Reportáž: Návštěva bratislavského autosalonu, v hlavní roli nová Mazda CX-5
Malá Ženeva. I tak média označovala autosalon v Bratislavě, který podle organizátorů přilákal rekordních 46 vystavovatelů. K vidění byla jedna evropská, dvě středoevropské a několik desítek slovenských premiér.
Poprvé v Evropě se sice objevil omlazený Mercedes třídy S, ve Střední Evropě se však veřejnosti poprvé představily dvě Mazdy. A je asi jasné, o jakých autech bude tento článek.
Mazda MX-5 RF a nová Mazda CX-5. Jedny z hvězd výstavy ve slovenské metropoli se mezi ostatními exponáty rozhodně neztratily. Ještě ale než přejdeme k nim, je nutné podotknout, jak vlastně vypadala expozice japonské automobilky. Všechna auta byla v nepřehlédnutelném červeném odstínu Red Soul, jen kompaktní sporťák s pevnou skládací střechou vynikal. Dostal totiž lakování šedou barvou Machine Grey. Tím se vytvořil pěkný kontrast. Ostatně, něco podobného Mazda používá i na jiných výstavách, třeba i s jinými laky karosérie.
Dalším plusem byla velikost expozice v poměru k počtu vystavených exponátů. Na ploše stánku byly k vidění modely 2, 3, 6 (sedan i kombi), CX-3, CX-5 a MX-5 RF. Dohromady celkem pouze sedm automobilů, trochu mi chyběla Mazda3 s karosérií sedan, vzhledem k popularitě tohoto segmentu na Slovensku, ale i faktu, že jen o kousek vedle stál konkurenční Volkswagen Jetta a jinde třeba Hyundai Elantra, což jsou modely, které se v ČR neprodávají.
Zpět ale k podstatě věci, kolem automobilů bylo nebývalé množství prostoru, takže bylo možné si je bez strkanic prohlédnout. Příjemná byla také stylizace stánku do tmavého odstínu, který v záři reflektorů neoslepoval jako bílá barva. Kontrast vytvářel vedle postavený stánek Volkswagenu, kde bylo o několik aut více, navíc naskládaných docela blízko u sebe. K tomu bílá podlaha. V tu chvíli zkrátka ta rozdílnost vynikla.
Nejzajímavější novinkou byla jistě MX-5 RF. Vůz byl bohužel zamčený, takže nebyla možnost vyzkoušet sportovní posez za malým volantem a hned vedle neskutečně malého voliče šestistupňové manuální převodovky. Více než šedá pak autu sluší veselejší červená barva. Téměř zrcadlově naproti, rovněž na vyvýšeném „piedestalu“, stála nová CX-5.
Ta již odemčená byla a asi i kvůli tomu byla, na rozdíl od RF, po celou dobu naší návštěvy stánku v obležení návštěvníků. O vůz byl enormní zájem a prakticky nebylo možné usednout za volant, minimálně v době, kdy jsme na stánku byli my. Kombinace laku a krémového koženého interiéru byla stejná jako na ženevském autosalonu necelé dva měsíce zpátky. Vozu sluší, světlý potah kabiny má ale vysoké předpoklady ke snadnému a rychlému znečištění.
V akci jsme viděli elektricky ovládané víko kufru, které slaví u CX-5 velkou premiéru. Funguje tak, jak očekáváte, stačí stisknout příslušné tlačítko. Vzadu by mohlo být o malinko více místa, respektive pocitová vzdušnost není taková, jakou nabízí někteří konkurenti. Jde ale spíše o individuální vnímání prostoru. Jinak je ale posez pohodlný.
Design palubní desky je hodně vzdálen od toho, na co si někteří zvykli ve staré CX-5. Trendem současného automobilového průmyslu je volně stojící displej infotainmentu a japonské SUV v tomto jde s dobou. Toho, kdo se chce odlišit, potěší i výdechy ventilace, nekopírující styl konkurenčních výrobců. Naopak budíky pod velkým plastickým krytem bych uvítal raději třeba v samostatných tubusech. Dobrá je pozice za volantem, ať už díky široce nastavitelným sedadlům nebo sloupku řízení. U sedadel je ovšem otázka, jak to bude u základních modelů s manuálním seřizováním. Co do tvaru sedačky samotné by ale rozdíl být neměl.
Povedl se design, což spolu se mnou zkonstatovali i někteří další návštěvníci. Líbí se především výrazná přední maska, z níž přímo vycházejí hlavní světlomety. Na rozdíl od dalších modelů Mazdy nemá maska u nové CX-5 žebrování, což výrazně přispívá k eleganci i jakési jednoduchosti, a to přes téměř „americké“ rozměry a dostatek chromu. Zadní část tolik dynamiky nenabízí, což je tak trochu pozůstatek třeba i z první generace vozu. Osobně mě zklamal především tvar zadní části, který je zbytečně moc mohutný, chybí tomu lehkost, pro řešení Skyactiv jinak typická. Tvar světel je známý i z jiných modelů, tady stála za inspiraci určitě nová MX-5.
V České republice bude konkurent Volkswagenu Tiguan nebo chystané Škody Karoq dostupný se dvěma benzínovými a dvěma naftovými motory. Základní dvoulitr Skyactiv-G má v kombinaci s pohonem předních kol a manuálem 165 koní, se čtyřkolkou klesne výkon na 160 koní. K dispozici je ale manuál i automat. Následuje větší „dvouapůllitr“ s výkonem 194 koní a „americkou kombinací“ šestistupňového automatu s pohonem všech kol. Turbodiesel 2.2 Skyactiv-D je v nabídce ve variantě s výkonem 150 nebo 175 koní. Slabší nabízí kombinaci obou pohonů s manuálem i automatem, silnější má výhradně čtyřkolku s jedním z nabízených druhů řazení. Výbavových stupňů je pět – Emotion, Challenge, Attraction, Revolution a Revolution TOP. Ceny se u nás pohybují od 560 900 korun až do 961 900 korun.
Závěrem se sluší poděkovat českému importu japonské automobilky za pozvání na stánek Mazdy, který patřil k tomu nejlepšímu, co bylo na bratislavském autosalonu k vidění.
Autor: Jan Matoušek