Vývoj Wankelu stále pokračuje, ale potřebujeme více peněz, říká Fujiwara

Ikonický rotační motor Mazdy je stále vyvíjen malým týmem inženýrů, a to i navzdory tomu, že společnost stále pracuje na zvýšení svého globálního renomé za cenu velkých investic do pohonných ústrojí.
Kiyoshi Fujiwara, šéf a starší výkonný řídící manažer výzkumu a vývoje značky, v rozhovoru pro australský CarAdvice minulý týden na technologickém fóru Mazdy ve Frankfurtu přiznal, že práce na rotačním motoru pokračují. Mazda však potřebuje investovat svůj omezený rozpočet na výzkum a vývoj do jiných technologií.

„Pro přežití Mazda potřebuje vynaložit peníze na autonomní řízení, co-pilota, další generaci motorů Skyactiv-D, hybridní systémy a elektrifikaci. Tady potřebujeme peníze,“ řekl. „Potom, pokud budeme moci získat peníze, můžeme vytvořit luxusnější a lepší automobil, který se odliší oproti ostatním, a proto budeme potřebovat rotační motor. Stále na něm pracuje omezený počet inženýrů, ale potřebujeme v tuto chvíli získat peníze a musíme mít také pozici k tomu, abychom byli schopni vytvořit luxusnější image značky. Můžeme toho dosáhnout. Nevzdáváme se.“
Fujiwara dále přiznal, že jakýkoliv budoucí sportovní model s rotačním pohonem musí zlepšit značku Mazda – ne jako modely Mercedes-AMG, BMW M a Audi RS pro jejich značky – a nemusí se nutně stát jakousi dojnou krávou, tedy maximálním ziskovým autem samo o sobě. „Rotační motor není pro získávání peněz. Právě před rozhodnutím o znovu nastartování rotačního motoru potřebujeme peníze. Pokud chceme lepší image značky, být více charakterističtí, potřebujeme rotační vozidla.“
„Evropské nebo německé značky mají auta, která jsou charakteristická, mají tento svým způsobem druh ikonických modelů, sportovních modelů, které pozvednou značku sami. My nyní nejsme ve stejné situaci.“ Podle Fujiwary jsou další investice do rotačních motorů nepravděpodobné až do chvíle, kdy značka vyřeší další generaci motorů Skyactiv, stejné jako elektrická vozidla a související platformy. Jak dlouho bude trvat než se tak stane?
Fujiwara vtipkuje, že se tak musí stát před tím než odejde ze společnosti, protože rotační motor zůstává jeho soukromým snem. „Načasování záleží na byznysu samotném. Mám 57-58 let, za 30 let umřu. Rotační motor je sen můj i současného hlavního designéra techniky. Já mám ještě několik let na to, abych tento sen uskutečnil. Za 10 nebo 20 let umřu. Předtím než odejdu do důchodu, je to můj sen.“
Na dotaz, proč se Mazda rozhodla ukázat koncept RX-Vision na posledním tokijském autosalonu, Fujiwara řekl, že značka předpokládala posílení investic do rotačního motoru, ale některé byznysové cíle nebyly dosaženy a někteří akcionáři nyní nejsou ochotni investovat do technologie před dalšími více důležitými technologiemi.
„V tom čase, před dvěma lety, jsem předpokládal, že obchod půjde lépe. Bohužel naše obchody se výrazněji nezvedly, takže potřebujeme více času k tomu toho dosáhnout. S rotačními motory jsme měli dvakrát špatnou zkušenost s ohledem na finance, proto musíme opatrně zvažovat a rozhodovat, jak to uděláme. Někteří podílníci akcionáři to v tuto chvíli nedovolí. Pokud však získáme silnější byznysovou strukturu, mohu to vysvětlit a mohu dostat souhlas. Pokud bude potřebný.“
Mazda ukončila produkci RX-8 v roce 2012. Od té doby byl rotační motor použit jen jako prodlužovač dojezdu pro elektrická vozidla.

Zdroj: caradvice.com.au

Jiří Diviš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *