazdy, Akira Marumota, která prohlásil během půlhodinové prezentace ukazující konání automobilky do budoucna. Co má v plánu japonská značka?
Elektrifikace, to je pojem, který intenzivně řeší v posledních měsících všechny automobilky. Mazda byla v tomto ohledu trochu zaostalá, ale momentálně nemá na výběr a pokusí se tak dohnat ujíždějící vlak pomocí velkých investic. Automobilka je rozhodnutá do roku 2030 „pustit“ do elektrifikace 10,6 miliardy dolarů. Tahle investice zahrnuje výzkum, vývoj a výrobu, ale mimo jiné i různá partnerství s dalšími společnostmi v oblasti vývoje baterií, polovodičů, elektrických pohonných jednotek, atd.
Jak ale upozorňuje Mazda, nepůjde samozřejmě o revoluci ze dne na den. Proto bude celková investice rozdělena do tří fází, které představil právě Marumoto. Zpočátku se bude pracovat na vývoji technologií, zefektivnění dodavatelských řetězců a pochopitelně snížení nákladů. Pokud jde o spalovací motory, zůstanou součástí Mazdy během první a druhé fáze, přičemž v roce 2028 dojde k velkému posunu ke třetí fázi.
To by však nebyla Mazda, aby nemyslela v budoucnu na své řidiče. Proto zaujme ambicióznější přístup k asistenčním a bezpečnostním systémům a dá si záležet na vývoji pokročilých technologií pro řidiče, založené na lidském výzkumu, aby jejich vozidla byla bezpečná nejen pro posádku, ale i pro kolemjdoucí. Marumoto k tomu pronesl během prezentace: „Naším cílem je, aby žádná nová Mazda nezpůsobila do roku 2040 smrtelnou nehodu, kterou lze ovlivnit pomocí techniky.“
Ruku na srdce, Mazda nejevila velký zájem v oblasti elektrifikace a teď ji to bohužel dožene. Důkazem je toho jediný elektromobil v nabídce, a sice MX-30, která nesrší zrovna oslňujícím dojezdem (200 km). Proto se Mazda rozhodla pro comeback rotačního motoru, který bude sloužit coby prodlužovač dojezdu v MX-30.
Jelikož je pro Mazdu severoamerický trh nejdůležitější, jak mimochodem zmiňuje i sám Marumoto, není divu, že v jejich plánu je výroba elektromobilů v USA, a to už v roce 2026 nebo 2027. Výroba elektromobilů v USA má několik opodstatnění, jedním z nich je i vládní zákon o snižování inflace. Nejpravděpodobnějším kandidátem na výrobu je nedávno otevřený závod, společně s Toyotou, v Alabamě, kde se nyní vyrábí CX-50. Mazda plánuje také spojení s tokijským výrobcem baterií Envision AESC Group a na výrobu životně důležitých polovodičových čipů padla volba na japonskou firmu Rohm.
Marumoto samozřejmě nezapomněl ani na tzv. podstatu značky neboli to, co Mazdu dělá Mazdou a mluvil o vývoji vozidel, která se příjemně řídí. Bez debat, MX-5 je jedním z nejlepších sportovních vozů za posledních 30 let, a proto není divu, že Marumoto spustil video na konferenci, jak by mohla vypadat budoucí elektrifikovaná verze. Ale zpátky do reality, vzhledem k časové ose, jakou Mazda ukázala, to bude trvat ještě pár let, až se bude vědět, co se konkrétního chystá pro MX-5.
Vedení automobilky odhaduje, že prodej elektromobilů v roce 2030 bude tvořit 25 až 40 % celosvětového prodeje. V minulosti se mluvilo maximálně o 25 procentech. Mazda chtěla původně odhalit tento plán loni na jaře, ale bohužel došlo k odkladu vzhledem k válce na Ukrajině a dlouhodobým problémům globálního dodavatelského řetězce. Závěrem Marumoto prohlásil, že Mazda neopouští vozidla se spalovacími motory.
Zdroj: motor1.com